Annonce
Danmark

Kommission anbefaler lav elafgift ved privat opladning af elbil

Elafgiften for at oplade sin elbil privat skal sættes ned, så det bliver mere attraktivt at købe en elbil.

Det er ikke hensigtsmæssigt, at private, der ikke har elopvarmede huse, skal betale højere afgift for at oplade deres elbil.

Derfor anbefaler Bilkommissionen, at alle private forbrugere skal have adgang til en lav elafgift på 0,8 øre per kWh, når en elbil skal oplades.

Det sker i kommissionens anden delrapport om en grøn omstilling for personbiler, der kom fredag.

- Det er et ret vidtgående forslag. Vi foreslår, at man fjerner 99 procent af den eksisterende elafgift for el til opladning. Den almindelige afgift er små 90 øre, og vi foreslår, at man skal betale 0,8 øre, siger Anders Eldrup, formand for Bilkommissionen, ved præsentationen.

Som reglerne er nu, får private kun adgang til den lave elafgift på 0,8 øre pr kWh ved al elforbrug over 4000 kWh årligt, hvis hjemmet i forvejen er elopvarmet.

Er ens hjem opvarmet med eksempelvis fjernvarme eller naturgas, kan det betyde, at man betaler 2000 til 3000 kroner mere i årlig afgiftsbetaling ved opladning af en elbil med de nuværende regler, skriver kommissionen.

Den foreslår installation af en bimåler, der alene måler elforbruget til opladning af elbilen, som det mest målrettede system til afregning af elafgift til opladning.

Et sådant system kan dog være kompliceret at håndhæve og administrere, lyder det videre. Derfor kan en model med skematisk afregning, som det kendes fra elvarmeafgiften, også undersøges.

Hos Dansk Fjernvarmes tænketank Grøn Energi er man tilfreds med kommissionens anbefaling. Ved at sænke afgiften bliver man ikke straffet for at have grøn fjernvarme, siger analysechef Jesper Koch.

- Bilkommissionens forslag er helt rigtigt, fordi der under nuværende rammevilkår sker en skæv og urimelig forfordeling af potentielle elbilkøbere, som tilfældigvis har fjernvarme, og som derfor får en højere regning for deres elbil, siger Jesper Koch i en skriftlig kommentar.

Den billigste måde at oplade sin elbil er dog stadig, hvis det sker gennem en erhvervsmæssig tjeneste. Her er afgiftssatsen på 0,4 øre per kWh. Den afgift er fastholdt til og med 2030 i den nye aftale om registreringsafgiften.

Afgiften gælder virksomheder, der anvender elektricitet i deres produktion.

Men kommissionen mener ikke, at en sådan afgiftsmæssig fordel er hensigtsmæssig. Forskellen i afgifterne gør, at det kan være mindre attraktivt for forbrugere med et mere begrænset kørselsbehov at skifte til elbiler, lyder det i rapporten.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Skjern Håndbold For abonnenter

Fra taktisk kegle til muligt comeback: Rutineret stregspiller er med i Skjerns trup på torsdag

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Gintberg og Agger på charmeoffensiv hos erhvervslivet: Derfor skal de smide penge i grøn folkefest

Ringkøbing-Skjern

Nu skal besøgende og medarbejdere bære mundbind på ældrecentre og sociale bosteder

Hvide Sande

Gitte og Esther tager sig godt af børnene i Kloster: Vi vil skabe den bedste barndom og opvækst

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Ringkøbing-Skjerns virksomheder

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Danmark

Løvkvist: Også det seneste afsnit i DF-serien "Arvefølgen" blev giftigt

Hvide Sande

Trafikstyrelsen giver dispensation: Vesterhav Syd og Nord må bruge radarstyret lys på de kystnære møller

Coronasmitte kan igen sende børn hjem til onlineskole

Videbæk

Civile betjente trak pistolerne mod geværbevæbnet mand: - Han troede, de var nogle banditter

Tarm For abonnenter

En jul med stærke traditioner: 50 år i træk har Hardy hentet sit juletræ hos Inger

Videbæk

Byrådstrio fra Videbæk og konservativ strittede imod at skære i tilskud til Videbæk Idræts- og Fritidscenter

Annonce