Annonce
Vestjylland

Kollektiv trafik skal være bæredygtig

Der skal findes på nye løsninger i forhold til den kollektive trafik, hvis co2-udslippet skal nedbringes. Foto: Niels Åge Skovbo
Regionsrådet afsætter nu penge til at undersøge, hvordan den kollektive trafik kan gøres mere grøn.

Midtjylland: Transportområdet udgør en af de helt store udfordringer i forhold til at sikre fremdrift i den grønne omstilling om 70 procent reduktion af CO2-udledningen. Derfor afsætter regionsrådet nu penge til at undersøge, hvordan busser og tog kan gøres mere grønne.

Der er afsat 600.000 kroner til projektet, der skal kortlægge, hvordan regionens kollektive trafik kan blive mere miljø- og klimavenlig.

- Vi har et vigtigt ansvar for at sikre en god kollektiv trafik, men samtidig har vi en fælles ambition om at gøre det med så lav belastning for miljø og klima som muligt. Derfor skal vi i samarbejde med Midttrafik have flyttet vores busser og tog væk fra forurenende dieselmotorer og over til mere grønne alternativer. Det kræver en viden, som det er oplagt, at regionen påtager sig at fremskaffe på samfundets vegne, siger formand for regionsrådet i Region Midtjylland, Anders Kühnau (S).

Annonce

Bæredygtig mobilitet

Regionsrådet vedtog i forbindelse med budgetforliget for 2020, at Region Midtjylland skal fremme bæredygtig mobilitet.

Dette skal blandt andet sikres gennem mobilitetsplaner lavet i samarbejde med kommunerne, Midttrafik, private aktører og borgere.

Samtidig skal der arbejdes på, at den regionale bus- og togtrafik i forbindelse med kommende udbud og anskaffelser omstilles til bæredygtig transport.

I den forbindelse er der brug for en kortlægning af udfordringer og muligheder. Denne kortlægning har Regionsrådet netop sat penge af til.

Gas, el og batteri

Midttrafik er ejet af regionen og kommunerne og skal de kommende år gennemføre en række udbud af såvel kommunale som regionale busruter. Både regionen og Midttrafik er allerede i gang med en række tiltag for bæredygtige drivmidler i regionen. I enkelte kommuner kører bybusserne på gas, og der er flere steder igangsat eksperimenter med elbusser. Dertil kommer, at der i løbet af 2020 sættes gang i forsøg med batteridrevne tog på Lemvigbanen.

Både tidligere erfaringer og ny viden om teknologi og infrastruktur vil indgå i kortlægningen, der forventes færdig i løbet af foråret 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce