Annonce
Erhverv

Klimamål for skibsfarten

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Det lykkedes ikke for klodens skibsførende nationer at enes om et sæt klimaregler, der matcher Paris-aftalen.

Annonce

Verdens søfartsnationer forhandlede i sidste uge om regler, der skal sænke fragtskibes udledning af drivhusgasser.

Udfaldet blev både nedslående og latterligt, mener danske rederier og ngo'er.

Se lige her:

* Skibsfartens andel af den globale CO2-udledning steg i perioden 2012-2018 til knap 3 procent (fra 2,76 til anslået 2,89 procent).

* Skibe og fly er hidtil sluppet for krav i internationale klimatraktater, såvel i Kyoto-protokollen (1997) som i Paris-aftalen (2015). De to brancher har fået mandat til selv at indgå aftaler, der sænker CO2-aftrykket.

* FN's Søfartsorganisation (IMO) med 174 medlemslande vedtog i 2018 en foreløbig klimastrategi, hvori shipping-industrien går efter tre mål.

* CO2-intensiteten per transporteret enhed reduceres mindst 40 procent i 2030. Tallet skal stige til 70 procent i 2050, hvor udledning af drivhusgasser i absolutte tal som minimum halveres fra niveauet i 2008.

* Brancheforeningen Danske Rederier har som mål, at dansk-opererede skibe skal være klimaneutrale i 2050.

Kilder: IMO, UNFCCC, Danske Rederier.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Landbobanken sænker grænsen for negativ rente: Fra nytår betaler du minus 0,6 procent på al kontant opsparing over 100.000 kroner

Annonce