Annonce
Biler

Klassisk dansker-darling blev den mest solgte bil i august

Peugeot 208 sælger stadig godt takket være kampagnetilbud, selv om der er en ny model lige om hjørnet. Foto: Peugeot
Peugeot 208 er tilbage i toppen som den mest solgte bilmodel herhjemme i august, hvor de franske mærker har klaret sig pænt.

Selv om en ny model lurer lige om hjørnet, fastholder Peugeot 208 sin popularitet hos de danske bilkøbere.

Det bragte den franske miniklassebil til tops i august som Danmarks mest solgte model med 607 eksemplarer.

Den er godt hjulpet af de fortsat mange kampagnetilbud, som importøren, Interdan, konstant har i luften. Det gælder også andre modeller fra samme importvirksomhed, hvor mikrobilen Peugeot 108 og miniklassemodellen Citroën C3 besætter de følgende pladser.

Renault Clio ligger pænt i midten, og lur os, om modellen ikke ryger højere op, når der kommer en ny generation af Clio, men også Captur, senere på året. Det er nemlig modeller, som har haft en stor klangbund herhjemme.

Annonce

Top-20 bilsalget i august

1. Peugeot 208: 607

2. Peugeot 108: 580

3. Citroën C3: 576

4. Nissan Qashqai: 560

5. VW Polo: 486

6. Toyota Yaris: 460

7. VW T-Cross: 393

8. VW Golf: 369

9. BMW 3-serie: 304

10. Toyota Aygo: 300

11. Renault Clio: 285

12. Mercedes C-klasse: 284

13. Skoda Octavia: 278

14. Opel Corsa: 275

15. Peugeot 308: 275

16. Audi A3: 271

17. Peugeot 3008: 252

18. Mercedes A-klasse: 250

19. Skoda Fabia: 242

20. Toyota Corolla: 226

Kilde: De Danske Bilimportører

Holder niveauet

Under en kam blev der i august solgt 18.700 biler. Det er et par tusinde biler under samme måned i fjor, men ligger væsentligt over både 2016 og 2017. I 2018 var salget da også usædvanligt højt, da mange købte bil før bebudede prisstigninger.

Siden nytår er der skruet nummerplader på omkring 158.000 personbiler, hvilket stort set matcher samme periode i fjor. Det sker trods en noget ujævn start på året, konstaterer Gunni Mikkelsen, der er adm. direktør for De Danske Bilimportører.

- Konklusionen er fortsat, at vi samlet set på året er på et ganske højt og meget tilfredsstillende niveau. Der har været lovgivning, som resulterede i et meget stærkt første kvartal, og derefter en normalisering på niveau med sidste år, lyder det fra Gunni Mikkelsen.

Leverancer bestemmer

På listen for august ligger Nissan Qashqai, som var nummer et i juli, stadig i toppen, mens VW er repræsenteret jævnt over listen med modeller som Polo, T-Cross og Golf. Her er det bemærkelsesværdigt, at T-Cross nu kravler op på listen, mens Golf, som er på vej til at få en afløser, går lidt ned i kadence.

Toyota Yaris ligger også pænt stabilt højt som en af de få rigtige bestsellere fra det japanske mærke, mens den nye Corolla lige kniber sig ind i bunden af listen.

Firmabilsmodeller som den nye BMW-3 serie og Mercedes C-Klasse viser sig også midt i feltet med forholdsvis høje placeringer.

Som altid afhænger salgslisten af en række faktorer som for eksempel leverancer af nye biler, og hvor der typisk sker store forskydninger for visse modeller. Det gælder især firmabilerne.

Toyota Corolla sniger sig lige en på en 20. plads. Mærket er stærkest repræsenteret med den altid stabilt sælgende Yaris i toppen. Foto: Christian Schacht
Den nye BMW 3-serie er en af højdespringerne og placerer sig midt i feltet. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

12 atletikmedaljer ved landsmesterskaber

Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

Annonce