Hvide Sande

Klar til strandrace på fede cykler: 120 deltagere kan få en vild oplevelse

Der kan cykles enten 20 eller 40 kilometer ved årets udgave af Hvide Sande Fatbike Beach Race. Arkivfoto: Jan Klinksgaard
Som deltager ved Hvide Sande Fatbike Beach Race er det muligt at vælge mellem to distancer: 20 eller 40 kilometer.

Hvide Sande: Det lyder lidt hårdt, og det bliver det sikkert også, når årets udgave af Hvide Sande Fatbike Beach Race bliver afviklet Kristi Himmelfartsdag.

En af initiativtagerne bag løbet, Martin Thygesen, fastslår, at det er noget ganske særligt at køre ræs lige dér på kanten af havet:

- Og så er vestenvinden altid drilsk og hård, så vi tør godt garantere, at man som deltager dels får store oplevelser på en unik rute, og dels bliver udfordret af naturen, siger Martin Thygesen.

Der er maksimalt plads til 120 personer i fatbike-feltet, der ved middagstid torsdag 30. maj bliver sendt af sted fra Sydstranden ved Tungevej. På de meget brede dæk køres der ti kilometer mod syd til et vendepunkt og derfra retur til Hvide Sande.

Man kan vælge at nøjes med én tur på 20 kilometer, men det er også muligt at stille op på den dobbelte distance, som så omfatter to ture på ruten.

Deltagere er velkomne til at møde op med egne fatbikes, men arrangørerne har også et begrænset antal cykler til udlejning.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce