Annonce
Udland

Kinesisk megalufthavn skal lette presset på Beijing

Str/Ritzau Scanpix

Ny lufthavn ved Beijing skal aflaste den eksisterende, der sidste år håndterede over 100 millioner passagerer.

Den kinesiske hovedstad får fredag en splinterny lufthavn. Og skal man tro iagttagere, så er det også på tide.

Det skriver flere medier herunder tv-stationen CNN.

Beijing Daxing International Airport, der er bygget til at kunne håndtere 72 millioner passagerer årligt i dens første leveår, skal aflaste den kinesiske hovedstads primære lufthavn, Beijing Capitol.

I 2018 håndterede Beijing Capitol over 100 millioner passagerer - væsentligt flere end den oprindelige kapacitet på 90 millioner passagerer om året.

Det gør lufthavnen til den næsttravleste lufthavn i verden, kun overgået af den internationale lufthavn i den amerikanske storby Atlanta.

Til sammenligning håndterede Københavns Lufthavn i Kastrup omtrent 30 millioner passagerer i 2018.

Åbningen af Daxing fredag er tilrettelagt, så den falder i forbindelse med 70-året for Folkerepublikken Kinas grundlæggelse.

Den nye karakteristiske terminalbygning, der af lokale medier omtales som "søstjernen", er designet af den afdøde britisk-irakiske arkitekt Zaha Hadid.

Det enorme byggearbejde blev igangsat i 2014, og hele projektet har kostet omkring 70 milliarder kinesiske yuan svarende til omtrent 74 milliarder kroner.

For det beløb får de mange rejsende fire landingsbaner og en terminalbygning, der er på størrelse med 97 fodboldbaner.

Samtidig vil passagerer blive betjent af robotter, der oplyser om afgangstidspunkter samt generel information om lufthavnen.

Da byggeriet var på sit højeste, arbejdede der dagligt 40.000 personer på byggepladsen.

Lufthavnen er dog - på trods af åbningen fredag - langt fra fuldt udbygget.

Det er planen, at der på sigt skal være hele syv landingsbaner, og at lufthavnens samlede kapacitet skal udvides til over 100 millioner passagerer om året.

Hadids eksperimenterende design er blevet rost for blandt andet brugen af 8000 ovenlysvinduer samt en grundplan, der sikrer, at passagerer maksimalt skal bruge otte minutter på at gå fra sikkerhedstjek til gaten.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: En flot økonomisk julegave til Skjern

Det er en flot julegave i utide, Skjern står til at modtage; en julegave, der på sigt kan komme til at betyde meget for byens - og hele kommunens - musikliv. I Dagbladet kan vi fortælle, at Realdania har givet arbejdsgruppen bag Remisen Skjern tilsagn om 850.000 kroner til at redde byens gamle remise. Målet er, at der i løbet af de næste år skal skabes et nyt spillested i det tidligere garageanlæg for tog. Og Realdania må virkelig tro på ideen; arbejdsgruppen havde kun søgt om 750.000 kroner, men fonden har valgt at lægge 100.000 kroner oven i, så nu har Remisen Skjern 850.000 kroner til at gå i gang med at sikre bygningens klimaskærm. Planen er at gå i gang med at tætne taget og lukke huller i murværket til foråret. Dermed ser der ud til, at den 100 år gamle bygning reddes, og det er godt af flere grunde. Remisen er et levende minde om den faktor, der mere end nogen anden har skabt Skjern - nemlig jernbanen. Det ville være sørgeligt, hvis den karakteristiske bygning skulle forsvinde. I Ringkøbing er der vist stadig en del, der ærgrer sig over, at det ikke lykkedes at redde Ørnhøjbanens gamle remise. Til gengæld er det så lykkedes at redde det gamle elektricitetsværk og gøre Generator til et spillested af betydning for hele kommunen. Mon ikke det også kan lade sig gøre i Skjern; Remisen har i alt fald de rammer, der skal til for at skabe et spændende kulturmødested midt i byen. Der er lang vej endnu, meget skal afklares, men med 850.000 kroner på bogen er projektets realisering kommet et vigtigt stykke længere; ikke mindst vil Realdanias donation give initiativtagerne endnu mere blod på tanden. I det hele taget er der grøde i miljøet omkring Vestjyllands traditionelle transport-rygrad, Længdebanen. I Tarm er man i fuld gang med forvandle den gamle stationsbygning til et kulturelt mødested, og i Ringkøbing arbejder man også med tilsvarende planer i den fredede stationsbygning. Til næste år er det i øvrigt 145 år siden, længdebanen åbnede for trafik. Et bedre bevis på dens fortsatte relevans end de forskellige kulturprojekter, der er på vej i dens uudnyttede bygninger, kan man ikke få.

Skjern

3F sammenligner overenskomster i omstridt sag: Fyldt med fejl, lyder kritikken fra Kristelig Arbejdsgiverforening

Annonce