Annonce
Erhverv

Kendte mærker hitter: Bestseller sælger som aldrig før

Pr/Ritzau Scanpix
Bestseller-koncernen har løftet sit salg til det højeste nogensinde. Indtjeningen står dog stort set stille.

Bestseller, der ejer kendte tøjmærker som Vero Moda, Only og Jack & Jones, har i det seneste regnskabsår haft en øget omsætning.

Væksten har dog ikke rykket det store i forhold til de penge, som koncernen har tjent, efter skatten er betalt. Det viser seneste årsregnskab fra Bestseller.

På bundlinjen kan tøjkoncernen notere et overskud efter skat på 2,1 milliarder kroner. Det er stort set lig med samme niveau som året før.

Til gengæld er omsætningen vokset til 25,8 milliarder kroner, og det er cirka syv procent højere end året tidligere.

Omsætningen i regnskabsåret 2018/19, som løb til udgangen af juli, er i øvrigt den højeste nogensinde for Bestseller-koncernen.

Baggrunden for den rekordhøje omsætning er salgsvækst i både Danmark og resten af Europa, fremgår det af regnskabet.

Alene i Danmark har Bestseller i 2018/19 omsat for 1,6 milliarder kroner mod 1,3 milliarder kroner året før.

Uden for Europa har modekoncernen imidlertid ikke haft det samme held til at få solgt flere af sine varer, da omsætningen er gået tilbage i "resten af verden", som Bestseller kalder dette marked.

For det nye regnskabsår, som altså hedder 2019/20, regner Bestseller med at opnå et resultat, som ligger tæt op ad de 2,1 milliarder kroner, der blev tjent i seneste regnskabsår.

- Det vil kræve en ekstraordinær indsats, især med tanke på de fortsatte ændringer i forbrugermønstrene, som har skabt en ny virkelighed for online og detail, skriver Bestseller i regnskabet.

Bestseller blev startet i 1975 af Troels Holch Povlsen og Merete Bech Povlsen.

Koncernen styres i dag af sønnen Anders Holch Povlsen, der er en af landets rigeste personer.

Bestseller har sit hovedkvarter i Brande i Midtjylland.

Tidligere har Anders Holch Povlsen annonceret planer om at bygge et stort tårn på 320 meter i Brande som en del af en ny bydel.

De planer består stadig, men tempoet på det store byggeprojekt er blevet sat ned, skrev Børsen tidligere i år.

/ritzau/

Annonce
Link til meddelelse om regnskab
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce