Annonce
Indland

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kortere transporttid mellem Aarhus og København vil have stor betydning, mener erhvervsorganisationer.

Dansk Industri har længe arbejdet for den "vitale forbindelse", som en Kattegatbro mellem Østjylland og Sjælland vil være.

For en forbindelse vil være særdeles gavnlig for det danske erhvervsliv. Sådan lyder det fra Michael Svane, direktør for transport og infrastruktur i Dansk Industri.

- Man kan skære en væsentlig del af transporttiden mellem Aarhus og København væk. Det er præcis de tidsgevinster, der er afgørende for erhvervslivet.

- Det handler i høj grad om at få adgang til den bedst mulige arbejdskraft. Hvis man kan komme hurtigere mellem København og Aarhus, så kan vi få et bedre match på arbejdsmarkedet mellem virksomheder og specialiserede medarbejdere, siger Michael Svane.

Regeringen har søndag meddelt, at den vil videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Den vurdering er Jesper Højte Stenbæk, som er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, enig i.

Det vil "nærmest skabe en fælles region mellem Aarhus og København", mener han. Han fortæller, at en bro er efterspurgt i erhvervslivet.

- Vi har en række store medlemmer, der meget gerne ser en Kattegatbro blive bygget, siger Jesper Højte Stenbæk.

En forbindelse kan ifølge Transportministeriet forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København betydeligt. I bedste fald med op til halvanden time for både bilister og togrejsende.

Ud over den kortere rejsetid kan en Kattegatforbindelse også skabe mere robusthed. Det vurderer Michael Svane.

- Hvis eksempelvis Storebæltsbroen lukker (for eksempel grundet en trafikulykke, red.), så kan Kattegatforbindelsen være åben. Det betyder, at vi bedre kan regne med at komme frem og tilbage, siger Michael Svane.

En Kattegatbro kan ifølge Michael Svane realistisk set være klar til brug i 2035-2040. En vej- og persontogforbindelse vil formentlig koste omkring 90-95 milliarder kroner, vurderer han.

Myndighedernes foreløbige undersøgelser har tidligere sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner.

Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.

I 2018 igangsatte VLAK-regeringen en undersøgelse af projektet. Regeringen har besluttet at videreføre forundersøgelsen på finansloven.

En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Forskelsbehandling: For regeringen er staten vigtigere end børnene

Læserbrev: Regeringen har sammen med støttepartierne vedtaget, at der nu endelig skal sendes penge ud til de trængte børneinstitutioner. Det er også på tide, at vores børn og pædagoger får bedre vilkår. Dog sniger sig en forskelsbehandling ind, som gør det tydeligt for mig, at regeringen og “børnenes statsminister” er mere statens minister end børnenes. Pengene går kun til de offentlige institutioner. Så er du forældre til et barn og har valgt en anden pasning en statens - det kan være, fordi du vil have mindre digitalisering, en særlig kost eller et bestemt værdigrundlag - ja så er dine børn ikke ligeså vigtige for regeringen som dem i offentlig pasning. Regeringen vil med sit forslag sikre, at den statslige opdragelse i den offentlige pasning bliver bedre. Det er altså vigtigere for regeringen at sikre statens opdragelse af børnene end det er at sikre forældrenes frie valg. Nogle vil mene, at forældre selv kan betale for at vælge staten fra. Det gør de også. For mig er det vigtige barnet. Som skattebetaler vil jeg gerne, at skattekronerne går lige til alle børn - uanset hvor de er passet. Det handler om at sikre lige mulighed for alle forældre og alle børn. Det er frihed og børnevelfærd. At favoriserer offentlige institutioner er for mig et tydeligt tegn på en regering, der har mere fokus på staten end på barnet.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Se listen - så mange er indskrevet på kommunens skoler: Flere folkeskoler med færre end 10 elever i 0. klasse

Annonce