Annonce
Erhverv

Kasi-selskab går konkurs efter millionbøde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jesper Nielsen siger til Børsen, at hans selskab er konkurs efter bøde på fem millioner fra voldgiftssag.

En bøde på fem millioner kroner har tvunget selskabet Kasi ApS i knæ. Det bekræfter ejer Jesper Nielsen, der måske bedre er kendt som Kasi-Jesper.

Det er Kammeradvokaten, der har begæret selskabet konkurs, efter at Jesper Nielsen har fået bøden for at bryde sin tavshedspligt i forbindelse med en sag mellem ham og Pandora.

- Det er det, man kalder en tilståelsessag. Jeg har med åbne øjne brudt min tavshedsklausul i forhold til min verserende voldgiftssag med Pandora, siger Jesper Nielsen til Børsen.

Over for TV2 oplyser partner hos Kammeradvokaten Boris Frederiksen, at det er Kammeradvokaten, der har begæret selskabet konkurs.

Bøden stammer fra en voldgiftssag mellem Pandora og Jesper Nielsen. I 2010 solgte Jesper Nielsen sin andel af Pandoras vesteuropæiske datterselskab. Prisen var 385 millioner kroner og en såkaldt earn-out klausul.

Det er værdien af denne klausul, som de to parter er uenige om. Jesper Nielsen mener ifølge TV2, at Pandora skylder ham halvanden milliard kroner. Pandora afviser at skylde ham noget.

Det er forbudt for parter i en voldgiftssag at fortælle, hvordan det går med sagen.

Da Jesper Nielsen både har hævet værdien af sit holdingselskab med netop halvanden milliard kroner, inviteret til sejrsfest i Royal Arena og solgt andele af sin forventede gevinst fra sagen, har han fået en bøde for brud på den tavshedspligt.

Kasi Aps har ifølge Børsen flere kreditorer i kulissen med millionkrav - herunder fodboldklubben Brøndby og håndboldklubben Rhein-Neckar Löwen.

Selskabets eneste aktiv er Jesper Nielsens earn-out klausul i Pandora.

Sagen om værdien af den earn-out er ikke afgjort, og der er ikke indgået et forlig.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce