Annonce
Ringkøbing

Kæk markedsføring giver god start: Vil gerne være 'den frække dreng i klassen'

Mikael Skaaning Sørensen og kollegerne Lokalbolig Ringkøbing har solgt 60 villaer det første år. Den nye kæde vil gøre op med lange liggetider. Foto: Thomas Maxe
Lokalbolig i Ringkøbing har lagt fra land med hjulspin og kan efter et år prale af 60 solgte huse og kommunens laveste liggetid.
Annonce

RINGKØBING: Det er ikke spor usædvanligt, at en ny virksomhed sætter sig et mål om at være størst, bedst, hurtigst, flinkest – eller det hele på én gang. Men det er faktisk ikke så tit, at en virksomhed bruger albuerne for at komme ind på markedet og kritiserer sine nærmeste konkurrenter offentligt.

Hos Lokalbolig Ringkøbing bliver der imidlertid ikke lagt fingre imellem, når man spørger til, hvorfor indehaver Mikael Skaaning Sørensen sammen med to kolleger forlod forsikringsbranchen og i stedet åbnede en ejendomsmæglerforretning:

- Vi syntes, der var plads i markedet. Konkurrenterne har siddet på ejendomshandelen meget længe her i området. Og det er nok gået ”lidt for godt” for ejendomsmæglerne her i Ringkøbing-Skjern. De har ikke været særligt proaktive, men man kan altså ikke leve af at have boliger liggende i 18 måneder. Så vores mål er, at vi vil have den laveste liggetid, siger Mikael Skaaning Sørensen.

Er det ikke lidt usædvanligt at markedsføre sig så skarpt på, at I er bedre end konkurrenterne?

- Vi vil gerne være ”den frække dreng i klassen”, og vi lægger da heller ikke skjul på det, når vi har overtaget et salg fra en anden mægler. Det kan vi så se, at de andre også er begyndt at gøre i deres annoncering, siger Mikael Skaaning Sørensen og smiler.

Annonce

Annoncer er sparet væk

Den frække dreng i klassen adskiller sig blandt andet på markedsføring, forklarer Lokalbolig-mægleren.

- De andre bruger måske 100-200.000 kroner om året på markedsføring i trykte medier. Ja, det er nok ikke så rart at høre for dig og dine kolleger på avisen, men det har vi altså fravalgt. Vi indrykkede en annonce i avisen, da vi åbnede, og igen for nylig, da vi fejrede et års jubilæum. Ellers bruger vi mest de sociale medier, og så udsender vi en pressemeddelelse mindst to gange om året, forklarer Mikael Skaaning Sørensen.

I seneste pressemeddelelse er blandt andet en påstand om, at Lokalbolig har været med til at sænke den gennemsnitlige liggetid siden åbningen for et år siden. Det er ”lige frisk nok” at tage æren for det, selv for klassens frække dreng.


Prisen skal være rigtig. Det nytter ikke noget, at en sælger forlanger boligen udbudt til 2,2 millioner kroner, hvis markedsprisen er 2 millioner kroner.

Mikael Skaaning Sørensen, indehaver af Lokalbolig Ringkøbing


I det første år siden åbningen har Lokalbolig Ringkøbing ganske vist indtaget førstepladsen blandt kommunens hurtigst sælgende mæglere. Ifølge Boligsiden.dk tog det gennemsnitligt blot 89 dage for Lokalbolig Ringkøbing at sælge 60 villaer.

Men Lokalbolig tegner sig kun for 15,5 procent af de 387 solgte villaer i Ringkøbing-Skjern det seneste år, så man bør være varsom med at drage alt for vidtrækkende konklusioner om det lokale boligmarked baseret på blot 60 handler.

Liggetiderne i Ringkøbing-Skjern er aktuelt 431 dage i gennemsnit, hvilket faktisk er 13 dage mere end for et år siden. En graf over udsving hen over året er dog næsten identisk med grafen for hele Vestjylland. Det samme mønster i op- og nedgang ses i resten af landet, så udsving i det lokale salg kunne lige så vel blot være et spejl af de generelle udsving i hele boligmarkedet.

Annonce

Prisen skal være rigtig

Det hører i høj grad også med til fortællingen om liggetider, at Lokalbolig Ringkøbing er kræsne med, hvilke huse de udbyder til salg. Kan de ikke sælges hurtigt og til den rigtige pris, siger man hellere nej.

- Prisen skal være rigtig. Det nytter ikke noget, at en sælger forlanger boligen udbudt til 2,2 millioner kroner, hvis markedsprisen er 2 millioner kroner. Så ender det ofte med, at man må ud i prisnedslag, og det bliver mange gange en negativ spiral med flere nedslag, hvor man kan ende med at sælge for kun 1,8 millioner kroner. Derfor vil vi hellere sige ”nej tak” end at sætte prisen for højt.

- Vores udgangspunkt er, at huset skal sælges til udbudsprisen, siger Mikael Skaaning Sørensen, som i pressemeddelelsen kritiserer sine mere etablerede konkurrenter for at give for store prisnedslag, hvilket er skidt for boligsælgere.

Nu har jeg kigget på jeres Facebookside, og der er altså mindst fire-fem boligannoncer, hvor I skriver ”ny pris” – så I giver jo også selv prisnedslag…?

- Ja, som sagt, så er det vores udgangspunkt, at vi vil sælge til udbudsprisen. Men der kan være særlige forhold, som gør, at sælgeren gerne vil have boligen skudt af i en fart, og vi har især haft én enkelt sag, som fylder forholdsvis meget i statistikken, forklarer Mikael Skaaning Sørensen.

Annonce

Stadig lidt at arbejde med

De 60 villaer, som Lokalbolig Ringkøbing solgte det første år, blev ifølge Boligsiden.dk solgt med et gennemsnitligt prisnedslag på syv procent. Det er større nedslag end hos de tre lokale konkurrenter EDC Videbæk, EDC Skjern & Tarm samt Nybolig Videbæk, som deler førstepladsen i den lokale kamp om at prissætte boligerne rigtigt i første hug.

De tre mæglere havde et gennemsnitligt prisnedslag på seks procent, fordelt på salg af i alt 152 villaer.

Lokalbolig Ringkøbing deler i øvrigt andenpladsen med Estate Boligcenter Vestjylland i Ringkøbing, som også har givet et gennemsnitligt prisnedslag på syv procent (fordelt på 158 salg af villaer).

Prisnedslagene i Ringkøbing-Skjern er fortsat faldende, aktuelt på lidt over fire procent. Det er dog stadig mere end i resten af Vestjylland og Danmark.

Det aktuelle landsgennemsnit er et nedslag på 2,83 procent, inden villaen bliver solgt. Så der er stadig lidt at arbejde med for ejendomsmæglerne i Ringkøbing-Skjern.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Det mener borgerne om mundbind-reglen: - Folk var begyndt at sløse

Ringkøbing-Skjern

Nu ryger de sidste to minkfarme: Niels Chr. Poulsen er nabo til det første coronatilfælde i Holstebro

Annonce