x
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Jens Kjeldsen fjerner forurenende materialer fra plantage ved Herning

Tømmerhandler Jens Lykke Kjeldsen ejer Høgildgaard Plantage A/S. Arkivfoto: Jørn Deleuran
Der er konstateret forurenende materialer i byggeaffald, som bruges til at stabilisere veje i plantagen Høgildgård. Plantagens ejer Jens Kjeldsen vil fjerne materialerne og fremover have en effektiv modtagekontrol.

Herning: Erhvervsmand Jens Kjeldsen fra Ringkøbing vil nu fjerne en mængde byggeaffald, som skulle bruges som vejfyld i Høgildgård Plantage syd for Herning, men som indeholder forurenende materialer som armeringsjern, pvc-rør, træ, el-kabler, afbrydere, stikkontakter, fuger og gummilister.

Jens Kjeldsen har til Herning Folkeblad forklaret, at byggeaffald i form af mursten og beton er nødvendigt og samtidig en miljørigtig løsning til stabilisering af skovvejene, så tungt materiel kan transportere træ ud fra plantagen, hvor der årligt produceres 10.000 kubikmeter træ.

- Hvis man ejer en skov, så holder man af den. Jeg tror godt, jeg kan garantere, at der ikke findes mange skovejere, som forurener med vilje. Men nu er det jo ikke skovejerne, der fylder containerne med de byggematerialer, vi skal bruge, siger Jens Kjeldsen til Herning Folkeblad og tilføjer, at man fremover vil være omhyggelig og have en effektiv modtagekontrol, når materialerne ankommer til plantagen, som i forvejen har folk til at samle urenheder op efter udlægning.

Sagen var mandag til debat i teknik- og miljøudvalget i Herning Kommune, hvor udvalgsformand Joan Hansen (V) glæder sig over meldingen fra Jens Kjeldsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Uheld: Motorcyklist måtte undvige bil

Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce