Annonce
Hvide Sande

Jens Frich: Vi må tage vare på vor identitet

Surf Village vil omfatte 35 boliger tæt på vandet.

Teknik- og miljøudvalget tager til Hvide Sande for at kigge på store ferieprojekter.

HVIDE SANDE: Planerne om Surf Village Hvide Sande - et feriecenter med 35 hytter ved siden af kabelparken - er ikke opgivet.

Det er ikke en melding, Jens Frich modtager med glæde.

Han bor på Gytjevej tæt på det planlagte center, og han var en af dem, der sidste år protesterede mod planerne, da de var i høring.

Naboerne til Surf Village opfordrede sidste år Ringkøbing-Skjern Kommune til ikke at ændre den gældende lokalplan.

De ville bevare det naturbeskyttede område til fordel for byens borgere, turister og en eventuel efterskole.

De skrev også til kommunen, at de ikke havde forståelse for, at projektet "vil plastre ca. en halv kilometer helt unik strækning langs Ringkøbing Fjord til med bebyggelse".

En strækning, hvor hele offentligheden har direkte adgang til fjorden og byens eneste offentlige strand ved fjorden, påpeger Jens Frich.

- Jeg havde håbet, projektet blev droppet. Men det virker, som om kommunen har givet projektmagerne grønt lys til at gøre, hvad de vil, siger han.

Annonce
Langsand ved Vand omfatter 100 ferieboliger.

"Kommunal slendrian"

Trods kritikken, også fra blandt andet Danmarks Naturfredningsforening, vedtog byrådet sidste år, at man ville opfordre bygherren - Michael Neumann, der siden har fået andre kræfter ind i projektet - til at arbejde videre med planerne.

De blev bedt om at udarbejde en revideret projektskitse til en fornyet politisk behandling, og det er den, som nu er ved at blive forhandlet på plads.

Men set med Jens Frichs øjne er Surf Village stadig en dårlig idé.

- Det er jo ikke surfhytter, der kommer - det er sommerhuse. Og det i et område, hvor der i forvejen ligger mange ferieboliger, og der er 100 på vej i Langsand, siger han.

Jens Frich peger også på, at set med hans øjne er det betænkeligt, at man lejer et kommunalt areal ud til Surf Village.

- Man burde spørge, om andre har noget at byde ind med - for eksempel i form af et mere naturbevarende projekt, siger han.

- Det er på tide, at politikerne melder ud med, hvad de vil med turismen i Hvide Sande. Det er slendrian, at man ikke spørger befolkningen, hvad den ønsker.

Projektet ved Troldbjerg og Slusen vil omfatte både ferieboliger og kontorfaciliteter.

Møde i Hvide Sande

- Kommunen burde have stoppet de planer for længe siden. Vi risikerer at ødelægge området og hele den autenticitet, som får turister til at komme til Hvide Sande. Nu er det ved at være nok, siger Jens Frich.

I teknik- og miljøudvalget har man forståelse for synspunktet.

- Den begejstring, der var for Surf Village, er kølnet noget siden. Vi har hørt bekymringen, og derfor tager vil til Hvide Sande næste gang, vi har udvalgsmøde, for at se på området, siger udvalgsformand Ole Kamp (V).

Ved samme lejlighed vil udvalget også kigge på Langsand ved Vand og på projektet ved Troldbjerg og slusen.

Ole Kamp lægger ikke skjul på, at udvalget er opmærksom på, at der er tale om store projekter på et forholdsvis begrænset område.

- Hvide Sande skal jo helst beholde sin identitet, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce