Annonce
Læserbrev

Jeg er begejstret: Vindmølle-mekka får en ekstra dimension

Læserbrev: Man kan kun blive vildt begejstret over at læse, at Vattenfall nu officielt har besluttet at bruge Hvide Sande som servicehavn.

Vi er i forvejen et mekka for vindmølleproduktion og det har skabt viden og velstand i vores område til glæde for os alle.

Nu kommer der en ekstra dimension på, med at vi nu også får ikke bare produktion, men også opstilling og servicering af offshore vindmøllerne. Det vil udbygge vores position som førende indenfor vindmøller og grøn vedvarende energi og dermed gode forudsætninger for et godt sted at leve – Naturens Rige.

Det er også udtryk for, at vores indsats tilbage fra 2010 med udvidelsen at havnen i Hvide Sande i forbindelse med ”Søvejen mod vest” og kommunens og vi andre aktørers offensive og positive tilgang til de kystnære vindmøller i 2012 og årene derefter nu giver endnu mere ”pay back”. I min rolle som lokal fagforeningsformand for Dansk Metal og LO, men også som byrådsmedlem, er jeg også vild glad. Det vil give gode videnstunge og dermed vellønnede jobs til vores medlemmer.

Det er vigtigt, at vi spænder vidt i forhold til brancher i vores erhvervspolitik. Der er alt andet lige en stor forskel i lønindtjeningen mellem brancherne.

Det har betydning for kommunens skatteindtægter og dermed velfærd for vores borgere og for hele fødekæden med disse vellønnede jobtyper i offshore-vindmølleindustrien.

Vattenfall forudser umiddelbart 25 – 30 nye jobs i Hvide Sande. Dertil kommer opgaverne hos underleverandørerne og service fra den lokale industri, som også vil kaste jobs af sig.

Og det er vigtigt at være opmærksom på den teknologitilførsel, som der vil ske til disse firmaer, og som skaber mulighed for innovation og vækst generelt.

Med denne beslutning fra Vattenfall er det endnu mere påkrævet, at vi som minimum får en 2+1-vej fra Herning-motorvejen til Hvide Sande. Allerede nu i denne tid med de mange turister er der kaos på vejene i myldretiden på strækningen.

Med den vækst i trafikken, der vil ske som følge af ”Naturkraft” og feriecentret i Søndervig og nu med Hvide Sande som servicehavn, er det relevant at overveje, om en firsporet motortrafikvej ikke er den rigtige løsning.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

EU. Fiskeriet skal med i Brexit-aftalen

Læserbrev: I disse dage dominerer Brexit-forhandlingerne EU. Og det kan få store konsekvenser for danske virksomheder, særligt det danske fiskeri, hvis ikke der landes en aftale. Derfor er det vigtigt, at vi på tværs af partiskel står sammen om at få en aftale med briterne, der tager højde for fiskeriet. Forleden besøgte vi Thyborøn Havn. Et besøg der affødte to vigtige erkendelser. Først og fremmest, at der skal meget til at slå de vestjyske fiskere og havnearbejdere ud af kurs. Der er fuld gang i fiskeriet og handlen i Thyborøn. Men også at truslen fra Brexit hænger som en mørk sky over havnen. Truslen er ikke ny. Om nogen, er vores danske fiskere blandt dem, der følger Brexit-cirkusset allernærmest, og det er med god grund. De danske fiskere fanger omkring 40 procent af deres fisk i britisk farvand, og omkring 30 procent af deres indkomst stammer fra selv samme områder. Uanset om Brexit bliver hårdt eller blødt, vil Storbritannien få status af at være tredjeland i forhold til EU. Hvis ikke vi lander en Brexit-aftale, der tager højde for fiskerierhvervet, vil det få fatale konsekvenser ikke blot for fiskerne fra Thyborøn, men for alle danske fiskere og de følgeerhverv, som fiskeriet skaber. En rapport fra Aalborg Universitet viser, at vi med det værst tænkelige scenarie alene i fiskeribranchen vil miste knap 1000 jobs samt næsten en milliard kroner i indtægter. Det vil være katastrofalt for særligt nord- og vestjyske havnebyer som Thyborøn. Dog er der plads til forsigtig optimisme. Selv for to vestjyder som os. EU står nemlig sammen på tværs af lande og partiskel. For nylig vedtog vi en aftale i Europa-Parlamentet, der forlænger den nuværende ordning, så briterne fortsat kan fiske i EU's farvand. Det betyder også, at vi kan fiske i deres farvand næste år, selvom det skulle blive et hårdt Brexit. EU er klar til at lave en aftale for fiskerne, hvis briterne er. Briterne har selv meget at tabe ved en Brexit-aftale, der ikke tager højde for fiskerierhvervet. Får vi ikke adgang til britisk farvand, får briterne heller ikke adgang til at sælge fisk til resten af Europa. EU kan virke fjernt og bureaukratisk. Men Brexit får virkelige konsekvenser for virkelige mennesker. Som vestjyske repræsentanter i EU vil vi gøre alt, der står i vores magt, for at sikre en Brexit-aftale, der beskytter vores danske fiskere.

Annonce