Annonce
Biler

Jaguar-sportsvogn ligger i slipstrømmen af elbil

Den opgraderede Jaguar F-Type får en ny front, der lægger sig op af den elektriske I-Pace, og som antyder, hvilken vej udviklingen går. Foto: Jaguar
Den rapfodede Jaguar F-Type får et facelift med en ny front, der læner sig op ad den elektriske I-Pace.

Designstilen er klar hos Jaguar, hvor den elektriske I-Pace ser ud til at sætte dagsordenen. I hvert fald er der klare linjer til el-SUV’en, når den sportslige F-Type nu får et facelift efter seks år på banen.

Det omfatter en ny og bredere front i modellen, som skal holdes frisk, indtil der kommer en ny generation i 2022.

Det er en bil, som ifølge engelsk motorpresse bliver elektrisk. Så banen er kridtet op med det nye udseende, der både peger bagud og fremad.

Kølergrillen har nemlig et gitter med tråde til Jaguar-modeller fra 1940’erne og 1950’erne, mens lyset fra de smalle forlygter er topmoderne præcist LED-matrix-lys, som blandt andet kendes fra Audi. Det er dog stadig en model som Porsche 911, der er en af de mest erklærede konkurrenter for Jaguar F-Type, der findes som coupé og roadster.

Motorprogrammet er uændret med få justeringer. Det folder sig ud fra en 2,0-liters firecylindret turboladet motor på 300 hk med baghjulstræk, mens næste skridt er en kompressorladet V6-motor med 380 hk, mens programmet rundes af med ligeledes kompressorladede V8-motorer på 475 hk og 575 hk.

På V8-fronten ser vi dog kun den største model på vore breddegrader. Den er til gengæld steget 25 hk i ydelse, og den fås desuden kun i kombination med firehjulstræk.

Annonce

Jaguar F-Type

Blev lanceret i 2013, som den første kompakte Jaguar-sportsvogn i mange år. Modellen bygges som coupé og roadster og fås med bag- eller firehjulstræk. Den produceres på Castle Bromwich i engelske Birmingham.

Væk ikke naboerne

Flagskibet SVR forvinder. Til gengæld opgraderes R-modellen, som får nye adaptive støddæmpere og anden opsætning på undervognen - ud over bredere 20-tommer fælge med keramiske bremser. Den hurtigste R-model klarer 0-100 kilometer i timen på 3,5 sekunder og en topfart på 300 kilometer i timen.

Mens de største modeller har aktive udstødningssystemer med mere bas, er der også mulighed for en ”quiet start”-funktion, så man ikke vækker naboerne. Med en ny ”quickshift”-automatgearkasse på otte trin, er der mulighed for at skifte manuelt efter ønske - både med paddles bag rattet og med den lille gearskifte-vælger mellem sæderne.

Inden døre kommer der en opgradering med blandt andet ny storskærm på 12,3 tommer med Apple Carplay, mens bilen kan få opgraderinger over nettet.

Der forlyder dog ikke noget om nye avancerede sikkerhedssystemer, så her trykker bilens alder.

Herhjemme er F-Type dog en nichémodel, og Jaguar har i det hele taget ikke fået rigtig fat, selv om XE-modellen i sin tid var lagt op som et alternativ til for eksempel BMW 3-serie.

Der foreligger ikke oplysninger om, hvornår den opgraderede Jaguar F-Type kommer til Danmark - eller priser. Men den nuværende model koster fra omkring en million kroner.

Den hurtigste Jaguar F-Pace har en 5,0 liters V8-motor på 575 hk, og klarer 0-100 km/t på 3,5 sek. Foto: Jaguar
Inden døre er der opgraderet med større skærm. Det nye otte trins automatgear kan også skiftes manuelt både fra paddles bag rattet og med gearvælgeren i midten. Foto: Jaguar
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce