Annonce
Klima

Jagten på et bedre sugerør

Foto: Victor De Schwanberg/Ritzau Scanpix


Egentlig behøver vi mennesker ikke sugerør, da de fleste sagtens kunne drikke direkte af flasken eller dåsen. Men nogle personer har et handicap, der gør, at de har brug for sugerørene for at kunne drikke, og andre synes bare, at de er rare at bruge.

Flere lande er nu i gang med at forbyde sugerør af plastik, men hvis du alligevel gerne vil have et sugerør, er der efterhånden mange plastfri muligheder.

• Metalsugerør er holdbare og kan bruges mange gange. Men de er også forholdsvis dyre og kræver brug af metal, der er ressourcetungt at udvinde.

• Hvis du ikke synes, din cola er sød nok, er nu muligt at købe sugerør af sukker. De er ret dyre, men kan fås med blandt andet chokolade- og jordbærsmag. Ifølge producenten holder sugerørene cirka 40 minutter i væske. Hvor længe dine tænder holder er en anden sag.

• Papirsugerør er relativt billige og er lavet af naturlige materialer. Det betyder omvendt også, at der skal fældes træer for at producere dem. Holdbarheden i drinken afhænger af papirets tykkelse og temperaturen på væsken.

• Sugerør af bambus er naturlige, de holder formen og kan bruges mange gange. De er ret brede - op til 10mm - så de er gode til smoothies, men en long drink varer måske ikke så længe med et stort sugerør i glasset.

• Pastasugerør er egentlig bare en ekstra tyk makaroni, som man kan drikke igennem. Der er ikke æg i pastamassen, så veganere kan også være med. Sugerørene holder sig faste i cirka 45 minutter, så længe drinken ikke er varm.

• Helt almindelige hvedestrå kan nu også købes og bruges som sugerør. Stråene har en passende tykkelse. Til gengæld skal man ikke trykke særlig hårdt på dem, før de går i stykker, så det er måske ikke en oplagt løsning til børnefødselsdagen. Til gengæld kan man altid selv dyrke flere hjemme i haven.

Kilde: The Guardian, Insider.com, hjemmesider for producenter af sugerør

Annonce

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce