Annonce
Skjern

Ivan undrer sig: Hvorfor er der en halv kilometer cykelsti, som ikke er asfalteret?

Her stopper asfalteringen, og Ivan Flaskager Hansen undrer sig over, hvorfor der ikke kan blive til noget mere asfalt på stien. Foto: Christian Baadsgaard
Et stykke cykelsti ud til Ringvejen i Skjern er ikke asfalteret, men ovre på den anden side er der asfalt på. Borger ønsker det asfalteret, men der er andre projekter i køen først, lyder det fra udvalgsformand.

SKJERN: Under coronaen har rigtig mange benyttet den stille tid til enten at cykle eller gå nogle ture, og en af de stier, som er blevet flittigt benyttet, er den, der går fra Drosselvej og ud til viadukten under Ringvejen i Skjern.

Men hvorfor er den ikke asfalteret? Det spørger Ivan Flaskager Hansen om, og spørgsmålet har han stillet til Dagbladets spørg-redaktionen-funktion.

Han bor på Vester Birk og dermed lige i nabolaget til viadukten. Fra Vester Birk og ned gennem viadukten er der asfalteret, men så snart man kommer op på den anden side og til den 500 meter lange sti, der går mellem Enghavevej og Store Nørgaardsvej med afstikkere til fuglekvarterets mange veje, er der kun løs belægning.

Annonce

Det undrer Ivan Flaskager Hansen, for når han ser de nye cykelstier, som skyder op ude omkring landsbyerne i disse år, er de asfalterede. Han kan sagtens unde landdistrikterne nogle gode cykelstier, men der skal være balance i tingene, især når der er nye udstykninger på vej i Skjern.

- Man må være opmærksom på, at der også er byer, som har et behov. Når Greneparken bliver udbygget, vil der blive flere og flere, som benytter cykelstien, siger Ivan Flaskager Hansen.

Bruges som skolesti

Udover cyklister, løbere og fodgængere bliver vejen også benyttet af skoleelever, og den betragtes som en skolesti.

Derfor bliver den også vedligeholdt af kommunen, og Ivan Flaskager Hansen roser Ringkøbing-Skjern Kommune for at være meget hurtig ude for at salte den, når frost og vintervejr sætter ind. Derfor vil det vedligeholdelsesmæssigt ikke gøre forskel, om den blev asfalteret, mener Ivan Flaskager Hansen.

- Det vil også være et mere behageligt underlag for de ældre, der benytter rollator, konstaterer Ivan Flaskager Hansen.

Cykelstien har et gruset underlag. Rigtig mange færdes der - især efter nedlukningen, hvor folk har cyklet og gået flere ture. Foto: Christian Baadsgaard

Men indtil videre må han og andre borgere kigge langt efter asfalteringen. Formand for teknik- og miljøudvalget, John G. Christensen (S), kan sagtens følge ønsket om et lag asfalt, men stien står ikke på listen over trængende steder lige nu.

- Der er også andre steder i byerne, der også kunne trænge, men første skal vi lige være færdig med projekterne på de farlige veje, siger John G. Christensen, der blandt andet peger på strækningen mellem Bølling og Skjern, som lige nu er i gang.

Her har cyklisterne i årevis ønsket en tryggere vej, og selvom byrådet har hævet stibudgettet, må borgerne have tålmodighed og acceptere, at der er steder, som kommer forrest i rækken af hensyn til trafiksikkerheden.


Der er også andre steder i byerne, der også kunne trænge, men første skal vi lige være færdig med projekterne på de farlige veje.

John G. Christensen, udvalgsformand (S)


At de nyere cykelstier på landet er asfaltbelagte, mens nogle af de ældre i byen ikke er, skyldes ifølge John G. Christensen en arv fra de gamle kommuner, hvor cykelstierne dengang blev lavet med løsere underlag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Restauranter i Søndervig og Hvide Sande lider under taxa-mangel: - I yderste tilfælde har vi selv kørt gæster hjem

Vestjylland

Sygeplejersker strejker fra på lørdag: Her er de midtjyske afdelinger, der bliver ramt

Annonce