Annonce
Ringkøbing-Skjern

Instagram er god, når målgruppen er kvinder og unge

Instagram er blevet en god kanal for små selvstændige - også lokalt, og det er en god ide, mener iværksætterkonsulent Michele Lykke, Erhvervsrådet. 

Ringkøbing-Skjern: I Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd bruger iværksætterkonsulent Michele Lykke sin arbejdstid på at vejlede iværksættere. Hun har også bemærket de mange lokale virksomheder, der er dukket op på sociale medier som Instagram:

- Jeg siger ofte til nye iværksættere, at Instagram og sociale medier er en god måde til at teste markedet på. Det er en relativ billig måde at gå ud og komme i kontakt med kunderne på, inden man kaster sig ud i at åbne en fysisk butik, som er mere omkostningskrævende, siger hun.

I Dagbladets artikler om virksomheder på Instagram er indehaverne kvinder. Ifølge Instagram er 52 procent af brugerne kvinder, og 71 procent af brugerne er yngre end 35 år.

- Mange kvinder har "hjertedrevne" forretninger. Det er Instagram oplagt til,  for det giver en mulighed for at have direkte kommunikation med kunderne, så man får en hurtig tilknytning. Der er selvfølgelig også unge mænd som lokale Din Vintageshop, der startede på Instagram - så man må sige, at hvis målgruppen er unge eller kvinder, er Instagram det oplagte sted at starte, siger Michele Lykke.

Hun ser generelt en forskel på mandlige og kvindelige iværksættere:

- Mænd er meget business-to-business, hvor kvinder har et mere personligt produkt eller en personlig vejledertilgang som online-kurser og konsulentvirksomhed, forklarer hun.

24 procent af alle danskere over 12 år bruger Instagram dagligt (DR jan. 2019, red.). Det betyder, at det er et medie, hvor man har mulighed for nemt og hurtigt at møde mange andre. Dét er smart i en opstartsproces:

- Det giver indehaverne en fantastisk mulighed for at opbygge en følgerskare.  På sigt er det klart, at vi som Erhvervsråd gerne vil, at iværksætterne også går skridtet videre med butikker, så vi sikrer vores centerbyer og gågader, men den slags skal komme fra folk selv. Det er også det, vi har set i V. Strandgade i Ringkøbing, hvor de forretningsdrivende får en ide om at udvikle noget nye sammen. De her online-iværksættere kan også prøve samarbejder om pop up-butikker og markeder, som vi før har set i Vesterhavshallen. Det vil skabe en connection med kunderne, så man kan vurdere, om forretningen kan bære mere end "bare" Instagram, siger hun og kommer med en opfordring:

- Man er i øvrigt altid velkommen til at kontakte mig. Jeg er her for at vejlede iværksættere og gør det endda gratis.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing

Bombe i minksagen: En af landets største minkavlere indsendte prøver fra smittefrie dyr - Danske Minkavlere tager skarpt afstand fra metoden

Navne

Ny i Landbobanken

Annonce