Annonce
Skjern

Innovest II droppet: Byråd vil hellere renovere Skjerns gamle rådhus

Det gamle rådhus kan se frem til en større ansigtsløftning efter et flertal i byrådet valgte at renovere rådhuset i Skjern i stedet for at at bygge nyt til beskæftigelsesafdelingen. Arkivfoto: Christian Baadsgaard
Massive borgerprotester har overbevist et stort byrådsflertal om, at det ville gå alt for hårdt ud over Skjerns handelsliv at flytte medarbejderne fra rådhuset i Skjern til et nybyggeri ved Innovest. Derfor stemte de for at trække stikket til Innovest II og give den 50 år gamle rådhusbygning en overhaling.

Skjern: Borgere og handelsliv kunne her til aften ånde lettet op.

Selv om borgmester Hans Østergaard (V) gennem lang tid har talt varmt for at sælge byens gamle rådhus og flytte medarbejderne ud af midtbyen til et nybygget Innovest II, så bliver planerne ikke til noget. Et massivt flertal med borgmesteren i spidsen valgte ganske overraskende at stemme for at droppe støtten til Innovest II og i stedet renovere rådhuset på Finderupsvej for 10-12 millioner kroner.

- Jeg så gerne, at der bliver bygget videre på Innovest, men nu trækker vi stikket. Jeg mener ikke vi skal bruge et år på at analysere videre på noget, som vi så ender med at trække stikket til om et år. Vi skylder også vores medarbejdere at sende et klart signal om, hvad vi vil sagde borgmesteren.

Derfor stemte han for at renovere Skjerns rådhus sammen med resten af Venstres gruppe. Det samme gjorde SF, Dansk Folkeparti, den konservative Lennart Qvist og socialdemokraterne Linda Nielsen og Helge Albertsen.

I sidste øjeblik forsøgte viceborgmester Søren Elbæk (S) og partifællerne Trine Ørskov og John G. Christensen ellers at redde Innovest II-projektet med et ændringsforslag, som præciserede at nybyggeriet kun kunne blive til virkelighed, hvis det nødvendige antal kvadratmeter var lejet ud til private og hvis der var private investorer til at købe og udvikle rådhusgrunden. som borgere og erhvervsliv har ønsket det indenfor i løbet af næste år.

Men det forslag fik kun opbakning fra forslagsstillerne selv, Irene Lund Andersen og Venstres Lise Juhl, der dog gjorde det klart, at hun ville stemme med resten af sin gruppe, hvis forslaget faldt.

Og det gjorde det altså. Det ærgrede viceborgmesteren.

- Jeg synes, det ville være mest rigtigt at trykprøve idéen med Innovest II og udviklingen af rådhusgrunden først, sagde Søren Elbæk.

Trine Ørskov argumenterede med, at hun havde svært ved at se, at en kommunal arbejdsplads er byens bedste udviklingsmulighed.

- Hvis vi havde en tom grund midt i byen, er en administrationsbygning, så det fedeste for Skjern? Vil et jobcenter være vores bedste bud på en udviklingsmulighed. Jeg tror det ikke, lød det fra Trine Ørskov.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Bøjer de i vinden? Vesterhav Syd og vores lokale erhverv

Læserbrev: Er Energistyrelsen og Vattenfall ligeglade med vore lokale erhverv? Og hvad agter byrådet nu at gøre? De spørgsmål stiller vi os uvilkårligt, efter at aktindsigt har vist, hvad VVM-tillægget for Vesterhav Syd-møllerne skal indeholde. Som du kan læse nedenfor, udelades nemlig to helt fundamentale undersøgelser for turismen og fiskeriet. Bevares, der kommes vidt omkring med “kollisionsrisiko for trækfugle og flagermus” samt “sejladsforhold og lystfiskeri i undersøgelsesområdet”, og meget andet mere eller mindre (u)nyttigt. Men som med mange af den slags rapporter er det værd at bemærke sig, hvad der ikke skal afdækkes i VVM-tillægget. Og her springer særligt to forhold i øjnene. Både at (s. 11) “Der skal ikke redegøres for økonomiske eller konkurrencemæssige forhold i relation til turismeerhvervet”. Det skriger jo til himlen med turismen som vort største erhverv og i betragtning af, at det nationale Center for Kystturisme er placeret i netop Hvide Sande. Og at der godt nok (s. 22) skal undersøges, hvad indvirkningerne er på fiskeriet, men IKKE hvorvidt det kan gøres muligt at fiske mellem møllerne. Eventuelt blot for mindre fartøjer under for eksempel 20, 15 eller 12 meter. Dette til trods for, at der i flere høringssvar er opfordret til at få netop dette klarlagt. Derimod skal der (s. 26) redegøres for kumulative effekter for andre planlagte projekter, i både Danmark, Holland og Tyskland. Og betydningen for de klimapolitiske mål og CO2-reduktionen skal beskrives. Alt sammen noget meget overordnet og fjernt for os, der bor her. Men noget, der kan bruges i den luftige argumentation for den grønne omstilling på Christiansborg. Det virker nu, som om projektet skal klemmes igennem! Og Energistyrelsen helt bevidst vælger at undlade krav om inddragelse af netop de to argumenter, der kan være med til at flytte Vesterhav Syd langt til havs. Nemlig at turismens indvendinger skal tages alvorligt, og fiskernes tabte fiskevand - ved at flytte møllerne længere til havs - kan kompenseres ved at åbne for fiskeri mellem møllerne. To forhold, der kan tale for at flytte møllerne, belyses nu helt bevidst ikke! Og Vattenfall erkendte jo på et møde d. 1. marts 2018 i Søndervig, at det drejer sig om småpenge, for at flytte møllerne … så hvorfor ikke? Nu hvor der også er god tid til at ændre i projektet … Hvad gør byrådet, formanden for erhvervsudvalget Søren Elbæk eller borgmesteren? Overlader de det endnu engang til brancheorganisationerne og de små erhvervsdrivende? Eller mander de sig op og går i brechen for to store erhverv i kommunen? Eller bøjer de i vinden? Jens Bollerup, cand. merc., Geflevej 221, Hvide Sande Dan Broesch Jensen, cand. merc. aud., Lyngvejen 100, Klegod Tonny Lemqvist, maskinmester, Præstegårdsmarken 35, Velling Karsten Fyhn, sommerhusudlejer, Sønder Klitvej 20, Hvide Sande Birgitte Vinding, journalist, Stauning Finn Ebbe Jakobsen, advokat, Beddingen 7, Ringkøbing Jens Møller, forretningsdrivende, Bakkevej 22, Hvide Sande

Annonce