Danmark

Ingen tog i påsken: Sporarbejde giver udfordringer for pendlere

Fra 30. marts og to en halv måned frem vil et større sporarbejde på Sjælland kunne mærkes af togrejsende mellem Korsør og Ringsted. Arkivfoto: Michael Bager.
Fra 30. marts og to en halv måned frem kommer udskiftningen af nedslidte skinner på Sjælland til at påvirke togrejsende på tværs af landsdelene. I påsken skal DSB's passagerer med bus mellem Nyborg og Roskilde. Pendlere kan få op til 30 dages rejse betalt, når sporarbejdet er slut, lover DSB.

Odense/Nyborg: - Vi vil ikke lægge skjul på, at et så stort anlægsarbejde, som det Banedanmark er i gang med at udføre, får stor betydning for togdriften og dermed din oplevelse som rejsende.

Sådan skriver DSB i en gennemgang af de konsekvenser, som et knap tre måneder langt sporarbejde på Sjælland får for de togrejsende - fra 24. marts til 12. juni.

Det er sporene mellem Korsør og Ringsted, som trænger til vedligeholdelse. Sporene er i så dårlig stand, at togene på dele af strækningen må køre med nedsat hastighed. Derfor begynder man nu at udskifte skinnerne, oplyser Banedanmark.

For rejsende over Storebælt betyder sporarbejdet, at der fra lørdag 30. marts frem til og med onsdag 17. april samt den 23. april (tirsdag efter påske) vil køre færre tog i timen. Det gælder både i myldretiden og uden for myldretid.

FAKTA Så meget skal renoveres og udskiftes i år

  • Ballastrensning på fri strækning tæt på Slagelse Station (cirka 2,7 kilometer).
  • Ny sporkasse på fri strækning tæt ved Slagelse Station (cirka 10,3 kilometer).
  • Spredt udskiftning af skinner på fri strækning mellem Ringsted og Forlev (cirka 12,5 kilometer).
  • Justering af køreledningsanlæg, (cirka 13 kilometer).
  • Drænlægning, (cirka 1,6 kilometer).
  • Udbedring af cirka 60 meter blød bund.
  • Sporsænkning ved Grøftevej og Sorøvej.
  • Demontering og genmontering af alle sikringstekniske komponenter berørt af sporombygningen.

Kilde: Banedanmark

Færre og mere fyldte tog

I morgentimerne mellem klokken seks og otte vil der køre to tog fra Odense mod København med cirka 10 minutters mellemrum. Tilsvarende vil der i eftermiddagens myldretid mellem klokken 15 og 17 køre to tog med cirka 10 minutters mellemrum fra København mod Odense.

De færre og tættere afgange skal give sporarbejderne mest mulig sammenhængende arbejdstid, forklarer DSB, som advarer rejsende, der står på togene i Ringsted, Sorø, Slagelse eller Korsør, om, at togene vil være "meget fyldte".

Uden for myldretiden vil der kun køre et tog i timen i hver retning mellem Odense og København, men mellem Odense og Slagelse kører der to tog i timen, også uden for myldretiden.

Busser i stedet for tog i påsken

I påsken bliver begge spor mellem Korsør og Ringsted spærret, oplyser Banedanmark, og der vil slet ikke køre tog mellem Nyborg og Roskilde. Spærringen er koordineret med den omfattende ombygning af Ringsted Station. Den bygges om i forbindelse med byggeriet af den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Eftersom der ikke kan køre tog, skal rejsende med bus, oplyser DSB, og rejsetiden bliver selvfølgelig længere. DSB anbefaler, at rejsende tjekker Rejseplanen for at få en anslået rejsetid.

Onsdag 24. april tager Banedanmark hul på sidste del af sporarbejdet. Det er endnu ikke oplyst, hvilke konsekvenser det får for de togrejsende. Dermed er arbejdet imidlertid ikke overstået, for i 2022-2024 skal sidste del af sporfornyelsen mellem Korsør og Ringsted gennemføres.

Det betyder dog ikke en pause i vedligeholdelsesarbejdet på Vestjælland, for allerede i 2020 skal Banedanmark forny Slagelse Station. Det bliver et gennemgribende arbejde, blandt andet med fjernelse af 23 sporskifter og 1000 meter køreledningsanlæg, sporforlængelser, fem kilometer nye skinner og flytning af næsten alle signaler.

Ifølge Banedanmark kan de togrejsende derefter glæde sig til færre skinnebrud og færre sporskiftefejl.

Skan koden og læs mere om dine muligheder for at få refunderet udgifter til pendlerkort, hvis du rejser over Storebælt.

Tilbud: Få pendlerkort refunderet

Som kompensation til blandt andre pendlere over Storebælt tilbyder DSB, at man kan få 30 dage refunderet på rejser med pendlerkort - men først når sporarbejdet er overstået. Det kræver, at man i perioden fra 1. august til og med 30. september køber et pendlerkort til minimum 59 dage.

De 59 dage skal være afholdt mellem 1. august og 31. december 2019.

Du kan læse mere om betingelserne for at få refunderet 30 dage og se, hvordan du får pengene udbetalt, på DSB's informationsside om sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

'Praksis-partisan' efter Produktionsskolens lukning: Vi skal stadig give de unge troen på, at de kan noget

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Flere vil i de ukendtes grav - kirkegård åbner ny afdeling med anonyme grave

Danmark

DMI varsler hedebølge: Mere end 28 grader i flere dage i træk

Indland For abonnenter

16-årige Gitte blev myrdet for 40 år siden: Morderen er aldrig fundet

Vestjylland For abonnenter

Varmen og orm er værre end antallet af genudsættelser af vardelaks

Vestjylland For abonnenter

Leo fra Vemb blev 80 år: - Han var en klippe

Leder For abonnenter

Det mener Dagbladet: Lyt til 'praksis-partisanens' gode råd

Praksis-partisan. Sådan kalder Peder Sørensen sig selv. Han har gennem 11 år været leder af Produktionsskolen i Skjern og ved derfor af erfaring, at en praktisk tilgang til liv og læring virker bedre end alverdens bøger. I hvert fald for de elever, som er kommet på netop den skole, fordi de af den ene eller den anden grund er løbet sur i det almindelige skolesystem. Mange af dem har ikke verdens bedste oplevelser med sig i skoletasken, og før de kan blive klar til igen at binde an med bøger og teori, skal de lære at tro på sig selv. Det sker ifølge Peder Sørensen bedst gennem netop praktisk arbejde. Det er i der, langt hovedparten af eleverne har deres styrke, og det er derfor her, der er en basis, man kan bygge en selvtillid op på. At det virker, viser de tørre tal fra skolen i Skjern: 70 procent af eleverne er kommet videre i uddannelse eller arbejde. Med andre ord masser af solstrålehistorier om mennesker, der blev grebet, efter at de var snublet i starten, og som lærte at stå på egne ben. Men nu er det slut: Skolens seneste afgangshold blev også det sidste. Landets produktionsskoler lukker nemlig med udgangen af juli og bliver i stedet til FGU'er - Forberedende Grunduddannelse, der også skal hjælpe eleverne videre til uddannelse eller arbejde. På FGU kommer eleverne ind på ét af tre spor: Et, hvor de kan forbedre sig i boglige fag, et andet til de unge, der kan lide praktisk arbejde, men som også gerne vil forbedre sig i dansk og matematik, og endelig et tredje spor, hvor de unge er i virksomhedspraktik det meste af tiden og resten af tiden i skolepraktik med undervisning i fag, der er relevante for praktikken. Forhåbentlig vil den nye uddannelse vise sig lige så effektiv til at hjælpe ikke mindst de skrøbelige blandt eleverne videre, som Produktionsskolen var. Det er som bekendt ligegyldigt, hvilken farve katten har og hvad den hedder - bare den kan fange mus. Men det vil være klogt at lytte til erfaringerne fra 'praksis-partisaner' som Peder Sørensen. For hvis man vil skabe nye solstrålehistorier, er det afgørende at have fokus på hver enkelt elevs muligheder. Først når de tror på sig selv, kan de være de klar til de boglige fag. Det lyder både enkelt og indlysende.

Vestjylland

Lystfisker langer ud efter fiskeopsynsmand, der fangede 79 laksefisk

Ringkøbing

Mildere klima stiller vestjyske æbler bedst: - Det ser fornuftigt ud, siger lokal avler

Hvide Sande

Vesterhav Syd: Snart går svejsningen af røde rør ved Holmsland Klitvej i gang

Annonce