Danmark

Ingen tog i påsken: Sporarbejde giver udfordringer for pendlere

Fra 30. marts og to en halv måned frem vil et større sporarbejde på Sjælland kunne mærkes af togrejsende mellem Korsør og Ringsted. Arkivfoto: Michael Bager.
Fra 30. marts og to en halv måned frem kommer udskiftningen af nedslidte skinner på Sjælland til at påvirke togrejsende på tværs af landsdelene. I påsken skal DSB's passagerer med bus mellem Nyborg og Roskilde. Pendlere kan få op til 30 dages rejse betalt, når sporarbejdet er slut, lover DSB.

Odense/Nyborg: - Vi vil ikke lægge skjul på, at et så stort anlægsarbejde, som det Banedanmark er i gang med at udføre, får stor betydning for togdriften og dermed din oplevelse som rejsende.

Sådan skriver DSB i en gennemgang af de konsekvenser, som et knap tre måneder langt sporarbejde på Sjælland får for de togrejsende - fra 24. marts til 12. juni.

Det er sporene mellem Korsør og Ringsted, som trænger til vedligeholdelse. Sporene er i så dårlig stand, at togene på dele af strækningen må køre med nedsat hastighed. Derfor begynder man nu at udskifte skinnerne, oplyser Banedanmark.

For rejsende over Storebælt betyder sporarbejdet, at der fra lørdag 30. marts frem til og med onsdag 17. april samt den 23. april (tirsdag efter påske) vil køre færre tog i timen. Det gælder både i myldretiden og uden for myldretid.

FAKTA Så meget skal renoveres og udskiftes i år

  • Ballastrensning på fri strækning tæt på Slagelse Station (cirka 2,7 kilometer).
  • Ny sporkasse på fri strækning tæt ved Slagelse Station (cirka 10,3 kilometer).
  • Spredt udskiftning af skinner på fri strækning mellem Ringsted og Forlev (cirka 12,5 kilometer).
  • Justering af køreledningsanlæg, (cirka 13 kilometer).
  • Drænlægning, (cirka 1,6 kilometer).
  • Udbedring af cirka 60 meter blød bund.
  • Sporsænkning ved Grøftevej og Sorøvej.
  • Demontering og genmontering af alle sikringstekniske komponenter berørt af sporombygningen.

Kilde: Banedanmark

Færre og mere fyldte tog

I morgentimerne mellem klokken seks og otte vil der køre to tog fra Odense mod København med cirka 10 minutters mellemrum. Tilsvarende vil der i eftermiddagens myldretid mellem klokken 15 og 17 køre to tog med cirka 10 minutters mellemrum fra København mod Odense.

De færre og tættere afgange skal give sporarbejderne mest mulig sammenhængende arbejdstid, forklarer DSB, som advarer rejsende, der står på togene i Ringsted, Sorø, Slagelse eller Korsør, om, at togene vil være "meget fyldte".

Uden for myldretiden vil der kun køre et tog i timen i hver retning mellem Odense og København, men mellem Odense og Slagelse kører der to tog i timen, også uden for myldretiden.

Busser i stedet for tog i påsken

I påsken bliver begge spor mellem Korsør og Ringsted spærret, oplyser Banedanmark, og der vil slet ikke køre tog mellem Nyborg og Roskilde. Spærringen er koordineret med den omfattende ombygning af Ringsted Station. Den bygges om i forbindelse med byggeriet af den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted.

Eftersom der ikke kan køre tog, skal rejsende med bus, oplyser DSB, og rejsetiden bliver selvfølgelig længere. DSB anbefaler, at rejsende tjekker Rejseplanen for at få en anslået rejsetid.

Onsdag 24. april tager Banedanmark hul på sidste del af sporarbejdet. Det er endnu ikke oplyst, hvilke konsekvenser det får for de togrejsende. Dermed er arbejdet imidlertid ikke overstået, for i 2022-2024 skal sidste del af sporfornyelsen mellem Korsør og Ringsted gennemføres.

Det betyder dog ikke en pause i vedligeholdelsesarbejdet på Vestjælland, for allerede i 2020 skal Banedanmark forny Slagelse Station. Det bliver et gennemgribende arbejde, blandt andet med fjernelse af 23 sporskifter og 1000 meter køreledningsanlæg, sporforlængelser, fem kilometer nye skinner og flytning af næsten alle signaler.

Ifølge Banedanmark kan de togrejsende derefter glæde sig til færre skinnebrud og færre sporskiftefejl.

Skan koden og læs mere om dine muligheder for at få refunderet udgifter til pendlerkort, hvis du rejser over Storebælt.

Tilbud: Få pendlerkort refunderet

Som kompensation til blandt andre pendlere over Storebælt tilbyder DSB, at man kan få 30 dage refunderet på rejser med pendlerkort - men først når sporarbejdet er overstået. Det kræver, at man i perioden fra 1. august til og med 30. september køber et pendlerkort til minimum 59 dage.

De 59 dage skal være afholdt mellem 1. august og 31. december 2019.

Du kan læse mere om betingelserne for at få refunderet 30 dage og se, hvordan du får pengene udbetalt, på DSB's informationsside om sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Fjordenhus i Vejle: Måske Danmarks flotteste hovedkontor

Annonce
Annonce
Danmark

Bestseller-milliardærs børn dræbt i terrorangreb

Danmark For abonnenter

Funding: Derfor venter vi stadig på Venstres valgprogram

Danmark

Redaktøren i den røde stol: Til forsvar for et skvadderhoved

Danmark

Flere blev sigtet for spritkørsel sidste år: Politiet sætter ind med massiv kontrol i påsken

Danmark For abonnenter

En dag, folk stadig husker

Debat

Det eneste, det giver mening at stemme på, er miljøet

I tirsdags holdt vi børnefødselsdag for mine to mellemste, som fylder syv i påsken. Det var en skøn fest i sol og vind. Der kom 18 børn og ti forældre; vi spiste frokost i laden, drog på skattejagt ved vandet, og timerne gik med leg og snak, så vi efterfølgende var glade og trætte på allerbedste vis. Det var med andre ord en ganske almindelig børnefødselsdag, og alligevel slog det mig, at meget er sket på de bare ti år, der er gået, siden vi holdt sådan én første gang. Forandringen handler om den måde, vi behandler os selv og vores planet, og det breder sig som ringe i vores måde at prioritere og tænke på. Samtlige gaver i tirsdags var således enten genbrugte eller hjemmelavede, og den spaghetti bolonaise, vi spiste til frokost, bestod af 80 procent grøntsager - alt sammen økologisk eller af egen avl, naturligvis. De små gæster forventede ikke farvestrålende slikposer, men var glade for den ene ispind de fik hver, og ellers blev der spist danske gulerodsstænger og agurker på stribe. Hvor end jeg ser hen i min omgangskreds, er det den vej, udviklingen bevæger sig: Væk fra blindt forbrug, meningsløs travlhed og konkurrence og i retning af frihed, overskuelighed og omsorg. Vi vil gerne være sammen; vil gerne købe brugt og købe mindre generelt, og helt grundlæggende er der ikke meget, vi ikke vil gøre for at hjælpe jordkloden i balance, men vi føler også alle sammen en overvældende magtesløshed i kampen for en mere bæredygtig fremtid. For hvad skal vi hver især stille op, når udfordringerne er så store, og intet politisk lader til at støtte tilstrækkeligt op om den nødvendighed vi så småt ser i øjnene? ”Den ene nabo undlader at flyve, og cykler til arbejde i stedet for at køre bil, mens den anden dropper kød, og ikke vasker sit hår med shampoo”, sagde en af vores gæster rundt om bålet til fødselsdagen. ”Men hver og én giver vi efterhånden op, når vi oplever, at det ikke gør en reel forskel. Så længe hver enkelt dansker udleder seks gange mere CO2 årligt, end jorden kan klare, kan vi ikke løfte opgaven selv, og det føles håbløst.” Vi må have politikerne på banen, for der er behov for en reel, klimavenlig lovgivning og langt mere realistiske rammer at bevæge os indenfor. Op med prisen på kød og på alle fødevarer, som produceres under forurenende og uetiske forhold. Op med prisen på alt det, der belaster klimaet mest og ned med prisen på det, vi rent faktisk ikke behøver have dårlig samvittighed over at investere i – som eksempelvis kollektiv trafik, cykler, genbrugte byggematerialer og så videre. Nu er det heldigvis valgår, og selvom jeg personligt har mange områder, der optager mig, og som er vigtige for min egen lille livskvalitet, er det eneste, det giver mening at stemme på, miljøet. Ganske enkelt og glædelig påske

Danmark For abonnenter

Claus og Heidis datter blev slået ihjel af en spritbilist: Savnet efter Camilla er tatoveret på deres hud

Danmark For abonnenter

11 dræbte og 36 kvæstede: Lyntogs-katastrofen i 1967, der satte Odense i stå

Danmark For abonnenter

Nysgerrige strømmede til, og trafikken brød sammen