Annonce
Ringkøbing-Skjern

Ikke i min baghave: Det er for let at slippe for upopulære vindmøller og biogasanlæg

Der er kommuner, som hellere dropper upopulære mølleprojekter, fordi de ikke vil lægge sig ud med de nærmeste naboer, mener Jørgen Nørby (V). Men regionerne tør godt. Tegning: Jens Nex
Regionerne skal kunne vride armen om på kommuner, som ikke er parat til at tage ansvar for den grønne omstilling, mener regionsrådsmedlem, som foreslår at regionerne sættes i spidsen for energiplanlægningen. Borgmester Hans Østergaard (V) er ikke begejstret for forslaget.

Ringkøbing-Skjern: Det duer ikke, at kommuner dropper stribevis vindmølleprojekter og biogasanlæg, fordi politikerne ikke vil lægge sig ud med borgerne.

Det mener regionsrådsmedlem og formand for udvalget for regional udvikling Jørgen Nørby (V), som nu foreslår, at regionen får ansvaret for den overordnede energiplanlægning i samarbejde med kommunerne. Det vil nemlig kunne sætte fart på den grønne omstilling, hvis alle bliver pålagt et ansvar.

- Sidste år blev der opgivet projekter for 300 megawatt i Danmark af hensyn til de nærmeste naboer. Det går simpelthen ikke i en tid, hvor grøn omstilling er en nødvendighed. Det er et fælles ansvar, at der sker noget, og at processen bliver speedet op. Derfor duer det ikke, at man som kommune er positiv overfor grøn energi, men ikke vil have den i sin egen baghave. Jeg tror, at det ville blive lettere at få truffet de upopulære beslutninger, hvis det ikke var kommunerne selv, der skulle træffe dem, siger Jørgen Nørby.

- Vi har kommuner i Region Midtjylland som halter bagefter og nogle, som helt principielt siger nej til vindmøller. Det går bare ikke. Vi har travlt med at gøre noget. Vi kan ikke vente på, at der bliver bygget store havmølleparker. I mellemtiden er vi nødt til at satse på landmøller, biogas og solenergi på land, siger han.

Selv om Ringkøbing-Skjern hører til blandt regionens klimadukse, har masser af vindmøller og er tæt på at nå sit eget mål om at blive selvforsynende med vedvarende energi, så er borgmester Hans Østergaard (V) ikke vild med partifællen Jørgen Nørbys forslag.

- Jeg er helt enig med ham i, at vi har et fælles ansvar for den grønne omstilling, og jeg kunne da også godt tænke mig, at flere var med til at løfte det ansvar. Men jeg går også meget ind for kommunal selvstyre. Vi tør godt træffe beslutninger, som ikke altid er lige populære. Jeg tror på, at beslutningerne bliver bedre af, at det er os, som er helt tæt på, der tager dem, siger borgmesteren, der altså ikke er parat til at lade regionerne vride armen rundt på de mindre grønne kommuner.

Hans Østergaard vil dog ikke afvise, at der kunne være en idé i at have regionale klimamålsætninger, som sørger for, at flere kommuner bidrager til den grønne omstilling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce