Annonce
Biler

I næste weekend er det rent op ad bakke i Vejle

Et sus af fart fra stranden op ad bjerget. Det hele er overstået på lidt over et minut. Men hver deltager kører turen i Munkebjerg Hillclimb fem gange. Pr-foto
Snart er der tid til årets Munkebjerg Hillclimb, der byder på 107 klassiske biler og bl.a. en kostbar engelsk-italiensk sportsvogn.

Hillclimb. Ordet alene emmer af bilhistorie, og disciplinen, hvor chauffører konkurrerer mod uret for at køre hurtigst muligt op ad nogle udfordrende serpentinerveje, er blandt de ældste i motorsporten.

Den første kendte hillclimb ved La Turbie nær Nice i Frankrig fandt sted for så længe siden som 31. januar 1897.

Overalt i verden afholdes der hillclimb, og selvfølgelig også i Danmark. Det nok mest kendte løb er Munkebjerg Hillclimb, ved Vejle, der i år foregår søndag 11. august. Her er der gratis adgang til at betragte løbet med de klassiske biler, men der er også en række racerarrangementer lørdag.

De i alt 107 biler, der er mellem 29 og 86 år gamle, starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Bilerne kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving. For at gøre det hele så retfærdigt som muligt er der er en række klasser, alt efter, hvor gamle bilerne er.

Annonce
Tilskuerne har en betagende udsigt over Vejle Fjord. Her er det Vejlenseren Ernest Kristensen, der suser op ad bjerget i sin SS 100 fra 1933. Pr-foto

Mange unikke

Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 09-17.

Der er en lang række meget specielle biler, men en af de mere unikke er nok en Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Den køres af Kaj Bertelsen, der er kendt som lidt af en Ferrari-ekspert, og bilen er kun bygget i et eneste eksemplar til Formel 1 på italienske Monza i 1950.

Munkebjerg Hillclimb samler hvert år flere og flere tilskuere, og derfor byder arrangørerne i år som noget nyt på en fem meter bred storskærm placeret i ryttergårdsområdet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce