Annonce
Ringkøbing-Skjern

I næste uge får tusindvis af kommunens borgere nyt internet og tv-signal: Sådan skal du forholde dig

11.000 fiberbredbåndskunder og 3500 tv-kunder skal flyttes fra Waoo til Stofa Fiber mandag og tirsdag. Genrefoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
11.000 fiberkunder inklusiv 3500 tv-kunder bliver mandag og tirsdag flyttet fra Waoo over til Stofa - her er planen, der skal få det til at løbe så gnidningsfrit som muligt.

Ringkøbing-Skjern: Succeskriteriet er, at man helst ikke skulle opdage noget. Mandag og tirsdag 25.-26. januar går forsyningsselskabet Norlys i gang med at overflytte 11.000 vestjyske internetkunder til Stofa Fiber, som ejes af Norlys. Samtidig skal 3500 af kunderne have nyt signal til fjernsynet.

Skiftet sker, fordi RAH Fiberbredbånd har solgt sine kunder til Norlys, og fremover vil det vestjyske fiberselskab koncentrere sig om driften og udrulning af fibernettet. RAH Fiberbredbånd vil således i fremtiden kun stå for de fysiske fiberkabler, som ligger i jorden og fiberboksen i hjemmet, mens andre selskaber kan købe sig ind på det net for at levere indhold i form af internet og tv til de vestjyske internetbrugere. I første omgang er det kun Stofa Fiber, der får adgang, men planen er, at nettet i slutningen af 2021 åbnes, så andre selskaber kan købe sig ind på det.

Det er en af de større operationer, som erfaringsmæssigt kan give noget knas med forbindelserne eller opsætningen af nyt udstyr.

Dagbladet har derfor i samarbejde med RAH Fiberbredbånd og Norlys samlet den viden, forbrugerne kan have brug for i forbindelse med overflytningen.

Annonce

Overflytningen

Rent praktisk kommer Norlys til at overflytte internetkunderne natten mellem søndag og mandag og tv-kunderne natten mellem mandag og tirsdag, fortæller Lise Bering, der er direktør for kunder og produkter hos Norlys.

- Vi kapper forbindelsen for de her kunder, og vi gør det om natten, for på det tidspunkt er ikke mange, der bruger vores services. Vi tager det store Waoo-stik ud, og så sætter vi et Stofa-stik i hos os. Derefter begynder vi at bytte kundernes Waoo-produkter ud med lignende Stof-produkter. Vi ved, at det at skifte så mange kunder over få dage vil give nogle skvulp, siger hun.

Annonce

Fysisk support

For at få alt til at forløbe så glat som muligt stiller Norlys derfor op med medarbejdere og teknikere, der vil være fysisk til stede for at hjælpe kunder, der måtte opleve knas med opsætningen af tv og internet. Supportmedarbejdere vil ved Superbrugserne i Spjald, Videbæk og Ringkøbing mandag og tirsdag, og der vil desuden være serviceteknikere, som er klar til at køre ud til kunderne.

- Det er på ingen måde salg, men fysisk tilstedeværelse i forbindelse med support og spørgsmål i forhold til opsætning. De kunder, der har en tv-boks hos Waoo, får en ny boks hos os, og er der gået noget galt i forsendelsen af de her tv-bokse - og det kan selvfølgelig ske, når vi arbejder i de her mængder - så kan de få en ny boks med fra vores medarbejdere.

Sådan vil overflytningen foregå

Overflytning af RAH Fiberbredbånds kunder fra Waoo til Stofa Fiber kommer til at finde sted i begyndelse af uge fire.

Natten til mandag 25. januar overflyttes de 7000 kunder, der kun har internet.

Natten til tirsdag 26. januar overflyttes 3500 tv- og internetkunder - omkring 500 er allerede overflyttet. Tv-kunder modtager deres nye udstyr i form af tv-bokse sidst i uge tre.

Her står kundesupporterne i Vestjylland:

Superbrugsen Ringkøbing

  • Torvegade 9-11
  • Mandag 25. og tirsdag 26. januar
  • Klokken 10.00-19.00

Superbrugsen Spjald

  • Hovedgaden 72
  • Mandag 25. januar
  • Klokken 10.00-19.00

Superbrugsen Videbæk

  • Nygade 2
  • Tirsdag 26. januar
  • Klokken 10.00-19.00

Telefon til Norlys: 7011 5000

Se mere: stofa.dk/ny-kunde

Annonce

Hjælp på telefonen

Desuden vil Norlys skrue op for telefonsupporten for at være klar til at hjælpe de nye kunder bedst og hurtigst muligt.

- RAH Fiberbredbånds kunder kommer foran i køen, når de ringer til os mandag og tirsdag og de efterfølgende dage i næste uge. Vi kan ikke love, at der ikke er ventetid, men vi kan love, at de kunder, der skal igennem denne store ændring, kommer foran og får en prioriteret plads i køen, siger Lise Bering.


Vi kan ikke love, at der ikke er ventetid, men vi kan love, at de kunder, der skal igennem denne store ændring, kommer foran og får en prioriteret plads i køen.

Lise Bering, direktør for kunder og produkter, Norlys


Derfor vil hun og andre fra Norlys Digitals ledelse gribe telefonerne fra mandag, ligesom også RAH Fiberbredbånds administrerende direktør Jørgen Stausbøll Madsen og bestyrelsesformand Jacob Møller vil sidde klar i telefonsupporten, fordi det er vigtigt for RAH Fiberbredbånd at kunderne kommer godt videre hos Stofa Fiber.

Annonce

Internetkunder mærker mindst

De rene bredbåndskunder kommer til at mærke det mindste til flytningen, når der skiftes fra Waoo til Stofa Fiber.

- For kunder, der har rent internet, er der ingen ændring i det. Produktet kommer til at hedde et Stofa-navn i stedet for et Waoo-navn, men de behøver ikke at gøre noget, for vi tager det gamle produkt ned og sætter et nyt op, siger Lise Bering.

Lise Bering, direktør for kunder og produkter hos Norlys, lover at være klar til at hjælpe de kunder, der måtte have brug for dette ved overflytningen. Pressebillede

Dog bliver kundens wifi-netværksnavn og -kode nulstillet, så hvis man har lavet sit eget netværksnavn og -kode, skal man logge på internettet på ny. Navn og kode fremgår af den wifi-router, man har i sit hjem, som sender signalet rundt i huset.

Endelig vil internetkunder, der har en trådløs wifi-forstærker gennem Waoo, få tilsendt en ny fra Norlys.

Annonce

Tv-kunder får nyt udstyr

Tv-kunderne kommer til at mærke mere til flytningen. Allerede nu har de første kunder modtaget deres nye tv-boks, og de resterende vil komme inden overflytningen.

- Har kunden tv via en tv-boks, så skal man tage den gamle tv-boks ud af stikket og sætte den nye tv-boks i. Der kan vi kun anbefale, at kunden bruger de guides og videoer, vi har lavet og sendt ud. Har kunden kabel-tv via antennestikket ind i fjernsynet, så skal kunden lave en kanalsøgning. Der har vi selvfølgelig vejledninger liggende på nettet, men det kommer også an på, hvilket tv-apparat kunden har - men det kan vi selvfølgelig også hjælpe med, siger Norlys-direktøren.

- Hvis der er ældre kunder i området, der har brug for hjælp til det, så er det der, vi sender teknikere ud, som hjælper med at sætte det op - selvfølgelig med mundbind og alle coronaforholdsregler overholdt.

Det er i øvrigt vigtigt at bemærke, at kunderne IKKE skal tilslutte nyt udstyr så snart, de modtager det, men vente med at tilslutte nye tv-bokse til tirsdag. Udstyret vil nemlig først virke, når det nye signal er tændt den dag.

Annonce

Tv-pakker og udvalg ændres

Tv-løsningen hos Stofa bliver en smule anderledes end hos Waoo, Yousee og Viaplay, som RAH Fiberbredbånds kunder hidtil har været vant til.

- Vi har prøvet at kortlægge kunderne og se, hvilken pakke de har, og så prøvet at lægge dem over på tilsvarende Stofa-tv-pakker. Der vil være nogle ændringer, men de fleste kunder vil komme til at opleve en lidt lavere pris, fortæller Lise Bering.

Kunder, der har Viaplay, vil ikke længere kunne tilgå denne app. I stedet vil man kunne finde noget af indholdet på kanalerne på fjernsynet.

Der vil være nichesport, man i dag kan finde på Viaplay, som Stofa ikke udbyder, ligesom ikke alle 1. divisionskampe i fodbold vil kunne ses via Stofa. Til gengæld vil man stadig kunne følge al Champions League-fodbold.

Stofa har desuden ligesom Waoo en app, hvor man kan finde sine tv-programmer på telefonen eller tabletten, ligesom man kan streame det via Apple Airplay eller Google Chromecast.

Annonce

Sommerhuse skifter også

RAH Fiberbredbånd leverer i dag internet og tv-signal til mange sommerhuse i området, og de skal selvfølgelig også flyttes over til den nye udbyder.

- I forbindelse med sommerhuse sender vi udstyret til faktureringsadressen, som typisk er forbrugernes hjemmeadresser, så pakkerne ikke kommer til at stå og blive våde ude ved sommerhuset, men kommer hjem til kunden, så de kan slutte dem til næste gang, de kommer i sommerhus, siger Lise Bering.

Har du spørgsmål om skiftet fra Waoo til Stofa, må du også gerne stille dem til Dagbladet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Rohde om sin gamle kritik af Indre Mission som sort: - Det var ikke min stolteste time som folketingsmedlem

Danmark

Formand for landets intensivlæger: - Børn med corona kan blive efterårets store udfordring

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Det store valg for 75 år siden: Se navnene på de mange lokalvalgte i både sogneråd, byråd og amtsråd

Annonce