Annonce
Hvide Sande

Hvide Sande ved mikrofonen: Radio går tæt på byen ved havet

Radio4 sender ugen igennem en stribe programmer fra Hvide Sande.

Hvide Sande: I sommerhalvåret fylder omkring 50.000 turister Hvide Sande til bristepunktet. Om vinteren sænker freden sig over de 3000 faste indbyggere, som lever her uanset vejr, årstid og feriesæson - og netop den stemning har Radio4 sat sig for at udforske.

Det er der blevet fem reportager ud af, som sendes hver dag klokken 10 - men som også kan findes og høres på et andet tidspunkt via hjemmesiden, radio4.dk.

Mandagens reportage er en snak med Søren Larsen, som er født og opvokset i Hvide Sande og kan mange historier om byen og ikke mindst havet. Som frivillig redningsmand gennem 37 år kender han alt til Vesterhavets enorme og uforudsigelige kræfter, og det fortæller han journalisten og lytterne om.

Tirsdag er byens unge i fokus: Jonas Madsen og Rasmus Davidsen der begge er lærlinge på Hvide Sande Shipyard, fortæller, hvorfor de ikke har lyst til at flytte til en større by. Onsdag går snakken med folk i byen: Holger Lodberg, Fritz Kott, Ruth Bjerring og Janne Mecklenborg fortæller. Torsdag er et tilflytterpar i fokus. Tina og Daniel Mirecki fra København sagde for få måneder siden deres faste job op, solgte deres treværelses lejlighed på Frederiksberg og flyttede ind i et parcelhus i Hvide Sande med deres 11-årige søn. De er dybt forelskede i deres nye liv.

Endelig er der fredag et sammendrag af ugens reportager.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce