Annonce
Hvide Sande

Hvide Sande-restaurant får sur smiley og bøde af fødevarekontrollen

Restaurant Under Broen har fået en sur smiley efter besøg af fødevarekontrollen 10. november. Smileyen medførte en bøde på 5000 kroner og påbud om at ise ferske fisk bedre, så temperaturen holdes på de påkrævede to grader. Arkivfoto:
Restaurant Under Broen har fået en sur smiley og en bøde på 5000 kroner af fødevarekontrollen. Bøden faldt, fordi temperaturen i de ferske fisk i kølerummet var overskredet med mere end det dobbelte. - Det skal selvfølgelig være i orden, og det bliver det også fremadrettet, siger restaurantens ejer.

HVIDE SANDE: En sur smiley, en bøde på 5000 kroner og påbud om at ændre på proceduren, når det gælder håndtering af fersk fisk på køl.

Sådan lyder konklusionen på fødevarekontrollens seneste besøg hos Restaurant Under Broen den 10. november.

Restauranten fik i 2016 anmeldelsesportalen Tripadvisorers udmærkelsescertifikat, som siden 2011 er blevet tildelt virksomheder i hotel- og restaurationsbranchen, der konsekvent yder fremragende service. I juni 2019 og oktober 2018 havde restaurauten også haft besøg af fødevarekontrollen uden at få anmærkninger, men i stedet to glade smileyer.

Men under besøget i november 2019 kunne fødevarekontrollen konstatere for høje temperaturer i det kølerum, hvor restaurantens ferske fisk blev opbevaret.

Temperaturmålinger i kølerummet viste en lufttemperatur på 3,7 grader, mens kølerummets 2,5 kilo rødspætter og et halvt kilo kulmule havde en temperatur på 4,4 grader. Normalt skal fersk fisk opbevares ved temperaturer på to grader.

- Det er selvfølgelig uheldigt, men det er, fordi vi renser de friske fisk, vi får ind, på et bord i rummet, og så har vi åbnet kølerummet og smidt dem derind, og så er de for varme, siger ejer af Restaurant Under Broen, David Haahr.

Annonce

Fødevarekontrol

  • Fødevarestyrelsen, der står for kontrollen af fødevarevirksomheder, kommer på uanmeldt besøg.
  • Under besøget vil den tilsynsførende kontrollere virksomhedens egenkontrol, papirer og gennemgå lokaler, maskiner og varer i virksomheden.
  • Den tilsynsførende må se alt i virksomheden og tage prøver, hvis det er nødvendigt.
  • Bliver der fundet problemer ved et kontrolbesøg, vil Fødevarestyrelsen fortsætte kontrollen af virksomheden, indtil det pågældende problem er bragt i orden.
  • Efter hvert besøg får virksomheden tildelt en smiley, der symboliserer udfaldet af kontrollen. Her er der fire forskellige smileyer, der kan anvendes.
  • Efter hver kontrol får virksomheden en kontrolrapport med den aktuelle og de tre seneste smileyer, som beskriver, hvad der er kontrollet og den tilsynsførende bemærkninger.
  • Alle kontrolrapporter er offentligt tilgængelige. I virksomheder, der sælger direkte til forbrugerne, skal rapporten hænge synligt.
  • Kontrolrapporter og kontrolresuméer bliver offentliggjort på smiley-hjemmesiden www.findsmiley.dk. Virksomhederne har krav på at få sine eventuelle kommentarer til kontrolrapporten vist sammen med rapporten.
  • Kontrolrapporter og kontrolresuméer skal offentliggøres, uanset om virksomheden klager over en afgørelse eller undlader at betale et administrativt bødeforlæg.

Kilde: Fødevarestyrelsen

Det skal være i orden - og det bliver det

Under besøget bemærkede fødevarekontrollen tillige, at gummilister ved en kølemontre til fersk fisk var i stykker, ligesom der stadig sad plastik fra da kølemontren blev leveret i restauranten.

David Haahr erkender, at man ”delvist” har haft fejl på sit køleskab – herunder de ødelagte gummilister – og derfor har man taget kontakt til køleskabsteknikere med henblik på at få køletemperaturerne på ret køl.

- Jeg tror, at hvis køleskabet ikke har været helt optimalt, så er det selvfølgelig klart, at det kan være medvirkende, siger David Haahr og forklarer, at restauranten har fået et påbud om at ise fiskene i kølerummet og holde øje med temperaturen.

Den sure smiley bygger på "fakta", som David betegner det, og derfor kommer Restaurant Under Broen heller ikke til at klage over afgørelsen.

- De har jo målt, at temperaturen var for høj, så selvfølgelig skal vi følge de regler, der er. Det er ikke noget, jeg har tænkt mig at klage over. Det er selvfølgelig træls, når det sker, men det er fint, at de kommer og tjekker op på en, så vi kan få temperaturen ned. Det skal selvfølgelig være i orden, og det bliver det også fremadrettet, siger David Haahr.

- Derfor gør vi det, vi har fået påbud på. Vi iser vores fisk, som levnedsmiddelkontrollen gerne vil have, og så kommer køleskabsteknikerne. Vi laver også om på vores procedure med hensyn til fersk fisk i à la-carte køkkenet, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Innovest II droppet: Byråd vil hellere renovere Skjerns gamle rådhus

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Annonce