Annonce
Erhverv

Hvide Sande Havn mistede leverance til Thyborøn: Indsejlingen giver stadig problemer

Hvide Sande Havn har tidligere haft problemer med sin indsejling. I oktober 2018 stødte to trawlere mod ydermolerne i indsejlingen som følge af henholdsvis stærk strøm og sand. Arkivfoto:
Dårlige besejlingsforhold hos Hvide Sande Havn kostede onsdag en leverance på 3500 tons soja til Vestjyllands Andel. I stedet røg fragten til Thyborøn, som kan sikre større vanddybde. Selvom grovvareselskabet er en vigtig kunde hos Hvide Sande Havn, så er havnedirektør Steen Davidsen ikke urolig over dagens missede leverance.

HVIDE SANDE: Indsejlingen i Hvide Sande Havn skabte senest i 2018 problemer, og nu er problemet blusset op igen.

Senest har grovvareselskabet Vestjyllands Andel valgt at flytte en leverance af 3500 tons soja til Thyborøn havn i stedet. Flytningen skete, fordi man hos Hvide Sande havn ikke har kunnet stille garanti om tilstrækkelig vanddybde i indsejlingen.

- Det er jo en beslutning, de har truffet, som helt sikkert er velovervejet. Skibet var på vej (til Hvide Sande, red.), men vind og vejrsituationen gjorde, at anløbet af Hvide Sande havn formentligt har været usikkert på det tidspunkt, hvor de kom. Så har de ladet skibet gå videre til Thyborøn. Sådan har jeg hørt det, siger havnedirektør hos Hvide Sande Havn, Steen Davidsen.

Selvom Hvide Sande Havn betegner Vestjyllands Andels importer som ”rigtig vigtige”, bliver beslutningen mødt med forståelse fra Hvide Sande Havns direktør, Steen Davidsen.

- Det kan vi kun respektere, for det er de i deres gode ret til. Vi fik bare at vide, at skibet var videredirigeret til Thyborøn. Det er ikke usædvanligt, at man vælger en mere sikker løsning, hvis forholdene er usikre. Specielt ikke på det her tidspunkt af året. Men jeg ser det ikke, som om Vestjyllands Andel flytter importen af soja til Thyborøn. Det er ét skib med anløb på dét tidspunkt, de har valgt skulle anløbe Thyborøn. Det er det, jeg kender til i hvert fald, siger havnedirektøren.

Annonce
Steen Davidsen, direktør i Hvide Sande Havn. Arkivfoto: Jørgen Kirk

Problemer med indsejlingen

Fravalget af Hvide Sande Havn til onsdagens leverance blev af Vestjyllands Andel begrundet med udfordringer med besejlingen på grund af tilsanding og storm.

Havnedirektør Steen Davidsen fortæller da også, at den seneste tids vind- og vejrforhold har udfordret havnens arbejde med at pejle sandmængden i indsejlingen og få den fjernet med sandpumper.

- Vi har tilsanding i et begrænset omfang, men vi kan ikke sige noget sikkert om omfanget. Det er formentligt derfor, man har valgt Thyborøn Havn. Vi kan ikke pejle, når vejret er, som det er. Vi skal have bølgehøjden ned til en vis højde, før vi kan gennemføre sådan en pejling, siger Steen Davidsen.

Hvide Sande Havn har tidligere haft problemer med indsejlingsforholdene. Seneste tilfælde var i oktober sidste år, hvor to trawlere indenfor kort tid kolliderede mod ydermolerne som følge af stærk strøm.

Ulykken med den ene af de to trawlerne skete som følge af kollision med havbunden i indsejlingen og efterfølgende en tur mod ydermolen.

Kort efter vedtog Hvide Sande Havn en række tiltag, som skulle forbedre sikkerheden og indsejlingsforholdene til havnen. Et af fokuspunkterne har netop været oprensningen i indsejlingen.

- Det er et sisyfosarbejde, for der er jo løbende omfattende sedimenttransport, altså sand der vandrer over bunden og lægger sig. Derfor har vi fast en sandpumper med bemanding, som arbejder i indsejlingen, som har arbejdet i perioden. Vi har også gennemført en række tiltag i forhold til besejlingen, som gør det lettere at orientere sig og anløbe havnen i den periode, siger Steen Davidsen.

- Arbejdet med tilsanding er et forsat arbejde, som løber hele tiden, hvor vi bestræber os på at holde indsejlingen så fri som mulig, siger han.

- Så vi gør noget hele tiden, og vi kommer til at opretholde indsatsen. Besejlingsforholdene er det, der har allerhøjest prioritet for Hvide Sande Havn, siger havnedirektøren.

Overvejer ikke permanent flytning

Selvom Vestjyllands Andel åbent har tilkendegivet, at man bruger onsdagens landing i Thyborøn Havn til at vurdere, om man fremover kan rykke flere af virksomhedens grovvareimporter til Thyborøn fra Kolding, så får det ikke Steen Davidsen til at frygte, at Hvide Sande Havn kan miste sin import som følge af til tider usikre besejlingsforhold.

- Det har jeg ikke nogen grund til at tro nu. Det er heller ikke sådan, vi tænker nu. Det var et anløb, der blev aflyst, fordi det var et skib med relativt stor dybgang – lidt dybere end de normalt kommer med her, og så kan de ikke anløbe havnen og sejler til Thyborøn. Så de overvejelser vil jeg ikke gå ind i nu, siger havnedirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce