Annonce
Erhverv

Hvide Sande Havn mistede leverance til Thyborøn: Indsejlingen giver stadig problemer

Hvide Sande Havn har tidligere haft problemer med sin indsejling. I oktober 2018 stødte to trawlere mod ydermolerne i indsejlingen som følge af henholdsvis stærk strøm og sand. Arkivfoto:
Dårlige besejlingsforhold hos Hvide Sande Havn kostede onsdag en leverance på 3500 tons soja til Vestjyllands Andel. I stedet røg fragten til Thyborøn, som kan sikre større vanddybde. Selvom grovvareselskabet er en vigtig kunde hos Hvide Sande Havn, så er havnedirektør Steen Davidsen ikke urolig over dagens missede leverance.
Annonce

HVIDE SANDE: Indsejlingen i Hvide Sande Havn skabte senest i 2018 problemer, og nu er problemet blusset op igen.

Senest har grovvareselskabet Vestjyllands Andel valgt at flytte en leverance af 3500 tons soja til Thyborøn havn i stedet. Flytningen skete, fordi man hos Hvide Sande havn ikke har kunnet stille garanti om tilstrækkelig vanddybde i indsejlingen.

- Det er jo en beslutning, de har truffet, som helt sikkert er velovervejet. Skibet var på vej (til Hvide Sande, red.), men vind og vejrsituationen gjorde, at anløbet af Hvide Sande havn formentligt har været usikkert på det tidspunkt, hvor de kom. Så har de ladet skibet gå videre til Thyborøn. Sådan har jeg hørt det, siger havnedirektør hos Hvide Sande Havn, Steen Davidsen.

Selvom Hvide Sande Havn betegner Vestjyllands Andels importer som ”rigtig vigtige”, bliver beslutningen mødt med forståelse fra Hvide Sande Havns direktør, Steen Davidsen.

- Det kan vi kun respektere, for det er de i deres gode ret til. Vi fik bare at vide, at skibet var videredirigeret til Thyborøn. Det er ikke usædvanligt, at man vælger en mere sikker løsning, hvis forholdene er usikre. Specielt ikke på det her tidspunkt af året. Men jeg ser det ikke, som om Vestjyllands Andel flytter importen af soja til Thyborøn. Det er ét skib med anløb på dét tidspunkt, de har valgt skulle anløbe Thyborøn. Det er det, jeg kender til i hvert fald, siger havnedirektøren.

Steen Davidsen, direktør i Hvide Sande Havn. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Annonce

Problemer med indsejlingen

Fravalget af Hvide Sande Havn til onsdagens leverance blev af Vestjyllands Andel begrundet med udfordringer med besejlingen på grund af tilsanding og storm.

Havnedirektør Steen Davidsen fortæller da også, at den seneste tids vind- og vejrforhold har udfordret havnens arbejde med at pejle sandmængden i indsejlingen og få den fjernet med sandpumper.

- Vi har tilsanding i et begrænset omfang, men vi kan ikke sige noget sikkert om omfanget. Det er formentligt derfor, man har valgt Thyborøn Havn. Vi kan ikke pejle, når vejret er, som det er. Vi skal have bølgehøjden ned til en vis højde, før vi kan gennemføre sådan en pejling, siger Steen Davidsen.

Hvide Sande Havn har tidligere haft problemer med indsejlingsforholdene. Seneste tilfælde var i oktober sidste år, hvor to trawlere indenfor kort tid kolliderede mod ydermolerne som følge af stærk strøm.

Ulykken med den ene af de to trawlerne skete som følge af kollision med havbunden i indsejlingen og efterfølgende en tur mod ydermolen.

Kort efter vedtog Hvide Sande Havn en række tiltag, som skulle forbedre sikkerheden og indsejlingsforholdene til havnen. Et af fokuspunkterne har netop været oprensningen i indsejlingen.

- Det er et sisyfosarbejde, for der er jo løbende omfattende sedimenttransport, altså sand der vandrer over bunden og lægger sig. Derfor har vi fast en sandpumper med bemanding, som arbejder i indsejlingen, som har arbejdet i perioden. Vi har også gennemført en række tiltag i forhold til besejlingen, som gør det lettere at orientere sig og anløbe havnen i den periode, siger Steen Davidsen.

- Arbejdet med tilsanding er et forsat arbejde, som løber hele tiden, hvor vi bestræber os på at holde indsejlingen så fri som mulig, siger han.

- Så vi gør noget hele tiden, og vi kommer til at opretholde indsatsen. Besejlingsforholdene er det, der har allerhøjest prioritet for Hvide Sande Havn, siger havnedirektøren.

Annonce

Overvejer ikke permanent flytning

Selvom Vestjyllands Andel åbent har tilkendegivet, at man bruger onsdagens landing i Thyborøn Havn til at vurdere, om man fremover kan rykke flere af virksomhedens grovvareimporter til Thyborøn fra Kolding, så får det ikke Steen Davidsen til at frygte, at Hvide Sande Havn kan miste sin import som følge af til tider usikre besejlingsforhold.

- Det har jeg ikke nogen grund til at tro nu. Det er heller ikke sådan, vi tænker nu. Det var et anløb, der blev aflyst, fordi det var et skib med relativt stor dybgang – lidt dybere end de normalt kommer med her, og så kan de ikke anløbe havnen og sejler til Thyborøn. Så de overvejelser vil jeg ikke gå ind i nu, siger havnedirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce