Annonce
Hvide Sande

Hvide Sande går fremtiden i møde og anlægger ny kaj

Hvide Sande Havn har fået tilladelse til at anlægge en ny kaj. Ansøgningen er kommet som et ønske om at gøre plads til fremtidens fiskefartøjer. Arkivfoto.
Hvide Sande Havn har et ønske om at gøre bassinerne i Nordhavnen dybere for at gøre plads til større skibe. Større skibe kræver mere plads, så derfor har havnen søgt om tilladelse til at anlægge en ny kaj.

Hvide Sande: Større skibe har brug for mere plads. Både på kajen og i vandet. Og større og større, det regner havnedirektør for Hvide Sande Havn, Steen Davidsen, med, at fiskefartøjerne bliver i fremtiden.

Derfor har havnen søgt om at etablere en ny kaj og forny en eksisterende.

Tirsdag 19. marts kom den endelige godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

- Vi har nu alle tilladelser på plads, og vi regner med at gå i gang med projektet som planlagt, siger havnedirektør Steen Davidsen.

Ifølge ansøgningen om udvidelse planlægger Hvide Sande Havn at begynde projektet 15. april. Det forventes afsluttet 28. juni.

Annonce

Brug for mere kaj

Selve projektet handler om et område af Nordhavnen. Ved kaj 81 vil man forstærke kajfronten ved at etablere en ny og dybere fodspuns. Det sker i forbindelse med, at Hvide Sande Havn ønsker at gøre bassinerne i Nordhavnen dybere.

Mellem kaj 81 og 82 er det ikke på nuværende tidspunkt muligt at lægge til, men det vil havnen have ændret på.

Lige nu består siden af en stenskråning, som skal fjernes, og ”der etableres en ny indfatning for at opnå yderligere liggeplads. Indfatningen udføres som en stålspunsvæg forankret med jordankre. Der opfyldes med nytilført sandfyld og afsluttes med asfalt”. Det fremgår af Hvide Sande Havns ansøgning.

- Vi har brug for mere kajplads. Fiskefartøjer bliver større og større, og de får større dybgang, som vi skal tilpasse vores bassiner til. Vi forbedrer også de forhold, hvor fartøjerne losser fiskene, siger Steen Davidsen.

Kun to bemærkninger

Hvide Sande Havn ved endnu ikke, hvad det samlede projekt kommer til at koste.

- Vi har indbudt nogle entreprenører, så projektet skal i licitation nu. Men vi regner med at gå i gang som planlagt, siger Steen Davidsen.

I forbindelse med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens afgørelse er flere parter blevet hørt i sagen. Heriblandt otte offentlige styrelser, Ringkøbing-Skjern Kommune, Dansk Ornitologisk Forening og Strandingsmuseet St. Georg.

Kun to havde bemærkninger. Kommunen gjorde opmærksom på, at der findes kabler og ledninger i kajområdet, der skal skånes ved arbejdet.

Strandingsmuseet gjorde opmærksom på, at hvis man under arbejdet finder spor af fortidsminder eller vrag, skal det meldes til museet.

Projektet sker i nordhavnsområdet. En stenskråning skal blandt andet fjernes, så flere kan losse fisk. Tegning: Ingeniørgruppen Varde A/S.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern For abonnenter

Viceborgmester: Jeg synes, det er ærgerligt, at Skjern nu mister chancen for at udvikle midtbyen

112

Pårørende til trafikdræbt er fundet

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Skjern

Innovest II droppet: Byråd vil hellere renovere Skjerns gamle rådhus

Annonce