Annonce
112

Se video: Hvide Sande-fiskere reddet fra brændende kutter

Redningshelikopteren fra Forsvarets Operationscenter bjærgede de tre fiskere ombord på RI 433 Emmalie og fløj dem til Flyvestation Aalborg. Arkivfoto: Michael Bager.
En Hvide Sande-kutter med tre fiskere ombord brød torsdag i brand nord for Hanstholm. Kutteren driver stadig rundt i Skagerrak, men alle ombordværende er reddet i sikkerhed og uskadte, lyder det fra Forsvarets Operationscenter.

Hvide Sande/Hanstholm: En større redningsaktion blev torsdag omkring middagstid sat i værk nord for Hanstholm.

En fiskekutter fra Hvide Sande havde torsdag klokken 11.36 slået alarm, efter besætningen havde opdaget brand i maskinrummet. Kutteren RI 433 Emmalie var på daværende tidspunkt omkring grænsen til det danske farvand ud for Hirtshals.

- Vi sendte redingshelikopteren fra Aalborg derud, samtidig med at Hanstholm Redningsstation sendte deres båd derud. Der var også et civilt redningsskib kaldet Vestkysten, og de sejlede begge ud til positionen. Da helikopteren kom derud, var der tre mand ombord. De blev hejst ombord på helikopteren. Vi kunne konstatere, at ingen af dem fejlede noget, så de blev fløjet ind og sat af på Flyvestation Aalborg, siger vagthavende befalingsmand hos Forsvarets Operationscenter, Thomas Larsen.

Efterfølgende forsøgte Hanstholm Redningsstation af få ilden ombord på stålkutteren under kontrol.

- Status er, at der stadig er en smule brand i skibet, og nu driver det rundt. Så redningsskibet Vestkysten er fulgt efter det for at sikre, at det ikke bliver til fare for anden skibstrafik, men også for at få kutteren bjærget på et tidspunkt, siger Thomas Larsen.

Umiddelbart er der ikke nogen forklaring på, hvad der har forårsaget branden, men havarikommissionen er orienteret om branden og skal senere undersøge årsagen.

Dagbladet har torsdag eftermiddag forgæves forsøgt at få en kommentar fra skipperen.

Annonce

Kilde: Forsvaret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce