Annonce
Ringkøbing-Skjern

Hver tiende køber kopimøbler: De er dårlig kvalitet, farlige at bruge og underminerer den danske designarv

Danske designklassikere er i høj kurs, når design ulovligt bliver kopieret og solgt. Poul Henningsen, der står bag koglelampen fra Louis Poulsen, er den næstmest populære designer, når danskerne køber kopilamper eller -møbler. Lamperne på billedet er ikke kopier, men ægte koglelamper fra danske Louis Poulsen. Arkivfoto: Michael Bager
Mere end hver tiende dansker har købt kopier af designermøbler og -lamper, viser ny undersøgelse. Kopierne er af dårlig kvalitet og kan være direkte farlige at bruge, advarer producenter som Louis Poulsen og Carl Hansen & Søn, der også mener, at køb af kopier underminerer den danske designarv. Alligevel er det ikke ulovligt at bestille en Y-stol fra Kina eller en Verner Panton-pendel fra en tvivlsom hjemmeside.

I en kælder under Louis Poulsens fabrik i Vejen ligger to kobberfarvede pendler. De ligner ved første øjekast PH’s Artichoke-lamper, der koster 50.000 til 90.000 kroner alt efter størrelsen. Men lamperne i kælderen er tydeligvis kopiprodukter, som Louis Poulsen har købt for at have beviser i en sag om ulovlig produktion af kopivarer.

Når de har udfyldt deres formål, bliver de destrueret, fortæller Kristoffer Mejborn, chef for jura og HR ved Louis Poulsen, den danske lampeproducent, der har arbejdet sammen med Poul Henningsen siden 1920’erne og også har både Arne Jacobsen- og Verner Panton-design i sin produktion.

Virksomheden oplever ligesom flere andre danske designproducenter, at danskerne i stigende grad køber replika af deres lamper. Og det er et problem. Ikke bare for Louis Poulsen, men også for forbrugerne og samfundet, mener Kristoffer Mejborn. For kopilamperne kan være farlige at bruge, er ulovlige at sælge og bliver ofte produceret under elendige vilkår. I nogle tilfælde trækker salget af kopilamperne tråde til bandemiljøet, fortæller advokaten fra lampeproducenten.

Annonce

En ny undersøgelse fra Rettighedsalliancen foretaget af YouGov viser, at mere end hver tiende dansker har købt kopier af designermøbler og -lamper. Og cirka hver femte forventer at købe replika af designikoner inden for de kommende år.

Carl Hansen & Søns direktør, Knud Erik Hansen, omgivet af Y-stole, der har været produceret på den fynske møbelfabrik siden 1949. Y-stolen er tegnet af Hans J. Wegner og er et af Carl Hansen & Søns mest populære møbler. Derfor er den også populær blandt kopiproducenterne, der ulovligt kopierer og sælger danske designikoner i discount-kvalitet. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

- De færreste er klar over, at når man køber kopier, er der tale om ulovlige produkter. Selv om det ikke er ulovligt at købe kopiprodukterne, er der gode grunde til at lade være, for når det er ulovlige produkter, lever de ikke op til standarder, regler og sikkerhedsforskrifter, som vi ellers har i Danmark. Det betyder, at man ikke ved, om de indeholder kemikalier, der er ulovlige, om de er sikkerhedsgodkendte, og om de er produceret under ordentlige arbejdsvilkår. Til gengæld ved man, at det er kriminelle, man handler med, så man løber en stor risiko, siger Maria Fredenslund, der er advokat og direktør i Rettighedsalliancen, en interesseorganisation, der repræsenterer flere end 100.000 rettighedshavere inden for blandt andet design, musik, film og litteratur.

Devaluerer brandet

I Gelsted på Fyn går Knud Erik Hansen rundt på familiens fabrik, mens han fortæller om problemer med replika af Carl Hansen & Søns ikoniske Wegner-stole. Han kan spotte en kopi af en Y-stol på flere kilometers afstand, siger han, men det er ikke alle, der kender træmøblerne så godt som ham.

Knud Erik Hansen, direktør i Carl Hansen & Søn, med to Y-stole. Den til venstre er en kopi, den til højre er produceret på møbelfabrikken på Fyn. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Kristoffer Mejborn, chef for jura og HR hos Louis Poulsen. Foto: Louis Poulsen

- Det udvander vores brand, når der bliver produceret en masse træmøbler i så dårlig kvalitet. Nogle kan ikke se forskel på en ægte Wegner-stol og en kopi, men man kan mærke den. Når vi laver en egetræsstol, ligger træet og tørrer i over et år. Det koster - også på prisen for forbrugeren. Det tørre træ gør, at det giver sig på samme måde, når det bliver brugt til en stol. Og så kan møblerne holde i generationer. Men laver man møbler med pjaskvådt træ, fordi det skal gå hurtigt, så man kan tjene en masse penge, holder det ikke. Når møblerne kommer ind i et opvarmet hus, trækker træet sig sammen, og møblerne falder fra hinanden. Og det giver træmøbler og vores brand et dårligt ry. Det er møgirriterende og spild af gode ressourcer, siger Knud Erik Hansen, der er tredje generation i direktørstolen hos Carl Hansen & Søn.

De fem mest populære designere købt som kopier

Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Kay Bojesen topper listen over designere, der er populære blandt kopi-købere. I gennemsnit har køberne af replika købt møbler eller lamper fra 1,5 forskellige designere i løbet af de seneste fem år.

25 procent har købt Arne Jacobsen-replika

23 procent har købt Poul Henningsen-replika

21 procent har købt Kay Bojesen-replika

15 procent har købt Hans J. Wegner-replika

15 procent har købt Verner Panton-replika

Undersøgelsen af YouGov for Rettighedsalliancen viser desuden, at 84 procent af de forbrugere, der køber replika-designmøbler og -lamper, også har originalt design i hjemmet.

Om undersøgelsen: Den er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i perioden 5.  til 10. november 2020 foretaget 1025 interview med personer over 18 år, som enten har købt replika-design eller forventer at gøre det.

Han mener ikke, at virksomheden mister et stort beløb i omsætning på grund af kopier af designikonerne. Men til gengæld mister produkterne anseelse, når der findes vellignende kopier af tvivlsom oprindelse og i uholdbar kvalitet. Og så synes han helt generelt, at det er unfair, at kinesere og sydamerikanere stjæler populære design, som den fynske virksomhed og de danske designere har brugt generationer på at udvikle og producere.

- Når vi tager på messer, står kineserne og fotograferer møbler, og nogle gange går de rundt sent på dagen og måler det hele op. Der er ingen hæmninger. Det er det værste ved at være på messer, at vi kan se, de åbenlyst går og kopierer os, fortæller Knud Erik Hansen.

Hans J. Wegners verdensberømte Y-stol bliver produceret på møbelfabrikken Carl Hansen & Søn i Gelsted på Fyn. Stolen blev designet i 1949 og har været i produktion lige siden. Sædet bliver flettet i hånden af 120 meter papirsnor, som har en holdbarhed på op til 50 år. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

- Men den danske designhistorie begyndte jo også med, at Kaare Klint og Hans J. Wegner og alle de andre kopierede møbler og møbelidéer fra andre kulturer: USA, Egypten og Kina. Hvorfor er det et problem, at kineserne kopierer danske møbler nu?

- Mange kinesere ville sige, at ”I kopierede vores møbler, nu låner vi dem tilbage igen”. Men det er ikke rigtigt. Da Wegner tegnede Y-stolen, begyndte han med at lave en stol, der lignede noget fra Ming-dynastiet i 1500-tallet. Derfra lavede han tre eller fire stole, der hver gang blev mere simple og elegante, og det endte med Y-stolen, der bare ikke kunne laves bedre. Så Wegner udviklede sine møbler i etaper, der måske begyndte med, at han kiggede tilbage i historien og fandt nogle smukke former at starte med. Han blev inspireret og satte det sammen på en anden måde og skabte noget nyt. Men det var ikke en 100-procent kopi. Alt det kan de ikke snakke med om i Kina, der måler de bare op og kopierer. Men de kan ikke kopiere den omhyggelighed og kvalitet, som vi producerer her i fabrikken. Der er ingen charme, ingen historie, og det er spild af klodens ressourcer, siger Knud Erik Hansen.

Annonce

Kampen mod kopierne

Han oplever, ligesom Kristoffer Mejborn fra Louis Poulsen, at salget af replika af designikonerne har taget fart med internethandlens udbredelse. Ifølge Rettighedsalliancens undersøgelse er de fleste replika købt via ulovlige hjemmesider, online-brugtmarkeder og sociale medier. Kun 13 procent er købt på loppemarkeder og igen 13 procent hos køberens omgangskreds.

- Der har altid været kopiering af varer, og ophavsretslove har eksisteret i hundredvis af år. Den første lovgivning om rettigheder og ophavsret, man kender til, er fra 1300-tallet. Men det, der har gjort problemet så stort, er industrialiseringen: at man nemt, billigt og hurtigt kan lave rigtig mange produkter, der ligner det originale. Hvis man tænker på for eksempel bøger, var der ikke et problem med kopiering, dengang man skrev alle bøger af i hånden, men da kopimaskinen blev opfundet, blev det problematisk. Og internettet har bare boostet salget, fordi det er både nemt at få produceret og distribueret kopivarerne. Det kan være svært at kontrollere internettet, men myndighederne bliver hele tiden bedre til det, siger Maria Fredenslund.

Maria Fredenslund, advokat og direktør for Rettighedsalliancen. Foto: Rettighedsalliancen

Mens Carl Hansen & Søn-direktøren har besluttet sig for, at den fynske virksomhed aldrig vil kunne vinde kampen mod kopiproducenterne med de midler, den har, arbejder Louis Poulsen omvendt systematisk på at få samlet oplysninger ind, rapporteret til Toldstyrelsen og få stoppet importen af de ulovligt kopierede lamper.

Fem gode råd til forbrugerne

Det er ikke ulovligt at købe replika af designikoner, men det betyder ikke, at det er risikofrit at gøre. Som forbruger kan man undgå at støtte kriminelle, handle uetisk og få farlige produkter, hvis man køber originale designerprodukter til hjemmet.

  1. Det er ulovligt at sælge replika af designermøbler og designerlamper. Ophavsretten på et design gælder indtil 70 år efter designerens død. Det vil sige, at har du købt et replika-design er det ikke ulovligt i sig selv, men du må ikke sælge det videre på loppemarkeder eller via genbrugssider på nettet.
  2. Det er risikofyldt at købe kopiprodukterne. Man risikerer, at varerne bliver taget i tolden, og dermed mister man sine penge. Man handler med kriminelle og risikerer, at de ulovlige hjemmesider er designet til at stjæle og senere sælge informationer og betalingsoplysninger.
  3. Det er uvist, hvilket produkt man får. Ofte bruger de ulovlige hjemmesider produktbilleder fra de rigtige producenter, så man ved faktisk ikke, hvad man køber. Man risikerer, at kvaliteten er dårlig, at holdbarheden er kort, at proportionerne er forkerte, men også at produkterne kan være farlige at bruge. For lamperne er for eksempel ikke sikkerhedsgodkendte efter danske standarder, og produkterne er ikke miljøgodkendte.
  4. Bæredygtighed og etik. Ligesom med sikkerhedsregler findes der standarder for bæredygtighed og miljøpåvirkning, som danske designvirksomheder lever op til. Det findes ikke for kopimøbler og -lamper. I forhold til de etiske aspekter er der heller ingen regulering eller kontrol med arbejdsforhold på fabrikkerne, der producerer replika. Desuden bliver varerne lavet af producenter, der snylter på rettighedshavernes arbejde.
  5. Brug din sunde fornuft. Er et tilbud for godt til at være sandt, er det det nok. Køber du over nettet, kan du ikke tjekke produkterne på forhånd, men der er nogle gode råd til at tjekke en hjemmeside, om den er lovlig. For det første: læg mærke til sproget – er det korrekt dansk? Er priserne i lige eller skæve tal? Er prisen 1482,34 kroner er det et dårligt tegn. Det samme er overvældende mange annoncer på salgssiderne. Derudover har rettighedsalliancen lavet sharewithcare.dk, hvor man kan tjekke, om hjemmesiden, man handler på, er ulovlig i Danmark. Du kan også tjekke på Trustpilot.dk, der har indvilget i at stoppe trafik til ulovlige hjemmesider.

- Der er sket meget på området de seneste par år. Der er meget høj aktivitet i udlandet og i Danmark for tiden, og det hænger sammen med en stor vækst i internetsalg, markedspladser og nye platforme. Vi kan se, at salget af replika-lamper ofte kommer gennem to kanaler, så det er også vigtigt for forbrugerne at vide, hvor de skal holde øje. Enten bliver replika-lamperne solgt via udenlandske hjemmesider, der måske er oversat til dansk. Her bruger sælgerne ofte vores produktbilleder til at markedsføre kopiprodukterne, som er af en anden kvalitet og kan se anderledes ud. Man køber altså i blinde på disse hjemmesider og ved reelt ikke, hvad man får, eller om man overhovedet modtager produktet. Den anden situation, som vi møder, er, at der er enkeltpersoner, som importerer kopivarer i stor stil og sælger dem i Danmark som originaler. Det foregår ofte på DBA eller Facebook. Det er et overraskende organiseret netværk med banderelaterede bagmænd, forklarer Kristoffer Mejborn.

- Vi har taget kampen op, og bruger mange ressourcer på at bekæmpe det ulovlige salg af kopier. Men det er lidt som muldvarpespillet i Tivoli, for selv om man får lukket en ned, dukker der hele tiden nye op. Det er tilsyneladende et attraktivt marked at være kriminel på, men vi mener, at det er vores pligt at gøre noget for at håndhæve dette område også for at beskytte de designere, som vi repræsenterer, siger han.

Ligesom hos Carl Hansen & Søn oplever Louis Poulsen, at det er de mest ikoniske design, der bliver kopieret. Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Verner Panton er blandt de fem mest populære i Rettighedsalliancens undersøgelse over, hvilke kopiprodukter danskerne køber. Men også nyere design bliver kopieret.

- Der er mange konsekvenser forbundet med at købe replika, hvis man tænker hele værdikæden igennem. Der er konsekvenser for forbrugerne i forhold til vildledning og manglende sikkerhed. Virksomheden går glip af omsætning, hvilket kan udfordre danske arbejdspladser i virksomheden. Men der er også en designer, der ikke modtager royalties. I designbranchen lægger designeren et stort stykke arbejde i udvikling og lancering af et produkt, men får først sin betaling over de næste mange år som royalties. Så det kan ramme designere, der ikke får fortjeneste for deres arbejde, og gøre det mindre attraktivt at udvikle nye produkter og design. Dansk design er en del af vores kulturarv, og den skal beskyttes, siger Kristoffer Mejborn.

Annonce
Ringkøbing For abonnenter

Koks i V.Strandsbjerg-beboeres invitation til møde hos Vestas

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: 752 nye tilfælde af coronavirus det seneste døgn - højeste prositivprocent siden august

Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Vestjyske svinebønder bløder: Kødpriserne er i bund og priser på smågrise sætter ny bundrekord

Ringkøbing For abonnenter

48-årige Peter havde gjort alt klar. Nu er han død - og dybt savnet i byen, som han hjalp og som hjalp ham

Hvide Sande

Mangel på hænder betød færre boder til Foodfestival: - Der skal flere til, hvis vi skal fortsætte

Hvide Sande

Husk brandalarmen: Familie glemte tændt stearinlys på brændeovn

Ringkøbing

Nygade spærret for en kort bemærkning - overtages af motocross-akrobater

Hvide Sande For abonnenter

To kvinder udsat for krænkende chef: Lynede bukser ned og ville snakke lønforhøjelse

Debat

En hjælp fra politiet ud over det forventelige: Tak – bare tak!

Hvide Sande For abonnenter

Da manden døde, blev Grethe fast inventar ved sidelinjen: Nu elsker hun fodbold, så det kan høres over hele banen

Erhverv

Tak for indsatsen: Jysk-ansatte bliver belønnet med million-bonus

Tarm

Motorcyklist skred ud: Landmand efterlod beskidt vej

Ringkøbing IF For abonnenter

Ringkøbing IFs nye angriber Arman Taranis: Jeg er god nok til superligaen

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Ringkøbing-Skjern: Fra 395.000 til 3,6 millioner

Annonce