Annonce
Erhverv

Lem-virksomhed lander ordre på 55 millioner kroner: Skal lukke Bjarke Ingels' kaktustårne

Sådan kommer Kaktustårnene ved Kalvebod Brygge til at se ud. Som det fremgår, er tårnene noget af en udfordring for en facadeproducent! Illustration BIG.
Den vestjyske virksomhed skal lukke facaderne på "Kaktustårnene" på Kalvebod Brygge, tegnet af Bjarke Ingels Group, der rummer næsten 500 ungdomsboliger.

LEM: De ser mildest talt underlige ud, og for en facade-fabrikant må de være noget af en udfordring!

Men facade-specialisten HSHansen i Lem er vant til usædvanlige opgaver, så ingen bør undre sig over, at vestjyderne har scoret endnu en prestigiøs ordre.

Denne gang drejer det sig om Kaktustårnene på Kalvebod Brygge i København. De er tegnet af Bjarke Ingels Group (BIG), så de ligner selvfølgelig ikke ret meget andet: To tårne bestående af en sekskantet kerne med firkantede dæk, der nærmest vrides rundt, og som skaber niveaudelte altaner - og som på afstand godt kan ligne et par gigantiske kaktusser.

HSHansens facadeentreprise har en værdi af cirka 55 millioner kroner og udføres med konceptet Hansen UnitAl.

UnitAl er et system til præfabrikering af facade- eller tagelementer, hvor præfabrikation flytter timer fra byggepladsen til kontrollerede forhold, og sikrer hurtig lukning af facader og tage, hvilket kan forkorte byggeriets samlede byggetid markant.

- De 100 procent præfabrikerede elementer er geniale at benytte til facelukninger på steder, hvor man skal i højden, og pladsen er trang, udtaler salgs- og marketingschef hos HSHansen, Jesper Madsen, i en pressemeddelelse.

Kaktustårnene er et byggeri på 16.000 kvadratmeter og rummer ud over boliger også butikker, fitnesscenter og caféer med videre. Projektets to boligtårne er på henholdsvis 60 og 80 meter og er placeret tæt ved Dybbølsbro umiddelbart over for Fisketorvet.

Projekteringen af byggeriet er i fuld gang, og montagen af facaderne begynder til oktober.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce