Annonce
Rejser

Hotelanmeldelse: Irsk luksus med golf i baghaven

Parker og golfbaner omgiver The K Club, der er udvidet i flere omgange. Hotellet ligger tæt ved den lille by Straffan og floden Liffey cirka tre kvarters kørsel sydvest for Irlands hovedstad Dublin. Foto: The K Club
K Club i County Kildare var det første irske hotel, der opnåede fem stjerner hos Automobile Association. En af dets golfbaner har været benyttet til Ryder Cup - "landskamp" mellem Europa og USA.

Hvis man absolut skal lede efter et hår i suppen på det store landlige landsædehotel K Club i County Kildare vest for Irlands hovedstad Dublin, må det være selve navnet. I Irland ved alle, at K’et er en forkortelse for Kildare, men for oversøiske gæster vækker hotelnavnet nok snarere tankerne hen på en natklub i Amsterdam eller det, der er endnu værre.

Intet er mere forkert: The K Club var det første irske hotel, der opnåede fem stjerner på den liste over hoteller, som organisationen Automobile Association (AA) har stået bag siden 1905.

Hotellet kan skrive sin historie helt tilbage til 1831, da vinkenderen Hugh Barton købte grunden og opførte originalbygningen Straffan House tæt ved floden Liffey.

Hugh Barton, der ejede flere vinmarker i Frankrig, måtte flygte fra landet under den franske revolution, men han tog byggeskikken fra Frankrig med sig til Irland. The K Club er opført i fransk chateau-stil, men først i 1991 åbnede det som hotel med beskedne 36 værelser.

The K Club er et luksushotel, der er tæt associeret med golfspillet. Lige uden for værelsesvinduerne ligger en golfbane, som det amerikanske golfikon Arnold Palmer har været med til at anlægge for 25 år siden. Siden er der etableret endnu en golfbane, og i 2006 var The K Club vært for den prestigefyldte golfturnering Ryder Cup - "landskamp" mellem Europa og USA.

K Club byder på en rolig atmosfære i naturskønne omgivelser, og man behøver hverken at være prins Albert af Monaco eller russisk oligark for at værdsætte hotellets høje kvalitet og klassiske interiør med tunge gardiner, tykke tæpper, lysekroner og stuk i loftet.

Annonce

The K Club

Straffan,

Co. Kildare, W23 YX53,

Irland

www.kclub.ie

Værelset

K Club råder i dag over 144 værelser, og ingen af dem er helt ens i hverken størrelse eller indretning. Der er 10 værelses- og suitekategorier at vælge mellem, og priserne begynder ved 1450 kroner for et superior-værelse, der er den billigste kategori.

Jeg overnattede på et 36 kvadratmeter stort deluxe-værelse med førsteklasses udsigt til have, park og golfbane. På værelset bliver man forkælet med mineralvand og kager, og der er også mulighed for at lave kaffe og te. Alle nødvendige remedier forefindes, og der er masser af skabsplads i foyeren.

Sengen er stor, solid og fin og med den traditionelle britiske opredning, som kontinentale gæster ofte bakser lidt med.

Badeværelset er stort og dekoreret med marmor. Der findes også badekar – et supplement, der bliver sjældnere og sjældnere i disse klimafokuserede tider.

Restaurant

K Club tilbyder spisning i fem restauranter. Hovedrestauranten The Byerley Turk er opkaldt efter en hingst fra det hestegale County Kildare, og her serveres der irske signaturretter som Monaghan-and og laks i whisky. Vinkortet er omfattende – og lidt dyrt.

Morgenmaden indtages i The River Room og byder på både kontinental- og full irish breakfast.

Prøv også at gå en tur i cocktailbaren i The Media Puzzle Lounge og husk at flippe lidt ud i dit ølvalg, så du smager andre ølmærker end de kendte Guinness- og Murphy-stouts.

Dresscoden er smart casual i alle restauranter. Det vil sige almindelig pænt tøj.

Sådan ser et værelse i kategorien bedroom suite ud på The K Club. Værelset, der tilhører hotellets næstlaveste kategori, er indrettet i typisk "britisk" luksusstil med lysekroner, tunge gardiner og tykke tæpper på gulvet. Foto: The K Club

Pris

213 euro (1600 kroner) for deluxe river view room.

Overnatning foretaget

13.-14. oktober 2019.

Spa og svimmingpool er populære aktiviteter hos The K Club. Foto: The K Club
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce