Annonce
Skjern

Hotel Skjern får sur smiley og bøde på 10.000 kroner - ejeren klager over afgørelsen

Kristina Bundesen og Christian Rasmussen står bag Hotel Skjern og Restaurant Stuen Th. Arkivfoto: Tommy Kofoed
Det gik ikke helt glat, da Hotel Skjern senest fik besøg af Fødevarestyrelsen, der efterlod en bøde på 10.000 kroner og en sur smiley. Hotelejeren klager over afgørelsen, da al den kontrollerede mad alligevel skulle smides ud på grund af en ødelagt køler, som var ved at blive repareret.

Skjern: 10 kilo pålæg, syv kilo kartoffelsalat, fem kilo grillpølser og halvandet kilo kogte rejer opbevaret i mere end 10 graders varme har udløst en bøde på 10.000 kroner til Hotel Skjern.

Det viser hotellets kontrolrapport, hvor en sur smiley vidner om, at Fødevarestyrelsens seneste besøg ikke foregik helt uden problemer.

- Kontrolbesøget kom en dag, hvor vi havde et kølerum, der var gået i stykker. Der var en autoriseret køletekniker, der arbejdede på kølerummet, og der blev så foretaget en måling i et defekt kølerum på defekte fødevarer, siger hotellets ejer Christian Rasmussen, som i øvrigt tilføjer, at der ikke var anmærkninger til noget andet af det, der blev kontrolleret.

Han mener ikke, at bøden og den dertilhørende sure smiley er berettiget.

- Vi mener ikke, der er tale om en opbevaring af madvarer. Der står en køletekniker og roder i et kølerum, der er i stykker, mens kontrollen foregår, og de målte fødevarer er endda kasseret, siger han og tilføjer:

- Fra vores side synes vi ikke, der er nogen sag i det overhovedet. Loven tager ikke forbehold for, at tingene er uden for normalen. Det er ikke en forsætlig opbevaring. Det er jo ikke ulovligt at have en kølekompressor, der går ned. Forskellen her er, at den dag, den går i stykker, er der en repræsentant fra Fødevarestyrelsen, som skal foretage målinger på fødevarer. Det gør hun så også i det defekte kølerum.

Christian Rasmussen vil derfor klage over både den sure smiley og bøden.

- Vi fik af kontrollanten tilsagn om, at alt er foregået helt efter bogen. Det er derfor, vi kører sagen juridisk. Der er noget, der ikke helt harmonerer, når man giver en bøde, selvom man siger, at der ikke er noget galt. Vi synes, der er noget disharmoni i det, og derfor vil vi ikke lige i første omgang acceptere en bøde, siger han.

Proceduren er normalt sådan, at Fødevarestyrelsen politianmelder en virksomhed, hvis den ikke accepterer den bøde, der er blevet givet.

Annonce

Fødevarekontrol

  • Fødevarestyrelsen, der står for kontrollen af fødevarevirksomheder, kommer på uanmeldt besøg.
  • Underbesøget vil den tilsynsførende kontrollere virksomhedens egenkontrol, papirer og gennemgå lokaler, maskiner og varer i virksomheden.
  • Den tilsynsførende må se alt i virksomheden og tage prøver, hvis det er nødvendigt.
  • Bliver der fundet problemer ved et kontrolbesøg, vil Fødevarestyrelsen fortsætte kontrollen af virksomheden, indtil det pågældende problem er bragt i orden.
  • Efter hvert besøg får virksomheden tildelt en smiley, der symboliserer udfaldet af kontrollen. Her er der fire forskellige smileyer, der kan anvendes.
  • Efter hvert kontrol får virksomheden en kontrolrapport med den aktuelle og de tre seneste smileyer, som beskriver, hvad der er kontrollet og den tilsynsførende bemærkninger.
  • Alle kontrolrapporter er offentligt tilgængelige. I virksomheder, der sælger direkte til forbrugerne, skal rapporten hænge synligt.
  • Kontrolrapporter og kontrolresuméer bliver offentliggjort på smiley-hjemmesiden www.findsmiley.dk. Virksomhederne har krav på at få sine eventuelle kommentarer til kontrolrapporten vist sammen med rapporten. Kontrolrapporter og kontrolresuméer skal offentliggøres, uanset om virksomheden klager over en afgørelse eller undlader at betale et administrativt bødeforlæg.
  • Kilde: Fødevarestyrelsen

Uenighed om offentliggørelse

Selve bøden og smileyen med de nedadvendte mundvige er ikke det eneste, Christian Rasmussen kritiserer i forbindelse med Fødevarestyrelsens seneste besøg.

- Vores fødevarerapport ligger til juridisk behandling. Den burde sådan set ikke være blevet offentliggjort. Jeg har lige snakket med dem derinde, og det er en fejl.

Det er Annette Arbjerg, sektionsleder i Fødevaresydvest, dog ikke helt enig med ham i.

- Det er ikke en fejl, at vi har offentliggjort rapporten. Det er ikke sådan, at man bare kan lade være med at vedgå bøder, og så kommer kontrolrapporterne ikke op på findsmiley.dk (hjemmeside, hvor man kan se alle kontrolrapporter, red.). Sådan er reglerne ikke, siger hun.

Annette Arbjerg ønsker ikke at kommentere sagen yderligere, da den kan ende i en retssag.

Af Fødevarestyrelsens generelle kontrolvejledning fremgår det, at kontrolrapporter skal offentliggøres, uanset om virksomheden klager over en afgørelse eller undlader at betale en pålagt bøde.

Kontrollen, der varede to og en halv time, fandt sted 29. maj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udvikling: Det er vores butik - vi har selv skabt den

Læserbrev: I eftersommeren 2018 mistede vi i Stauning vores brugsforening, hvor folk havde handlet gennem mere end 100 år. Tankstationen lukkede også. Det var en ringe trøst, at COOP-koncernen – tilsyneladende uden mange tanker om sine dybeste rødder – var i gang med at lade sine brugser i en lang række landsbyer gå konkurs. Som én af os i Stauning med velplaceret ironi udtrykte det: ’Det er da vist ligesom en so, der æder sine egne grise’. Men ulykken tog ikke gå-på-modet fra os. Tværtimod var der folk i Stauning, som omgående tog initiativet. De gik på med krum hals. De samlede Staunings kræfter. De fik ting til at ske. Der er nemlig det ved det, at det dér med at få noget til at ske - det ligger nærmest indbygget i Staunings DNA. Derfor skete det, at vi allerede i foråret 2019 – bare et halvt år efter brugsens lukning – kunne byde benzinselskabet Go’on velkommen til Stauning. Biler begyndte igen at dreje ind. Der var igen aktivitet. Og nu på lørdag, 23. november, sker der det, at vores nye købmand kan byde os velkommen – og vi ham – i en topmoderne dagligvareforretning, der er gennemgribende renoveret fra A til Z af professionelle håndværkere. Herudover har mange forskellige frivillige bidraget med oprydning, rengøring, opstilling af inventar - og sat 2500 varenumre på de rette hylder efter købmandens anvisninger. Det er mærkeligt at tænke på – ja, egentligt fantastisk, alt det der er nået på godt et år i et gnidningsløst og humørfyldt samarbejde. Det hele er nået, takket være stauningboernes kæmpeindsats, også økonomisk. Lige efter brugsens lukning strittede initiativerne naturligt nok lidt i alle retninger. Set udefra lignede det måske lidt situationen, når man kradser lidt med en pind i en myretue. Men ligesom myrer hurtigt organiserer sig og får skaderne repareret, når ødelæggelsens pind har kradset i deres tue, så samlede også Stauning sig hurtigt om det væsentlige: nemlig at få samlet økonomi nok til at købe det gamle nedlagte mejeri midt i byen, hvor brugsen havde butik fra omkring 1970. Og selve målet, det lå fast helt fra starten: senest ved udgangen af 2019, så skulle der igen være dagligvarebutik her i Stauning. At det mål er nået, det siger noget meget vigtigt om Stauning. Først og fremmest siger det, at vi er i stand til at samle os og stå sammen for at få ting til at ske. Men ligeså vigtigt: i Stauning har vi folk iblandt os, der besidder de mange vidt forskellige kompetencer, der gør det muligt at tingene faktisk også kommer til at ske – bliver til virkelighed. Det skal vi huske at fortælle hinanden, når vi går rundt og handler med vores nye købmand i vores nye butik. For den fortælling er en vigtig del af vores fælles historie. Den må vi aldrig glemme. Ligesom den gamle brugsforening, som vore forgængere for 100 år siden gik sammen om at skabe, blev en vigtig del af deres fælles historie. Men nu er det vores butik. Vi har selv skabt den. Den er vores værk. Det var os, der fik det til at ske. Uden os, så var vores butik der ikke. Og uden os – så er butikken der ikke! Det er også værd at minde hinanden om. Butikken har brug for os. Og vi har brug for butikken. Det var jo derfor, vi sørgede for, at den kom.

Annonce