x
Annonce
Sport

Horsens laver røde tal for første gang i fem år

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
2019 blev et økonomisk skidt år for AC Horsens, som kom ud med et underskud på fire millioner kroner.

For første gang siden 2014 er det ikke lykkedes superligaklubben AC Horsens at lave sorte tal på bundlinjen i årsregnskabet.

Det meddeler klubben på sin hjemmeside.

Regnskabet for 2019 viser således et underskud på fire millioner kroner. Det er markant ringere end året før, hvor klubben præsterede et overskud på 13 millioner kroner.

- Resultatet for 2019 er uvant og utilfredsstillende, siger bestyrelsesformand Bo Pinholt til achorsens.dk.

- Det har blandt andet påvirket resultatet negativt, at vi har haft øgede udgifter til holdet i satsningen på forbliven i 3F Superligaen og har oplevet et markant fald i matchday-indtægter og TV-indtægter.

Ud over ovennævnte årsager har også ringe transferindtægter haft indflydelse. I 2018 havde man 16,9 millioner kroner i nettotransferindtægter, men i 2019 faldt det til 3,3 millioner kroner.

I disse tider rimer underskud på coronavirus for manges vedkommende, men det har intet med Horsens' røde tal at gøre.

Coronavirusset har først ramt Danmark i 2020 og har ikke haft indvirkning på klubbens 2019-regnskab. Men det kan det få for det næste regnskab, lyder det fra formanden.

- Vi forventer at komme tilbage på sporet i det kommende år, hvor vi igen budgetterer med et overskud, siger Bo Pinholt.

- I øjeblikket har vi dog, som alle ved, en stor usikkerhedsfaktor i form af coronavirus og de heraf følgende påvirkninger, og på trods af regeringens forskellige tiltag er det lige nu for tidligt at vurdere omfanget af den negative konsekvens for 2020-regnskabet.

Horsens ligger øjeblikkeligt nummer ti i 3F Superligaen, som ligger stille på grund af coronavirusudbruddet. Der resterer to runder af grundspillet.

/ritzau/

Læs nyheden på Horsens'' hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce