Sport

Hollandsk talent cykler først over stregen i Californien

Yorick Jansens/Ritzau Scanpix
Fabio Jakobsen vandt 4. etape i Californien. Kasper Asgreen mistede pointtrøjen og fik ikke førertrøje.

Den danske cykelrytter Kasper Asgreen mistede på 4. etape af Tour of California løbets grønne pointtrøje, men alligevel var der igen grund til jubel på hans hold, Quick-Step.

For tredje etape i træk havde det belgiske hold således den første rytter over stregen i målbyen Morro Bay, da hollænderen Fabio Jakobsen i spurten afviste Jasper Philipsen (UAE Team Emirates) og Peter Sagan (Bora-Hansgrohe).

Peter Sagans podieplacering gav tilstrækkelig med point til, at han kunne trække den grønne trøje over hovedet.

På grund af et styrt tæt på mål blev alle de forreste ryttere noteret for den samme tid. Det besluttede løbsledelsen efter løbet.

Der var ellers udsigt til, at Kasper Asgreen ville overtage førertrøjen efter næsten seks timer med anstrengelser på vejene.

Førende Tejay van Garderen fra USA blev nemlig først ramt af uheld og siden fanget bag styrtet tæt på mål, så han tabte tid, men tidstabet bliver altså ikke bogført. Også klassementets nummer to, Gianni Moscon (Team Ineos), stod til at tabe tid.

Quick-Step nåede at skrive på Twitter, at Asgreen ville overtage førertrøjen, inden løbsledelsen besluttede at komme hjemmebanefavoritten Tejay van Garderen til undsætning.

Kasper Asgreen er derfor fortsat nummer tre - syv sekunder efter Tejay van Garderen.

Torsdag venter løbets længste etape på 219 kilometer fra Pismo Beach til Ventura.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce