Annonce
Ringkøbing-Skjern

Herborg-borgere raser over ny ministers melding om Viking Link

Energiminister Dan Jørgensen (S) er tilhænger af Viking Link-forbindelsen, så håbet brast for modstanderne af den planlagte Vestkystforbindelse, der vil betyde opførelsen af 500 elmaster fra Holstebro og til grænsen. Foto: Folketings-tv
Energiminister Dan Jørgensen (S) vil ikke stoppe Viking Link-forbindelsen til stor fortørnelse for Herborg-aktivister, som kæmper imod opførelsen af Vestkystforbindelsen, der skal gå igennem landsbyen.

København/Herborg: De to Herborg-borgere Niels Henrik Vad og Bent K. Søndergaard var traditionen tro på plads i Folketingets energiudvalg torsdag, da den nye energiminister Dan Jørgensen (S) i sit første samråd skulle svare på spørgsmål om Viking Link-forbindelsen.

Vad og Søndergaard er via deres kamp mod den planlagte Vestkystforbindelse, der skal gå gennem Herborg og ned mod grænsen, blevet lægmandseksperter på den 11 milliarder kroner dyre Viking Link-forbindelse til England, som netop forudsætter opførelsen af 500 nye elmaster i Vestjylland.

Sidst Vad og Søndergaard var på Christiansborg, udskrev Løkke folketingsvalg, hvilket aflyste udvalgsmødet med daværende energiminister Lars Chr. Lilleholt. Derfor var det torsdag efterfølgeren, der skulle forholde sig til kritiske spørgsmål om Viking Link.

Annonce

'Til gavn for klimaet'

Dan Jørgensen gjorde det klart, at han er varm tilhænger af Viking Link forbindelsen og et fælles europæisk strømnet. Han deler ikke den skepsis over for økonomien i projektet, som flere forskere har udtrykt.

- Jeg har ikke tænkt mig at pålægge Energistyrelsen at genberegne Viking Link, som er til gavn for klimaet. Beregninger viser, at Viking Link på sigt vil føre til faldende CO2-udledning, og fra år 2030 vil det være decideret positivt målt på CO2. Viking Link understøtter den grønne omstilling, og skal den lykkes, er det nødvendigt med kraftige forbindelser til at transportere strømmen i Danmark og udlandet, sagde Dan Jørgensen.

Han argumenterede med, at når Danmark øger vindproduktionen frem mod 2030, vil værdien af Viking Link blive forøget med 3,5 milliarder kroner.

Samtidig er investeringen i Viking Link blevet 2,2 milliarder billigere takket være lavere kontraktpriser. Desuden kan investeringen på 11 milliarder ikke bruges på andre projekter, da det er penge, som generes i selve Viking Link-projektet.

Det er heller ikke muligt at aflyse projektet, da det vil medføre erstatningskrav på to milliarder, sagde Dan Jørgensen. Det vil desuden skabe mistillid til Danmark, forud for kommende investeringer i blandt andet en energi-ø i Nordsøen, der skal producere ti gigawatt strøm.

Den eneste imødekommelse Dan Jørgensen kunne give Enhedslistens Søren Egge Rasmussen og Henning Hyllested, som havde indkaldt til samrådet, var, at en ny lov skal gøre beslutningsprocessen ved større statslige investeringer mere gennemskuelig og sikre, at offentlighed og politikere inddrages tidligere.

Uvidenhed og magt

Bent K. Søndergaard og Niels Henrik Vad kalder samrådet en yderst nedslående oplevelse.

- Vi fik virkelig en lektion i, hvad kombinationen af uvidenhed og magt kan betyde for borgerne. Sidst Socialdemokratiet var i regering, førte de borgerlig politik, og det tyder på, at den nye energiminister har taget ved lære af en tidligere Venstrestatsminister, idet han affejer protesterne mod Viking Link med kommentaren ’der er ikke noget at komme efter’, siger Bent K. Søndergaard og fortsætter:

- Som et nyopfundet argument for Viking Link nævnte ministeren, at ’I kan jo se, at vores møller tit står stille, fordi vi ikke kan eksportere vores strøm. Det er i bedste fald et svigagtigt forsøg på at omgås sandheden. Den er nemlig, at Nordtyskland betaler Energinet for at stoppe de danske møller og i stedet modtage tysk vindmøllestrøm, fordi tyskerne ikke har en el-infrastruktur, der kan transportere strømmen sydpå, og det er dyrere for Tyskland at stoppe deres egne møller.

Søndergaard og Vad giver heller ikke noget for ministerens forklaring om, at Viking Link-investeringen er penge, der kan bruges på andet.

- Det skyldes, at projektet jo betales af forbrugerne via højere elpriser for i alt otte milliarder kroner, som går til strømproducenter som svenske Vattenfall. Så det er jo ikke rigtige penge, det er bare penge fra borgerne, som regeringen ikke i forvejen havde fingrene i, siger Søndergaard, der udnævner én vinder efter samrådet: - Det er strømproducenterne. Til gengæld tabte klimaet, den sunde fornuft og vestjyderne, som nu måske må se deres ejendomme blive eksproprieret på grund af en statslig spekulativ investering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce