Biler

Her er der komfort, afslappet stemning og moderne teknik

Den nye Citroën C5 Aircross ligner ikke de andre SUV'er i klassen og satser især på komfort. Foto: Christian Schacht
Den nye Citroën C5 Aircross er et godt bud på en familie-SUV til dem, der er til komfort og afslappet stemning.

Jeg har skrevet det igen og igen. En SUV skal først og fremmest være komfortabel, og så må køredynamik komme i anden række.

Det er bl.a. derfor, jeg er vild med Volvo XC60, hvor svenskerne ikke har forsøgt sig med desperate opstramninger af undervognen, men bare er gået målrettet efter at gøre kørslen så behagelig som muligt. Forleden dukkede der en ny og meget komfortabel SUV op på bilredaktionen: Den helt nye Citroën C5 Aircross, og nej, det er måske ikke så overraskende, at den også slår kraftigt ud på komfortbarometret, men bilen, der er i klasse med Nissan Qashqai & co., har skam også en række andre talenter, skulle det vise sig.

Den nye franskmand placerer sig midt i en af Danmarks mest populære bilklasser og har gode gener, for teknikken stammer nemlig fra Peugeot 3008 og Opel Grandland X, som C5 deler stort set hele teknikpakken med. De to kolleger har for længst bevist deres værd, f.eks. da 3008 blev Årets Bil i Danmark i 2017.

Testbilen er den sandsynligvis mest populære udgave, nemlig C5 Aircross 1,2 Pure Tech, altså med 130 hk benzinmotor, dog med det høje udstyrsniveau, Platinum, der bringer prisen op på 309.990 kr., men samme motorisering fås i to andre udgaver, Aspire til 254.990 kr. og Iconic, der koster 279.990 kr.

Der er også en række modeller til erhvervsleasing, men her er det 1,5 og 2,0 diesel, der dominerer, og her starter priserne ved 321.000 kr. for en 130 hk diesel med automatgear og Platinumudstyr, men især en kraftig 180 diesel, også med automatgear, falder i øjnene til en skatteværdi på 359.000 kr.

Det er dog kun Platinum og den endnu dyrere Sport Line, der har den særlige affjedring.

Fakta

Citroën C5 Aircross 1,2 Platinum

Pris: 309.990 kr.

C5 Aircross fra: 254.990 kr.

Forbrug: 19,2 km/l

CO2 per km: 119 g

Motor: 1,2 benzinmotor med fire cylinder og turbo

Hk: 130/5.500 o/min.

Nm: 230/1.750 o/min.

Tophastighed: 188 km/t.

Acc. 0-100 km/t.: 10,5 sek.

Anhængervægt med/uden bremser: 1.350/739 kg

4 stjerner

Masser af udstyr

Basisudgaven er generelt ganske skrabet og mangler alufælge, p-sensor bag, må nøjes med aircondition frem for klimaanlæg og har heller ikke tagrælinger, Apple Carplay og læderrat. Altsammen er standard i Iconic, der således er et attraktivt tilbud. Og man får meget for de 25.000 kr., den koster ekstra.

Kan man finde yderligere 30.000 kr. til Platinum, bliver C5'eren forkælet med store 19 tommer alufælge, der virkelig gør noget godt for vognens design, en parkeringssensor, der også virker foran, og et bakkamera.

Designmæssigt kunne de ikke være mere forskellige, så der er noget for enhver smag.

Citroën har valgt at køre videre med det design, vi kender fra bl.a. C3 og C3 Aircross, altså med de meget sammenknebne øjne af forlygter, nærmest bygget i etager, det enorme logo og en stribe felter med en slags kontraster, der gør, at man godt kan opfatte C5'eren som noget pyntesyg.

Her er de to fætre væsentligt mere stilrene.

Citroën har således været ganske længe om at entrere markedet for crossovere og de lidt større SUV'er.

Ja, jeg ved godt, at der i 2011 kom en C4 Aircross, baseret på en Mitsubishi ASX, men den var mest til glemmebogen, så vi skal faktisk helt frem til 2017, da man præsenterede C3 Aircross. Nu er storebror her så, og vi tester C5 Aircross i den formentlig mest populære version.

Instrumenteringen består af almindelige analoge ure i de to billigste udstyrsvarianter, men her i Platinum er der to digitale skærme, en til instrumenterne og selvfølgelig en skærm i midten, der følger med i alle modeller.

Opbygningen foran føreren er lidt anderledes, end man er vant til, men egentlig meget overskuelig, mens den store berøringsfølsomme skærm kendes fra 3008 og Grandland X.

Den fungerer glimrende og har Apple Carplay, men er ikke blandt de hurtigste i den grafiske afvikling. Startknappen er placeret foran gearstangen, men skal holdes inde i uforholdsmæssig lang tid, før bilen starter, hvilket er et irritationsmoment, vi også finder i 3008 og Grandland X.

Ikke den mest rummelige

Generelt er Aircross en praktisk bil. Omme på bagsædet er der en slags separate stole, der kan forskydes i længden med op til 16 cm, så man selv kan prioritere mellem bagagerum eller plads til rejsende bagi. Benpladsen sætter dog ikke nye standarder, men går lige an til voksne på 180 cm i længde. Til gengæld sidder man højt, så der er et godt overblik herommefra. Og det er altid skønt, når en bil har usb-stik, lamper til natlæsning og egne dyser til frisk luft på bagsædet.

Selve bagagerummet er stort og let at anvende.

Under gulvet er der et meget generøst ekstra rum, og her er det let at gemme ting af værdi for evt. tyveknægte. En adaptiv fartpilot koster desværre 10.000 kr. ekstra, men den bør man unde sig selv.

Full LED-forlygter er standard på Sport Line og fås slet ikke til de øvrige varianter.

Men tilbage til den ultrakomfortable opsætning af hele bilen. Forsæderne er gjort ekstra bløde og behagelige, så de understøtter fjedre og støddæmpere, der alle er sat op til at gøre kørslen så behagelig som muligt. Man skal dog helt op i en særlig dyr Sport Line-variant for at få de særligt avancerede komfortsæder med ekstra blødt skum, men efter standardsæderne at dømme er der vist ingen grund til at kigge efter noget, der er endnu blødere.

Den store bagklap har ikke elektrisk betjening, men det kan bestilles mod merpris.

Ultrakomfortabel

Der er ikke tale om hydraulisk affjedring, som den klassiske C5 kunne leveres med i starten, men franskmændenes nye støddæmpere. De fungerer ved, at de har flere trin og er særligt bløde ved almindelig kørsel, mens de strammer sig op i særlige situationer, så der faktisk er meget godt styr på undervognen, selv om man kører rundt i skarpe sving. Resultatet er forbandet effektivt: Man svæver på gammeldags Citroën-maner over ujævnheder, og den halvstore SUV sluger fartbump, som var de en frisk omgang moules frites.

Hvis vejen bugter sig, bliver man dog bedt om at sænke farten en anelse, for familiebilen er ikke skabt til sjov i gaden, selv om den bestemt er velkørende.

At den mekaniske forbindelse mellem styretøj, kobling og gear samtidig fungerer upåklageligt, gør den let at køre.

C5 Aircross er ikke klassens mest rummelige, men giver alligevel meget bil for pengene.

Tilstrækkelig motorkraft

Den lille, men meget effektive benzinmotor på 1,2 liter med turbo yder 130 hk og virker som det perfekte valg. Den er først og fremmest støjsvag, næsten fri for vibrationer og fuldt tilstrækkelig, så der også er overskud til overhalinger.

Kører du mange km, f.eks. mere end 25.000 årligt, kan du med fordel kigge i retning af den glimrende 1,5 dieselmotor med 130 hk, der er fremtidssikret i forhold til udledning, og som koster 10.000 kr. ekstra.

Her er det også muligt at bestille automatgear formedelst 20.000 kr., hvilket ikke er muligt til testbilen. Alternativt skal man kigge i retning af den kraftige 1,6 benzinmotor med 180 hk, der altid kommer med aut. gear, men så ryger prisen op på hele 384.990 kr.

Der er selvfølgelig også et hav af konkurrenter, og her virker C5 Aircross til at være godt prissat, bl.a. i forhold til de nævnte Opel Grandland X og Peugeot 3008, selv om importøren, der har ansvaret for alle tre mærker, har været dygtig til at gøre det svært at sammenligne de tre biler, bl.a. takket være et hav af konstante kampagnemodeller.

Der er også et hav af andre konkurrenter omkring 290.000-310.000 kr., og her springer især Skoda Karoq i øjnene som en fremragende bil,.

Interiøret er med digitale instrumenter fra Platinum og opefter.

Konklusion

Citroën C5 Aircross rammer den målgruppe, der går benhårdt efter komfort i alle henseender, for den har både en behagelig affjedring, er støjsvag og har yderst behagelige sæder.

Til gengæld er den absolut ikke underholdende at køre, så det skal man være indforstået med, og på bagsædet er den heller ikke den absolut mest rummelige i klassen.

0/0
Annonce
Tarm For abonnenter

73-årig giver atter Europa pedal: Mads Peder cykler ny cykel hjem fra Italien

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne For abonnenter

Henriette blev kun 33 år: Hun nåede ikke med til barnedåb

Kultur

'Vestjyllands smukkeste motionsløb': Vejrguderne kastede glans over cykelløb

Vestjylland

Nørre Vosborgs sensommermarked har vokseværk

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Vis lidt respekt for - og på - kirkegårdene

Et instagram moment finder man på Bispebjerg Kirkegård, når de japanske kirsebærtræer blomstrer. Så hippe er de lyserøde selfies, at de er nævnt i dagbladet Politikens 'ultimative byguide til nye studerende', som advarer om, at man får travlt i trængslen: "Du er langt fra den eneste, der fifler med at skrive #sakura på din telefon, og det tager tid at sikre det helt rigtige stoiske smil, når du skal fange dit hoppebillede", hedder det i avisens anbefalinger. Kirkegårde er åbne for alle, ikke kun for de sørgende. Men roen og gravfreden er nogle steder ved at blive overdøvet af selfies, solbadning og udflugter med det hele. For tre år siden gik det helt galt, da en to-dreng legede gemmeleg med sine forældre på Vestre Kirkegård i København: En gravsten faldt ned over drengen, som døde. Ulykken har betydet, at kirkeministeriet og arbejdstilsynet har krævet sikring af kirkegårdenes gravmonumenter. Ikke nogen billig øvelse - og økonomi er da også begrundelsen for, at menighedsrådet i No har besluttet at nedlægge sit lapidarium - stedet, hvor sten fra nedlagte grave står opbevaret. Hvis efterladte ikke inden årets udgang har bedt om at få udleveret sløjfede sten, vil de blive sendt til knusning, lyder det på et opslag ved kirken. Det er vel ikke helt urimeligt at spørge, om et enkelt tragisk dødsfald virkelig behøver at føre til destruktion af kulturarv, fordi menighedsråd føler sig økonomisk presset af sikkerhedskrav. Sikkerhedskrav, som vel at mærke ikke ville være nødvendige, hvis folk kunne færdes med helt almindelig pli på kirkegårdene. Det vil sige uden at tumle larmende omkring mellem - eller for den sags skyld på - gravstenene. Kirkegårdene er for både de døde og de levende. Førstnævnte gruppe tager formentlig både selfies og solbadning i stiv arm, men der er alle gode grunde til, at de levende gør sig klart, at kirkegårde er steder, hvor der først og fremmest skal være plads til ro og fordybelse. Hvis det var udgangspunktet for alle kirkegårdsbesøg, ville der næppe være brug for den helt vilde sikring af gravstenene, og vi ville kunne bevare den kulturhistorie, som stenene er enestående eksponenter for. Det er sten med sjæl - og det vil være blodig synd, hvis de skal ofres for ussel mammon og sjælløs mangel på respekt.

Skjern

HydraSpecma investerer i ny fabrik og svensk hovedkontor

Ringkøbing For abonnenter

Forening for kirkegårdskultur: Tænk jer grundigt om, før I fjerner gravstenene

Kultur

Venskab og oplevelser for livet: Ringkøbinggarden i træningslejr i Kloster

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Agterlanternen Svend kunne se frem til en lang dag med lidende ultraløbere

Annonce