Annonce
Biler

Her er den nye Golf

Den næste generation af VW Golf med en camoufleret farve her kommer til at ligne forgængeren, men den får et mere elegant anstrøg. Foto: VW
VW viser det første billede af den nye Golf 8, der afsløres senere på året.

Sløret løftes nu en smule for en af årets største bilnyheder. VW viser nemlig det første billede af den nye Golf 8, som ventes at blive vist til oktober.

Den nye Golf bliver sammen med den kommende Audi A3 spydspidsen i en ny generation af mellemklasse-modeller fra VW-koncernen, der også omfatter den næste Skoda Octavia og Seat Leon.

Den er en af årets største bilnyheder, og derfor er interessen stor. Især i det tyske, hvor en ny lancering af en Golf hver gang er i mediernes søgelys, fordi bilen i sig selv traditionelt har været trækhesten i VW-koncernen og dermed store dele af tysk bilindustri.

Imidlertid blæser der nye vinde med både elbiler og crossovere, som vægter fortsat mere. Den nye elektriske ID.3 forventes da også at sætte sig på hele sendefladen på det store kommende IAA-motorshow i Frankfurt der åbner i næste uge. Derfor bliver Golf 8, hvis forgænger kan dateres tilbage til 2013, da også først præsenteret i behørig afstand af motorshowet.

Annonce

Golf 8

Vises til oktober. Lanceres med 1,0 TSI og 1,5 liters TSI-benzinmotorer med milde 48-volts hybrider. Danske priser og udstyr kendes ikke for Golf 8, som lander herhjemme i slutningen af første kvartal af 2020.

Den nuværende Golf 7 kom på markedet i 2013.

Kendte designtræk

Den nye model har med sin karakteristiske brede C-stolpe klare designtråde til modellens forhistorie. Den lanceres med en række nye teknologier, som blandt andet omfatter fuld opkobling til internettet, mulighed for digitaliseret og opkoblet instrumentering og en ny generation af milde hybridmotorer, som skal være med til at spare på dråberne, så mærkets samlede program lever op til skærpede EU-krav.

Den nye teknik kommer i første omgang 1,0-TSI- og 1,5-TSI-motorerne, begge med DSG-automatgear. De kommer med ydelser på henholdsvis 95 hk og 116 hk samt 130 hk og 150 hk. Det betyder, at den sparer 0,4 liter pr. 100 kilometer i forhold til modeller uden systemet.

Dieselvarianterne bliver formentligt 2,0-liters motorer på 136 hk til 204 hk. Senere følger også en GTI med 2,0-liters benzinmotorer, mens der også er en GTE-plug-in-hybrid med samme motorisering sin den opdaterede Passat på vej.

Kommer i første kvartal

VW har ikke sluppet oplysninger om målene for den fem dørs hatchback. Men ifølge udenlands motorpresse følger også en Variant med en akselafstand, der er forlænget med 50 mm for at give mere plads. Det kan VW dog ikke bekræfte på nuværende tidspunkt.

Den nye Golf ventes først for alvor på markedet i 2020. Men ifølge medierne lancerer VW bevidst modellen i år. Ikke alene for at kunne leve op til egen målsætning, men også for at Euro NCAP kan sikkerhedsteste bilen i år, før kravene skærpes i 2020.

Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke for bilen, der forventes at lande herhjemme i slutningen af første kvartal til næste år.

Den nye Golf kommer som 48 volts mild hybrid, hvor batteri og elmotor skal hjælpe med at spare på dråberne. Tegning: VW
Den kraftige starter i den milde hybrid kan stoppe motoren under kørsel og sætte den i gang igen uden resonans. Foto: VW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

12 atletikmedaljer ved landsmesterskaber

Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

Annonce