Annonce
Indland

Henning Larsen skal bygge nye boliger på Amager Fælled

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Arkitektfirmaet Henning Larsen vinder projekt om boliger på Amager Fælled. Byggeri på fælleden får dog kritik.

Efter et omdiskuteret forløb om at opføre boliger på Amager Fælled har en dommerkomité fundet frem til det arkitektfirma, som skal bygge boliger på fælleden.

Vinderen af arkitektkonkurrencen er Henning Larsen Architects med ingeniørfirmaet MOE som underrådgivere, hvilket er offentliggjort torsdag formiddag.

Vinderforslaget går under navnet Fælledby, og det opdeler byområdet i tre landsbyer med gadeforløb, som udfolder sig til en central plads i hvert nabolag.

Ifølge en pressemeddelelse vil der mellem de tre landsbyer løbe brede naturkiler, som tillader passage for fælledens natur. Med de grønne kiler vil landskabet vokse sig helt tæt på bebyggelsen.

Alle boligerne får udsyn til grønne områder og enten adgang til forhave, altan eller fransk altan.

Hos organisationen Amager Fælleds Venner, der gennem det lange forløb om byggeriet har været kritiske, er man dog helt imod at bygge noget som helst på fælleden.

- Amager Fælled har i forvejen mistet rigtigt meget areal gennem de sidste 30 år med bebyggelsen af Ørestad. Vi er nu nået til et kritisk punkt, hvor den smule natur vi har tilbage ikke kan tåle, at der bliver taget mere af Amager Fælled, siger Steffen Rasmussen, talsperson for Amager Fælleds Venner.

I en pressemeddelelse adresserer administrerende direktør i By & Havn Anne Skovbro kritikken af at bygge i området. Hun mener dog, at vinderforslaget giver et godt svar på det.

- Vi har stort fokus på vigtigheden af, at Vejlands Kvarter skal udvikles på fælledens præmisser, siger Anne Skovbro blandt andet.

Der skal bygges samlet 219.000 kvadratmeter etageareal byggeri. Der er dog et krav om, at kun 11,8 hektar af arealet må bebygges. De resterende 6,3 hektar skal være natur og friareal.

Det er en enig dommerkomité, som udpeger Fælledby, som vinder af arkitektkonkurrencen, der blev udskrevet i august. I alt har fem arkitektteams deltaget.

Dommerne mener, at Fælledby "på den mest overbevisende og visionære måde svarer på konkurrenceprogrammets ønsker og krav om blandt andet større sammenhængende naturarealer og naturlige landskabelige overgange mellem by og fælled."

Det var med Københavns Kommunes budgetaftale for 2019, at det blev vedtaget, at man kunne sætte gang i udviklingen af Vejlands Kvarter.

9. december er der offentligt borgermøde om vinderforslaget. Først ved årsskiftet 2020/2021 ventes den endelige lokalplan at skulle vedtages politisk, og derefter kan byggeriet gå i gang.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

112

Sprængte hul i kajak med fyrværkeri

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce