Annonce
Ringkøbing

Hemmelig bidragyder og fond støtter klimaspil på Naturkraft med fire millioner

Den hidtil hemmelige bidragyder til Naturkraft er nu offentlig. RAH med direktør Jacob Møller og bestyrelsesformand Jørgen Poulsgaard var forbi for at se, hvad deres to millioner kroner store donation skal bruges til. Naturkraftambassadør Jesper Theilgaard var også forbi - de blev alle vist rundt af Jørgen Lund Møller fra Naturkraft. Foto: Mads Dalegaard
Oplevelsesparken Naturkraft er lige nu i gang med at udvikle et interaktivt spil, som skal vise, hvordan mennesker påvirker klimaet. Klimaekspert og Naturkraft-ambassadør Jesper Theilgaard er med til udviklingen af spillet, som kan realiseres efter to milliondonationer.
Annonce

Ringkøbing: Der kommer til at hænge en truende sky øverst oppe.

Når oplevelsesparken Naturkraft til juni slår dørene op, kan gæsterne opleve, hvordan deres adfærd påvirker klimaet. Det sker i en af hovedbygningens tre kupler. I øjeblikket arbejder en programmør på højtryk med at udvikle et interaktivt spil, som skal foregå i kuplen, og hvor skyen under loftet vil spille en vigtig rolle.

- Vi ved alle sammen, at naturens kræfter er større end os, og vi ved også godt, at vi mennesker er med til at sætte et aftryk på naturen, når vi bygger byer, dyrker jorden og fragter varer rundt på vejene. Med spillet vil vi gerne vise, hvad der sker med naturen, når vi påvirker den, fortæller formidlings- og oplevelseschef Jørgen Lund Møller fra Naturkraft.

Naturkrafts små og store gæster kan blive klogere på klimaet med et interaktivt spil, er foregår i en lukket kupel. Visualisering: Naturkraft
Annonce

Vi skal forstå

Idéen er at placere en stor tredimensionel spilleplade midt i rummet. Her kan gæsterne sætte gang i spillet med brikker, som symboliserer en by, et landbrug eller noget helt tredje.

Effekten af udbygningen vil både kunne opleves på spillepladen og via den hvide sky, som bliver sat i bevægelse. Fra balkonen kan andre gæster også være med til at påvirke spillet fra skærme.

Det er Naturkraftfolkene selv, der har fået idéen til det interaktive klimaspil. På sidelinjen har man den tidligere tv-meteorolog, klimaekspert og Naturkraft-ambassadør Jesper Theilgaard, der er med til at udvikle indholdet i spillet, og han er begejstret.

- Det er en fantastisk måde at kunne vise nogle sammenhænge. Når jeg er ude for at holde foredrag, oplever jeg sådan set ikke, at vi har svært ved at forstå, hvordan vi påvirker klimaet. Det er langt sværere at erkende, at vi skal gøre noget, ændre vores liv, for at det ikke eskalere. Jeg tror, at et spil, som det her, kan være med til at give en erkendelse, siger Jesper Theilgaard.

Annonce

Afslører hemmelig donation

Spillet er blevet til virkelighed med økonomisk hjælp to steder fra: Augustinus Fonden har støttet med to millioner kroner - fonden har tidligere givet 10 millioner til Naturkraft og så én hidtil hemmeligholdte bidragyder lagt to millioner til klimaspillet.

Den hemmelige bidragyder er energiselskabet RAH, som helt fra begyndelsen har ønsket at bakke op om oplevelsescentret. Da klimaspillet kom på banen, var direktør Jacob Møller ikke i tvivl om, at det var her pengene skulle bruges.

- Som lokalt energiselskab har vi gerne villet bakke op om Naturkraft. Vi har selv en skoletjeneste, hvor flere hundrede elever hvert år lærer om de tekniske ting. Men vi vil også meget gerne være med til at klæde den næste generation på til de udfordringer, vi står overfor med klimaforandringerne. De unge vil jo gerne gøre noget og hvis vi skal skubbe på med noget formidling, så vil vi meget gerne det, siger direktøren.

RAH-direktør Jacob Møller er meget glad for at kunne være med til at klæde den næste genration på til at vide mere om klimaforandringer. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce