Annonce
Biler

Heftige høje Audier byder sig til

De voldsomme Audi RS Q3 og Audi RS Q3 Sportback kan kendes på bredere skærme og har sænket undervogn. Foto: Audi
Audi lancerer sportslige RS-versioner af Q3 og Q3 Sportback med 400 hk, der kan klare helt op til 280 km/t.

Det vælter frem med specialaftapninger af de høje bilmodeller i alle afskygninger. Nu er Audi på banen med et par heftige RS-versioner af Q3 og den nye Q3 Sportback. Her er dømt sport-styling over hele linjen. Således kan kendere allerede spotte, hvad vej det går ved at betragte hjulkasserne, som er gjort 10 mm bredere, mens karosseriet med RS-sportsundervogn ligeledes er sænket med 10 mm.

Hjertet i de to modeller er den femcylindrede 2,5 TFSI-motor på 400 hk. Den leverer et moment på 480 Nm og skubber de sportslige modeller 0-100 km/t. på 4,5 sek., mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. og kan hæves til 280 km/t. Audis teknikerne har kræset om 2,5 TFSI-motoren, der er 25 kg lettere end i forgængermodellen. Her er krumtaphuset nu produceret i aluminium, hvilket alene sparer 18 kg i vægt. Der foreligger endnu ikke WLTP-tal for brændstofforbruget.

Annonce
Audi RS Q3 Sportback, som ses her, kan klare 0-100 km/t. på 4,5 sek. Foto: Audi

Mange indstillingsmuligheder

Quattro-firehjulstræk er naturligvis standard, mens det er muligt at sætte motoren op i seks indstillinger, hvor to nye individuelle RS-indstillinger er helt nye. Her kan føreren præcist definere, hvordan styretøj, motor, undervogn, S-tronic-automatgearkasse samt motorens karakteristik og lyd skal være sat op. Det er betjeninger, som kan reguleres med en ratbetjening.

Fælgene på 20 eller 21 tommer spiller sammen med et nyudviklet seksstemplet RS stålbremsesystem med indvendigt ventilerede og perforerede skiver for, mens de bagerste ikke er perforerede.

Inden døre dominerer det digitale Audi Virtuel Cockpit, hvor en gearskifteindikator viser med dioder, når føreren skal geare op, eller når omdrejningsgrænsen er nået. Specielle RS-visninger fortæller om dæktryk, drejningsmoment, ydelse, omgangstider og g-kræfter, mens der er mulighed for at måle accelerationen.

Helt naturligt er der sportskabine med performancerat, som er fladt i bunden, og sæder i sort læder/alcantara. Mens der inden- og udendørs er strøet rundt med detaljer i højglanssort.

De to modeller lander herhjemme i første kvartal af 2020, men danske priser og endeligt udstyr er ikke fastlagt.

Det digitale Audi Virtuel Cockpit kan give oplysning om omgangstider og g-kræfter, og det giver mulighed for at måle acceleration. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

112

22-årig taget med 26.700 kroner og bunker af narko: Pengene kommer fra salg af jule-mandler

Annonce