Hvide Sande

Havnedirektør glæder sig over flere coastere i farvandet

Direktøren for Hvide Sande Havn, Steen Davidsen, ser stort potentiale i, at selskabet Baltic Shipping Company nu retter kikkerten mod Vestjylland. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Chefen for havnen i Hvide Sande, Steen Davidsen, er godt tilfreds med, at selskabet Baltic Shipping Company fremover vil satse mere på aktiviteter i det vestjyske.

Hvide Sande: Det er en klar gevinst for havnen i Hvide Sande, at Baltic Shipping Company netop har købt sig ind i skibsmæglerfirmaet Hvide Sande Supply.

- Vi tror, det er rigtig godt, at de får en partner med ind, som også har en flåde. Det ser vi et stort potentiale i.

Sådan siger direktøren for Hvide Sande Havn, Steen Davidsen, med henvisning til, at Baltic Shipping Company har flere end 30 coastere i selskabets flåde:

- Vi har masser af plads, og vi håber, det kan være med til at booste væksten yderligere på trafikhavnen. Faciliteterne har vi, så det her kræver ikke yderligere investeringer fra vores side. Vi har plads til betydelig vækst, og vi venter os meget af det her i form af større aktivitet, tilføjer Steen Davidsen.

Da den nye vesthavn blev taget i brug i 2013, gav det sig hurtigt udslag i en øget godsmængde, men de seneste par år har der været stagnation på den front.

I dag bliver der håndteret omkring 170.000 ton gods om året på havnen i Hvide Sande.

Faciliteterne har vi, så det her kræver ikke yderligere investeringer fra vores side. Vi har plads til betydelig vækst, og vi venter os meget af det her i form af større aktivitet

Steen Davidsen, direktør, Hvide Sande Havn

Har de samme værdier

Steen Davidsen har som sådan ikke været involveret i forhandlingerne mellem Baltic Shipping Company og Hvide Sande Supply:

- De har ikke pligt til at orientere os, og de skal ikke have vores accept, men vi har godt vidst, at de kiggede på de muligheder her, og det bakker vi fuldt op om, siger havnedirektøren, der efter alt at dømme har udsigt til øget indtjening i form af skibs- og vareafgifter, når Baltic Shipping Company fremover lægger til kaj i Hvide Sande.

Baltic Shipping Company - der har base i Hundested i Nordsjælland - opererer i forvejen i havnebyer som København, Frederiksværk, Helsingør, Korsør, Køge, Vordingborg og Nykøbing Falster.

Selskabets direktør, Ronnie Hulstrøm, fastslår, at Baltic Shipping Company og den nye partner i Vestjylland 'vægter de samme værdier højt':

- Hvide Sande Supply tager aktivt del i lokalsamfundet og skaber værdi. Vi ved, at den opgave kan vi hjælpe med at løfte og udvikle de næste mange år, siger Ronnie Hulstrøm.

Fusionen træder i kraft med virkning fra 1. juni.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce