Annonce
Hvide Sande

Havarikommissionen: Derfor gik "Perkredes" ned

"Perkredes" dukker atter op til overfladen efter forliset. Skibet er siden blevet ophugget. Arkivfoto.

Dårlig stabilitet som følge af løbende ændringer på skibet førte til forlis, da udliggerbomme blev slået ud.

HVIDE SANDE: Løbende ændringer på skibet gennem en årrække forringede gradvis "Perkredes"' stabilitet.

Det fik alvorlige følger, da kutteren ud på aftenen den 22. maj i år sejlede ud fra Hvide Sande Havn for at fiske rejer.

Da skipper Jan Kristensen og fisker Arne Olsen begynde at lægge udliggerbommene ud i havneindsejlingen, tippede kutteren, og "Perkredes" gik ned på få minutter.

Heldigvis blev de to ombordværende reddet, og skibet selv blev hævet næste dag; "Perkredes" er siden blevet hugget op.

Den Maritime Havarikommission var selvfølgelig på pletten med det samme, og samlede oplysninger til en havarirapport.

Den foreligger nu, og konklusionen er klar: "Perkredes" var nærmest et forlis, der bare ventede på at ske:

Ændringerne på skibet fra 1964 og frem til maj 2018 havde bidraget til en forringelse af stabiliteten - dog uden at den nåede et kritisk punkt, som medførte kæntring.

Det skete først om aftenen den 22. maj, og Havarikommissionen har koncentreret sig om at klarlægge, hvad der skete den aften.

Billede fra havarirapporten af "Perkredes" med udliggerbomme og trawlbom slået ud.

Udliggerbommene

Vejret var godt, da Jan Kristensen og Arne Olsen sejlede ud fra Hvide Sande for at fiske rejer langs Vestkysten. Det var næsten vindstille, der var ingen sø, og sigtbarheden var god.

Jan Kristensen styrede skibet, mens Arne Olsen klargjorde skibets fiskegrejer, mens "Perkredes" sejlede ud af havnen.

Fiskeriet skulle foregå nær Hvide Sande cirka 100 meter fra kysten, og som sædvanlig gjorde besætningen fiskegrejene klar, mens de sejlede ud af havnen, så de kunne være klar til at fiske, så snart de var fri af molerne.

Fiskerne begyndte med at sætte styrbord udliggerbom ud ved at løfte trawlbommen fra dækket og svinge den en smule ud over styrbord side.

Da styrbord trawlbom hang cirka halvanden til to meter fra skibssiden, begyndte de at udsætte bagbord udliggerbom.

Pludselig krængede "Perkredes" voldsomt til bagbord, og Jan Kristensen råbte til Arne Olsen, at han skulle fire på wiren til bommen og trawlet.

Annonce

Ned på få minutter

Skibet krængede dog så voldsomt til bagbord, at vandet strømmede ind over lønningen, og væltede Arne Olsen omkuld på dækket, så han fik hovedet under vand.

Da han fik hovedet over vandet igen, kunne han se, at skibet var ved at kæntre, og kort efter lå det på siden.

Jan Kristensen fik sig i kæntringsøjeblikket kæmpet ud af døren til styrehuset ved at træde op på en stol og trække sig ud af døråbningen.

Ingen af de to fiskere havde tid til at få fat i noget redningsudstyr, og i løbet af få minutter lå de i vandet. Kort tid efter blev de reddet op af Niels Henrik Bøndergaard, der ejer rejekutteren RI 93 "Avance" og af redningsbåden.

Konklusionen på hændelsen er altså, at stabiliteten var blevet så ringe, at blot en lille vægtforøgelse ville få skibet til at kæntre.

Det var Jan Kristensen, der overtog skibet i 1981, ikke klar over, fordi der aldrig havde været foretaget en stabilitetsundersøgelse i den periode, han havde haft skibet.

Annonce

Til bagbord

I konklusionen hedder det, at "på ulykkesdagen, mens fiskerne klargjorde fiskegrejene, stod styrbord udliggerbom i en opretstående stilling med grejerne 1 1/2-2 meter fra skibssiden.

Efterfølgende påbegyndte de at lægge bagbord udliggerbom ned. Det flyttede den samlede vægt af styrbord udliggerbom, trawlbom og trawl markant til bagbord. Vægtflytningen fik de styrbord grejer til at rykke tættere på diametralplanet, hvilket det oprettende moment i skibet ikke kunne modstå.

Skibet krængede kraftigt til bagbord og tog vand ind over lønningen, som trængte ind i lukafet placeret under dæk forrest i skibet.

Skibet mistede på denne måde både den resterende stabilitet og opdrift, og sank kort efter.

Havarikommissionen understreger, at man betragter forliset som "en alvorlig ulykke", da det medførte et tab af skibet, og fordi besætningen om bord var i livsfare.

Annonce
Ringkøbing-Skjern

Tag kandidattesten her

Ringkøbing Håndbold For abonnenter

Karakterer og videoanalyse: To spillere fik et 10-tal - men overmagten endte med at blive for stor

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: Højeste antal smittede i to måneder

Annonce
Annonce
Annonce
Skjern

700 læsere har talt: Her er en skole bedst placeret i Skjern

Hvide Sande For abonnenter

Læser er bekymret for udrykningskøretøjer ved ny smal vejstrækning: Ambulance sad fast

Vestjylland

Hans trailer hoppede af krogen

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Ringkøbing-Skjern

Stigende madpriser på vej: Priser på kunstgødning og sprøjtemidler stryger gennem loftet

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Ringkøbing-Skjerns virksomheder

Hvide Sande

Husk brandalarmen: Familie glemte tændt stearinlys på brændeovn

Ringkøbing

Fem år gammel sø i populær bydel graves op og gøres dybere: Den er groet til i høje planter

Danmark

Forsvaret har i flere år kendt til massive forureninger uden at bremse dem - eksperter kritiserer manglende indgriben

Navne

Manden bag genopretningen af Skjern Å er død: Fik hjertestop, mens han sov

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Når man er ligeglad med kørekortet, koster det bilen

Ringkøbing

Venstre-kandidater siger nej til Vestas: Der skal ikke være tung trafik på V. Strandsbjerg

Annonce