Annonce
Ringkøbing-Skjern

Har du undret dig over antennerne: Nu tælles der biler til undersøgelse af 2+1-vejen

Antennerne står flere steder langs rute 15 og måler trafikken med kameraer før en VVM-redegørelse for 2+1-vejen. Foto: Christian Munk
For at kunne planlægge en kommende udvidelse af rute 15 bedst muligt er Vejdirektoratet nødt til at kende bilisternes mønstre på vejen.
Annonce

RINGKØBING-SKJERN: Hvis du har undret dig over, hvad de sorte bokse med meterhøje antenner, der har stået ved rundkørsler og vejkryds langs rute 15 de seneste dage, er til, så skal du ikke være bange for, at det er en ny form for fartmåling.

Det er tværtimod trafiktællingsanlæg, der skal bruges i forbindelse med VVM-undersøgelsen for en mulig udvidelse af den vestjyske asfalt på rute 15 til en 2+1-vej.

Mere præcist skal tællerne registrere trafikkens forløb i vejkryds og rundkørsler, forklarer Ralf Ludvigsen, der er daglig leder af montørteamet hos virksomheden ATKI, som udfører trafikregistreringerne.

- Det fungerer ved, at vi laver en videooptagelse fra krydset, og så uploader vi data til et system, hvor vi kan se flowet. Vi kan visuelt se strømmene i krydset, og eksempelvis hvor meget kapacitet der er i højre og venstre svingbaner. I rundkørsler kan vi følge hver enkelt bil rundt og se, hvilket ben den kører ud af, forklarer Ralf Ludvigsen.

Kameraerne måler trafikanternes svingmønstre, så kryds og rundkørsler på en eventuelt kommende 2+1-vej kan planlægges bedre. Foto: Christian Munk
Annonce

Biler bliver tegneseriefigurer

Bilister skal dog ikke frygte, at deres ansigt eller nummerplade bliver lagret nogen steder, siger han.

- Bilerne vises kun som en slags tegneseriefigurer, så man ser måske en rød prik, som er bygget op af 8-10 pixels, der kører rundt i rundkørslen, siger han.

Trafikmålerne vil registrere trafikken tirsdag og allerede blive pillet ned samme aften - dog med mulighed for at blive stående til en omtælling onsdag, hvis nogle af målerne ikke har fungeret, som de skal.

Annonce

Nye typer kryds

Målingerne er bestilt af Vejdirektoratet som en del af den VVM-redegørelse, der skal foreligge, før arbejdet med 2+1-vejen eventuelt kan begynde. Og det er vigtigt at kende til kapaciteten i forskellige kryds, når en ny vej skal planlægges, fortæller Janie Winther Ipsen, der er projektleder på VVM-redegørelsen af rute 15.

- Vi skal bruge dataene i forhold til trafikvejninger, når vi skal lave beregninger af nye krydstyper. Når vi kigger på løsninger i forhold til at skabe fremkommelighed, har vi behov for de nyeste trafiktal, siger hun.

Annonce

Brug for viden om sving

Der ligger allerede faste trafiktællere på flere strækninger i området, men de tæller kun trafikken på selve vejen, ikke hvor folk svinger hen i krydsene. Og det er den viden, der er brug for til VVM-redegørelsen.

- Vi måler kun i kryds og rundkørsler, for der er netop svingtællingerne, vi skal bruge. Hvis folk for eksempel kommer fra rute 28, så har vi brug for at vide, hvor mange der drejer mod Herning, og hvor mange der drejer mod Ringkøbing, så vi kan beregne fremkommeligheden i forhold til det, siger Janie Winther Ipsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi er i kamp mod uret!

Annonce