Ringkøbing

Har de brikker nok at flytte med?: Elever på efterskole opfinder nye spil

Alex Mason, der er daglig leder af efterskolen The International i Vedersø, ser frem til at følge elevernes kreativitet i denne uge. Arkivfoto: Mads Dalegaard
Eleverne på den internationale efterskole i Vedersø arbejder i denne uge på at udvikle nye spil.

Vedersø: Det ville ikke være så dumt, hvis man kunne udvikle et brætspil, der kan måle sig med bestselleren Bezzerwizzer. Men er det muligt?

Det kommer der måske svar på i denne uge, hvor eleverne på efterskolen The International i Vedersø arbejder med idéer til nye spil.

- Det er en lærerig uge, hvor der virkelig er drøn på, og det er super spændende at følge med i, når vores elever er kreative, for de finder næsten altid på noget rigtig sjovt, siger den daglige leder på The International, Alex Mason, og tilføjer:

- Vi hjælper dem selvfølgelig i processen. For eksempel er hele tirsdagen dedikeret til marketing, hvor eleverne også får en masse info om, hvordan man bedst kan markedsføre et produkt.

Hele uge 25 er døbt Young Enterprise Week, og her skal de unge entreprenører igennem mange processer i kampen om at vinde prisen for bedste nye spil. Spillet skal opfindes, prototyper skabes, produktet skal markedsføres - og så skal der selvfølgelig testes en masse spil.

Det bliver ret sjovt, tror jeg. Men lige nu har jeg ingen idé om, hvilket spil vi skal lave. Så jeg håber, at én af os får en god idé her i starten af ugen

Karl Emil Trillingsgaard, elev, The International i Vedersø

Kreativt og originalt

En af de elever, glæder sig til ugens forløb, er Karl Emil Trillingsgaard:

- Det bliver ret sjovt, tror jeg. Men lige nu har jeg ingen idé om, hvilket spil vi skal lave. Så jeg håber, at én af os får en god idé her i starten af ugen.

Mens nogle elever kommer til at klippe og klistre deres brætspil sammen af farverigt karton, vil andre elever måske hellere bruge naturens ressourcer og opfinde et spil, der fylder hele græsplænen. Kun fantasien sætter grænser for, hvilke slags spil eleverne kan opfinde.

Spillene bliver vurderet ud fra kriterier som kreativitet, originalitet og hvorvidt, spillet rent faktisk er til at spille - og selvfølgelig, om det er sjovt. Der ud over lægger dommerne også vægt på, hvordan de unge får opbygget virksomheden omkring spillet, virksomhedens værdier, samarbejdsevne og markedsføring:

- Jeg glæder mig virkelig til at se, hvad vores elever finder på, og hvordan de får solgt deres idé. Jeg elsker selv brætspil, så jeg synes da, det kunne være enormt sjovt, hvis vores elever kunne opfinde det nye Bezzerwizzer, siger Sidse Thestesen, der er underviser og kommunikationsmedarbejder på The International.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

'Praksis-partisan' efter Produktionsskolens lukning: Vi skal stadig give de unge troen på, at de kan noget

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Mildere klima stiller vestjyske æbler bedst: - Det ser fornuftigt ud, siger lokal avler

Hvide Sande

Farlige fund i Fiskeriets Hus: Storebror ville ikke røre krabberne - men femårige Anker er ikke bange

Vestjylland

Verdensstjerner lægger nok engang vejen omkring Nørre Vosborg

Vestjylland For abonnenter

Leo fra Vemb blev 80 år: - Han var en klippe

Leder For abonnenter

Det mener Dagbladet: Lyt til 'praksis-partisanens' gode råd

Praksis-partisan. Sådan kalder Peder Sørensen sig selv. Han har gennem 11 år været leder af Produktionsskolen i Skjern og ved derfor af erfaring, at en praktisk tilgang til liv og læring virker bedre end alverdens bøger. I hvert fald for de elever, som er kommet på netop den skole, fordi de af den ene eller den anden grund er løbet sur i det almindelige skolesystem. Mange af dem har ikke verdens bedste oplevelser med sig i skoletasken, og før de kan blive klar til igen at binde an med bøger og teori, skal de lære at tro på sig selv. Det sker ifølge Peder Sørensen bedst gennem netop praktisk arbejde. Det er i der, langt hovedparten af eleverne har deres styrke, og det er derfor her, der er en basis, man kan bygge en selvtillid op på. At det virker, viser de tørre tal fra skolen i Skjern: 70 procent af eleverne er kommet videre i uddannelse eller arbejde. Med andre ord masser af solstrålehistorier om mennesker, der blev grebet, efter at de var snublet i starten, og som lærte at stå på egne ben. Men nu er det slut: Skolens seneste afgangshold blev også det sidste. Landets produktionsskoler lukker nemlig med udgangen af juli og bliver i stedet til FGU'er - Forberedende Grunduddannelse, der også skal hjælpe eleverne videre til uddannelse eller arbejde. På FGU kommer eleverne ind på ét af tre spor: Et, hvor de kan forbedre sig i boglige fag, et andet til de unge, der kan lide praktisk arbejde, men som også gerne vil forbedre sig i dansk og matematik, og endelig et tredje spor, hvor de unge er i virksomhedspraktik det meste af tiden og resten af tiden i skolepraktik med undervisning i fag, der er relevante for praktikken. Forhåbentlig vil den nye uddannelse vise sig lige så effektiv til at hjælpe ikke mindst de skrøbelige blandt eleverne videre, som Produktionsskolen var. Det er som bekendt ligegyldigt, hvilken farve katten har og hvad den hedder - bare den kan fange mus. Men det vil være klogt at lytte til erfaringerne fra 'praksis-partisaner' som Peder Sørensen. For hvis man vil skabe nye solstrålehistorier, er det afgørende at have fokus på hver enkelt elevs muligheder. Først når de tror på sig selv, kan de være de klar til de boglige fag. Det lyder både enkelt og indlysende.

Hvide Sande

Vesterhav Syd: Snart går svejsningen af røde rør ved Holmsland Klitvej i gang

Danmark For abonnenter

Notre Dame var meget tættere på at styrte sammen, end folk almindeligvis ved

Ringkøbing-Skjern

Søren Elbæk til nye ministre: Kom og se, hvorfor vi har brug for en 2+1-vej

Hvide Sande

Klitter ryddes for invasiv art: Klegod erklærer rynket rose krig

Annonce