Annonce
Biler

Halv-elektrisk London-taxi ud i den danske trafik

Den ikoniske TX-taxi kan køre over 100 km på ren el, men en benzindrevet rækkeviddeforlænger øger rækkevidde med yderligere små 400 km. Foto: Lars Krogsgaard
Den nye kantede ”Black Cab” TX-taxa fra London EV Company er på gaden i København. Det er selskabet Taxa 4x35 som har de første eksemplarer af bilen, der klarer over 100 kilometer på ren el og små 400 kilometer længere med en rækkeviddeforlænger på benzin. Flere er på vej.

De ikoniske sorte London-taxier er ikke forbeholdt den engelske hovedstad. De kantede og praktiske hyrevogne er nemlig på vej til at indtage Danmark.

Men det er i en helt anden teknologisk udførelse end fordums osende dieselmodeller.

Den nye generation fra London Electric Vehicle Company, kaldet TX, er nemlig udstyret med både batteri, elmotor og en såkaldt rækkevidde-forlænger, der betyder, at den kan køre over 100 kilometer på ren strøm efter den nye WLTP-norm.

Hjertet er et batteri på 31 kWh, som leverer strøm til en elmotor på 110 kW, svarende til 150 hk. Når strømmen er brugt, tager en 1,5-liters benzinmotor på 82 hk over og producerer elektricitet til batteriet, så rækkevidden kan forøges med yderligere små 400 kilometer efter WLTP. Det er lidt samme princip, som vi kender fra BMW i3 Rex.

Da en taxa i København i gennemsnit kører 400 kilometer i døgnet, og der kan oplades i pauserne, forventes størstedelen af kørslen at kunne foregå ved ren strøm, uden at rækkevidde-forlængeren starter. Med en wallboks på 7 kW tager det 3 timer og 45 minutter at lade bilen op, og med 22 kW tager det en time og 15 minutter, mens det kan klares på 30 minutter med 50 kW. Det er især de største ladere, som skal bruges.

- Vores kunder efterspørger i stigende grad grønnere taxaer, og det er vi rigtigt glade for, at vi nu kan imødekomme. Samtidig giver den nye lav-emissionsbil også mulighed for seks passagerer og for at tage mindste-arvingen med i barnevogn og farmor i kørestol. Det har vi nemlig også flere og flere kunder, der efterspørger, fortæller Gert Frost, adm. direktør hos Taxa 4x35.

Den kantede bil er således godt med på den praktiske front. De brede sidedøre, som åbner i en vinkel på 90 grader, betyder nemlig, at en kørestol eller barnevogn kan rulle direkte ind.

Annonce

London EV Company

Den originale London taxi blev i mange år produceret af The London Taxi Company. Det blev for nogle år siden overtaget af Geely og skiftede navn til London EV Company.

Den originale ”Black Cab” bygger på en Austin FX4 fra 1958, som har været udstyret med en 2,5 liters dieselmotor fra italienske VM Motori.

TX er designet under ledelse af den tidligere Volvo-designer, Peter Horbury, der er øverste designchef hos Geely. Målet har fra starten været at gå efter en bil, der både har et unikt design og klare historiske rødder. Den nye model med elmotor og en benzindrevet rækkeviddeforlænger er solgt i en række lande.

Firmaet bag har fremstillet mere end 2.500 af de nye taxaer og over 2.000 af dem kører i London.

Billigere i drift

Dennis Donner, som er vognmand i Taxa 4x35, har som den første investeret i bilen. Han er dansk kontaktperson for LEVC og ser store perspektiver i bilen.

- Det er en vigtig bil, både når vi taler om nytænkning og grøn omstilling, hvor vi tager hånd om miljøet, siger Dennis Donner.

Ifølge ham er udgifterne til en TX mellem det halve og en tredjedel af, hvad det koster at drive en klassisk taxa som en Mercedes E200d. Og så er der ikke mindst kundernes oplevelse.

- Alle de kunder, som jeg har haft med ude at køre i bilen, er begejstrede. Både over, hvor lydløs den er, og hvor meget plads der er i kabinen, siger Dennis Donner.

Bag ved London EV Company står kinesiske Geely, der også ejer Volvo. Og taxien, som er bygget i letvægtsmaterialer, er skabt med teknologi, som også bruges i Volvo-bilerne.

Ydermere er der wi-fi om bord og masser af oplademuligheder for telefon, pc og tablet. Udstyret omfatter også full LED-forlygter og panorama-soltag, aircondition ved bagsæderne og måling af luftkvaliteten, som lukker ned ved for meget forurening uden for, mens forsædet kan drejes rundt i bilen, der herhjemme lanceres i top-udstyrsversionen, Vista.

Prisen for taxien er cirka 500.000 kroner, og Dennis Donner forventer, at der kan sælges 40-50 af taxierne på danske nummerplader.

Mere klimaneutral kørsel

Hos 4x35 håber man, at bilerne er første skridt hen mod en mere klimaneutral taxa-flåde.

- Elbiler er helt sikkert en del af løsningen mod en mere klimaneutral taxaoplevelse, men på nuværende tidspunkt kan batterierne ikke holde længe nok, og samtidig er der ikke ladestandere ved særligt mange taxaholdepladser. Derfor mener vi, at denne bil lige nu er det mest fornuftige valg til det danske marked, da den både giver kunderne nye muligheder og samtidig imødekommer forventningerne til en mindre klimabelastende taxatur, siger Gert Frost fra 4x35.

De klare kanter har en funktion i den praktiske bil, hvor der er plads til seks ombord ud over chaufføren. Sidedørene kan åbnes i en vinkel op til 90 grader, så der kan rulles kørestole eller barnevogne direkte ind. Foto: Lars Krogsgaard
Instrumenteringen bærer præg af, at ejeren bag selskabet er i familie med Volvo. Her er flere komponenter fra det svenske mærke. Foto: Lars Krogsgaard
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce