Annonce
Sport

Haas-pointhøst skuffer Kevin Magnussen

Dan Istitene/Ritzau Scanpix

Formel 1-sæsonen er ikke gået helt, som Haas-køreren Kevin Magnussen havde regnet med.

2019 har endnu ikke levet op til Haas' forventninger i Formel 1.

Kevin Magnussen ligger på niendepladsen med 14 point, mens Romain Grosjean på 17.-pladsen blot har skrabet to point sammen i sæsonens syv første grandprixer.

Haas' pointhøst skuffer Magnussen.

- Vi havde håbet på flere point. Eftersom vi har så god en bil, er det skuffende ikke at have scoret flere point, siger den danske racerkører til Ekstra Bladet.

Magnussen glæder sig dog over, at bilen har vist lovende takter.

- I det mindste er det godt at vide, at der er stort potentiale i bilen, og det har vi bevist mange gange i kvalifikationen. Vi bliver nødt til at arbejde hårdere for at forstå dækkene under løbet, siger Kevin Magnussen.

I sidste sæson sluttede Haas som nummer fem i konstruktørernes VM-regnskab bag Mercedes, Ferrari, Red Bull og Renault.

I år er Haas nede på ottendepladsen forud for Det Franske Grand Prix, der afvikles i weekenden på Circuit Paul Ricard i Le Castellet.

Teamchef Günther Steiner mener ikke, at det kan gå meget ringere, end det går for tiden.

- Det må slutte på et tidspunkt, siger Steiner til Formel 1's hjemmeside.

- Hvad kan man gøre? Der kommer et punkt, hvor man ikke kan blive mere irriteret. Jeg vil ikke sige, at jeg er deprimeret, men det må få en ende.

- Der må komme et tidspunkt, hvor det går fremad, for det kan ikke gå værre. Jeg håber på et vendepunkt snart, siger han.

Fredag og lørdag træner Formel 1-kørerne på banen i Le Castellet. Lørdag gælder det kvalifikationen, mens der søndag køres om point.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce