Annonce
Biler

Høj elbil blandt de allersikreste

Tesla Model X henter topkarakter i den seneste Euro NCAP-test, og den er en af de mest sikre biler, som er testet. Tesla Model 3 hentede også fine karakterer tidligere på året, mens Model S klarede sig pænt i 2014. Foto: Euro NCAP
Tesla Model X er en af de allermest sikre biler, som Euro NCAP har testet, mens der er mangler på Peugeot 2008.

Der bliver færre og færre argumenter for ikke at købe en elbil. I hvert fald hvis der er tale om en Tesla Model X, og det handler om sikkerhed.

Den halvhøje elbil med mågevingedøre hentede nemlig et af de bedste testresultater som en af de allermest sikre biler, Euro NCAP har testet, da en kuld af de nyere modeller blev kørt mod muren. Tesla Model 3 hentede dog også fine karakterer tidligere på året, mens Model S klarede sig pænt i 2014.

Flere andre biler klarede sig også godt. Her kunne en dansk bestseller som Skoda Octavia hente fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus.

- Skoda har for længst bevist, at deres biler har en god sikkerhed. Det gælder også den nye Octavia, som der ikke rigtig noget at sætte en finger på. Alle de nye sikkerhedssystemer er standard, og kollisionssikkerheden er i top ikke mindst for de yngste på bagsædet. Det gør Octavia til et sikkert bilvalg, siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Den helt aktuelle test omfatter også helt nye udgaver af de populære mini-crossovere, Renault Captur og Peugeot 2008, hvor sidstnævnte i grundudgaven lander på kun fire Euro NCAP-stjerner. Årsagen er en nødbremse, der ikke ser bløde trafikanter godt nok. Den er nemlig ikke standard i alle versioner, og så koster det på vægten. Det er på samme måde, som vi har set det med Peugeot 208.

- Vi har desværre tidligere måttet kritisere Peugeot-koncernen for at sælge biler uden optimal sikkerhed, og endnu en gang har den desværre valgt at spare på sikkerheden. Det er ikke godt nok, og vi opfordrer den danske importør til kun at tage udgaven med sikkerhedspakke og dermed de fem stjerner hjem. Til sammenligning viser Renault vejen med et højt sikkerhedsniveau i alle udgaver af den nye Captur-model, der stort set koster det samme som Peugeot 2008. Det skal de have ros for, siger Søren W. Rasmussen.

Annonce

Testresultater

Tesla Model X: 5 stjerner

Subaru Forester: 5 stjerner

Skoda Octavia: 5 stjerner

Audi Q7: 5 stjerner

Renault Captur: 5 stjerner

Porsche Taycan: 5 stjerner

Ford Mondeo: 5 stjerner

Ford Kuga: 5 stjerner

Peugeot 2008: 4/5 stjerner

VW Sharan/Seat Alhambra: 4 stjerner

Jeep Renegade: 3 stjerner

Kilde: Euro NCAP/FDM

Blandet felt

Den danske Peugeot-importør har endnu ikke det endelige udstyrsniveau klar for 2008, der kommer i starten af 2020. Men i 208, som netop er introduceret, er udstyret bygget op, så alle versioner har en klassisk nødbremse, mens den mere avancerede nødbremse med radar, som kan registre cyklister og fungerer om natten, er en del af en udstyrspakke til 10.000 kroner, hvor der så også er adaptiv fartpilot, bakkamera og panorama-glastag.

Franskmanden blev undergået af Jeep Renegade, der hentede meget middelmådige tre stjerner.

En del af de test, som blev foretaget, var dog gentest af tidligere modeller, hvilket skal ske, når bilerne er en vis alder. Det gælder for eksempel Ford Mondeo og Kuga, som fik fem stjerner, samt VW Sharan/Seat Alhambra, der fik fire stjerner.

Den rummelige Skoda Octavia er samtidig en sikker familiebil. Den henter fem solide stjernen i testen. Foto: Euro NCAP
Peugeot sparer på sikkerheden i den høje 2008 ligesom i 208’eren. I grundversionen får den fire stjerner, men med sikkerhedspakke og mere avanceret nødbremse får den fem. Foto: Peugeot
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce