Annonce
Biler

Hæder til Tesla Model 3 giver mere medvind til elbiler

Tesla Model 3 vandt foran Peugeot 208, BMW 3-serie, Kia Xceed og BMW 1-serie. Foto: Lars Krogsgaard
Med et hæderslag fra de danske motorjournalister, som har kåret Tesla Model 3 til Årets Bil i Danmark 2020, kommer der mere fokus på Tesla og elbiler generelt. Vi giver gode råd før købet, hvis du overvejer en sådan.

Lovordene var store, da Opel Ampera vandt titlen som Årets Bil i 2012. Elbilen med benzindrevet rækkeviddeforlænger var dog kun en mellemregning i bilhistorien, og kåringen til Årets Bil nærmest et symbolsk skulderklap. Så er der langt mere klangbund i sejren til Tesla Model 3, der som den første rendyrkede elbil nu kan kalde sig Årets Bil 2020 i kåringen, som forestås af Danske Motorjournalister.

Martin Messer Thomsen, der er talsmand for foreningen, Forenede Danske Elbilister (FDEL), ser kåringen af Tesla Model 3 som et tegn på, at elbilerne for alvor kommer nu.

- Tesla Model 3 vandt titlen med et stort forspring foran de andre biler. Det viser klart, at elbiler er fremtiden. Det er ikke kun ud fra et idealistisk synspunkt. Nu har vi biler med en rækkevidde og med opladetider, som betyder, at de for alvor kan bruges i praksis. De er stadigvæk relativt dyre, men priserne kommer ned, og det bliver super interessant at se, hvad der sker, når udvalget bliver større, siger Martin Messer Thomsen.

Tesla Model 3 vandt kåringen foran den nye Peugeot 208 med BMW 3-serie, Kia Xceed og BMW 1-serie på de følgende pladser. Der var dog masser af elbiler i feltet på 25 biler, som dystede om titlen, ligesom Peugeot 208 og formentlig BMW 3-serie følger som rene elbiler senere.

Egenskaber som lang rækkevidde, hurtig opladning og et stort netværk af superladere var med til at sikre sejren til Tesla Model 3.

Annonce

Resultat af Årets Bil i Danmark 2020

Nr. 1: Tesla Model 3

Nr. 2: Peugeot 208

Nr. 3: BMW 3-serie

Nr. 4: Kia Xceed

Nr. 5: BMW 1-serie

Kåringen forestås Danske Motorjournalister, hvor en jury på 24 medlemmer har testet et på 25 biler over to dage på FDM Jyllands-Ringen. Fem biler gik videre til finalen.

Helstøbt bil

Det er samtidig en meget helstøbt elbil, der i grundversionen har 300 hk og nærmest kører sportsligt, uden at det går ud over komforten, samt byder på omfattende infotainment og sikkerhedsudstyr, hvor hjertet er en stor central betjeningsskærm. Her er mange gadgetmæssige features som mulighed for at se Netflix, når man holder og oplader. Til gengæld styres stort set alle funktioner gennem skærm-menuerne - og de kan være omstændelige at navigere i.

Den amerikanske model har som sedan heller ikke en praktisk og stor bagklap, mens pladsen i bagagerummet og på bagsædet er noget kneben.

Modelserien starter med Standard Range Plus, der har en rækkevidde på 409 kilometer og koster fra 374.000 kroner. Den følges af Long Range med en rækkevidde på 560 kilometer, mens prisen er 456.000 kroner. Den mere sportslige Performance-model klarer 530 kilometer, 0-100 kilometer i timen på bare 3,4 sekunder og løber op i 506.000 kroner.

Tesla Model 3 er med et salg på 1852 styk den klart mest solgte elbil herhjemme. Det skyldes også korte leveringstider på maks. to-tre måneder, mens man kan vente op til et år på modeller fra Hyundai og Kia.

Det vil formentlig også give Tesla Model 3 mere medvind, at Folketinget nu udskyder øgede afgifter på elbiler over 400.000 kroner fra nytår til 2021.

Medvind til mærket

Maria Lantz, som er pressechef, hos Tesla, vurderer, at kåringen vil give medvind til både Tesla og elbiler i al almindelighed.

- Det betyder meget for os, at det er motorjournalister, som giver prisen. Det er en understregning af, at elektrificering er kommet for at blive og vil vokse sig større, siger hun og fortsætter:

- Vores mission er at skabe bæredygtig transport, og det vil nu gå hurtigere, takket være prisen. Samtidig vil vi kunne nå flere mennesker, som ikke har haft Tesla før.

Tesla gearer i disse måneder op for at komme tættere på kunderne. Det sker med en ny forhandler i Hillerød, som erstatter en butik i det indre København og supplerer forhandlerne i Kastrup og Aarhus, samt et nyt servicecenter i Vejle. Samtidig kommer der flere mobile værksteder ud på vejene til at servicere de 5000 Tesla-biler herhjemme.

Tesla Model 3 har en god rækkevidde. Foto: Lars Krogsgaard
Tesla Model 3 er den mest velkørende elbil i prisklassen under 400.000 kr. Pladsen er dog ikke overvældende. Foto: Foto: Lars Krogsgaard
Det meste betjening foregår fra denne skærm, og menuerne kan godt være besværlige at finde rundt i. Foto: Foto: Lars Krogsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce