Annonce
Ringkøbing

Analyse: Coronakrise har ændret danskernes klik

- Én af de store tabere på grund af corona, det er Google. Deres omsætning må være faldet vanvittigt meget, siger Boy Boysen, direktør og ejer hos Vestjysk Marketing med hovedsæde i Ringkøbing. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Vestjysk Marketing har analyseret tal fra Google, og det viser sig, at danskerne vælger at klikke på andre sider end vanligt på denne tid af året.
Annonce

Ringkøbing: Der er ikke ret mange danskere, der lige nu bruger tid på at planlægge næste ferie eller en forlænget weekend på en romantisk kro.

Corona-krisen sætter sine spor over alt, og frygten for spredning af smitte kan tydeligt aflæses på Google, der tjener masser af penge på, at folk klikker på dette og hint.

- Én af de store tabere på grund af corona, det er Google. Deres omsætning må være faldet vanvittigt meget.

Sådan siger Boy Boysen, direktør og ejer hos Vestjysk Marketing, der har kigget på de såkaldte klikpriser på Google. Det er den pris, et firma skal betale til it-mastodonten hver gang, der bliver klikket på et link, som viser vejen til firmaet - det kunne eksempelvis være Primo Tours.

- Markedet for rejser er faldet sammen. Vi har en del kunder, der helt er stoppet med at markedsføre, tilføjer Boy Boysen.

Undersøgelsen blandt Vestjysk Marketings egne kunder viser, at det er blevet 41 procent billigere at reklamere for rejser og turisme på Google:

- De 41 procent er et absolut minimum, fastslår Boy Boysen.

En uvidenskabelig analyse udarbejdet af Vestjysk Marketing viser noget om, hvad vi danskere kigger efter på Google i disse tider. Illustration: Vestjysk Marketing
Annonce

Sundhed og nyt job

På linje med feriefornøjelser peger pilen også klart nedad, når det gælder områder som rådgivning, biler, beklædning samt hus og have, hvor Vestjysk Marketing noterer sig prisfald hos Google på henholdsvis 44, 32, 31 og 16 procent.

- Vi ser nogle markante fald, da der er nogle kunder, der drosler helt ud af markedet. Det er en uvidenskabelig analyse, men jeg er sikker på, at den viser en tendens, der er rigtig, siger Boy Boysen.

Han forklarer, at markedsføring via annoncer på Google kører som en form for auktion. Hvis mange mennesker viser interesse for et givent produkt, så stiger den pris, som virksomheden bag annoncen skal betale til Google. Og hvis virksomheden er villig til at betale lidt ekstra, kan annoncen komme højere op på siden.

Undersøgelsen fra Vestjysk Marketing viser også, at vi danskere i disse tider i stigende grad interesserer os for sundhed og jobmarkedet, hvor klikpriserne hos Google er steget med henholdsvis fire og 14 procent.

Googles moderselskab, amerikanske Alphabet, havde i 2019 en omsætning på 1094 milliarder kroner.

Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Corona-mistanke: Faster/Hanning har fået en spiller testet for corona, og da svaret ikke var kommet, blev deres kamp i serie 3 udsat

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Ny aftale om genåbningen på plads: Forsamlingsforbud opretholdes, og baråbningstider udvides i fase 4  

Annonce