Annonce
Ringkøbing

Gravearbejde giver trafikale udfordringer

Kommer man nord fra ad Holstebrovej, bliver man nu ledt ned ad Byskellet. Foto Poul Osmundsen.
Nu er også I.C. Christensens Allé lukket for gennemkørsel; Byskellet er midlertidig Ringkøbings indre ringvej.

RINGKØBING: Det er blevet endnu mere udfordrende at komme omkring i Ringkøbings indre by, end det allerede var i forvejen på grund af vejarbejderne i Nygade Nord.

Mandag blev der nemlig lukket for gennemkørsel ad I.C. Christensens Allé, hvis asfalt allerede er fræset op på den ene vejbane.

I løbet af kort tid går Ringkøbing-Skjern Forsyning, fjernvarmen og RAH derefter i gang med at udskifte forskellige ledninger.

Nygade har allerede længe været lukket for trafik. Hidtil har man dog kunnet benytte I.C. Christensens Allé til at komme fra Holstebrovej til Nørredige og omvendt.

Men nu er der spærret for trafik på hjul - undtagen cyklister - fra foden af viadukten.

Kommer man kørende fra nord ad Holstebrovej, bliver man dirigeret ned ad Byskellet, og derfra kan man køre så ind i Ringkøbing ad Herningvej eller Nørredige.

Vejarbejdet i Ringkøbing giver visse trafikale udfordringer.

På én gang

Den trafikale situation vil bestå indtil omkring 1. juli, fortæller direktøren for Ringkøbing-Skjern Forsyning, Finn Jessen.

- Vi er godt klar over, at det vil give gener, og vi har drøftet med kommunen og med Vejdirektoratet, om vi skulle lave arbejdet på I.C. Christensens Allé på et senere tidspunkt. Af flere grunde har vi dog i samråd med de to andre parter besluttet at lave arbejdet nu, når vi alligevel er i gang i Nygade, siger han og fortsætter:

- Først og fremmest får vi det overstået på én gang, og kommunen mener, at det trods alt er at foretrække. Et andet argument er, at vi risikerer, at Vejdirektoratet udskyder arbejdet med at lægge et nyt lag asfalt på Nørredige, hvis vi venter med arbejdet på I.C. Christensens Allé. Vejdirektoratet vil formentlig foretrække at lave asfaltarbejdet på Nørredige og I.C. Christensens Allé på én gang.

Nørredige ligger stadig hen med et kludetæppe af hullet lappet asfalt efter den store renovering, der sluttede sidste år.

Vejdirektoratet, der "ejer" vejen - og I.C. Christensens Allé - har da også planer om at give den vigtige indre ringvej et lag nyt asfalt.

Det var lidt uklart, om Vejdirektoratet kunne nå det allerede i år, men lige nu ser det ud til, at det først sker til næste år.

- Vejdirektoratet vil helst vente mindst et år efter så store projekter, før de lægger et nyt lag asfalt, så arbejdet kan nå at sætte sig, siger Finn Jessen.

Var renoveringen af I. C. Christens Allé udskudt til senere, var der altså en risiko for, at dette yderligere ville udskyde det hårdt tiltrængte nye lag asfalt på Nørredige.

Flere arbejder på vej

- Det, vi laver i I.C. Christensens Allé, er udskiftning af ledningerne til spildevand, regnvand og drikkevand. Desuden har fjernvarmen og RAH også nogle arbejder, de skal have udført, siger Finn Jessen.

Det vil dog gå forholds vis hurtigt.

- Vi regner med at være færdig og klar til at åbne I.C. Christensens Allé igen allersenest i juni eller omkring 1. juli, siger han.

Dermed er det ikke slut med store ledningsrenovationer i Ringkøbings indre by.

- I august går vi i gang med renovering af Damstrædet. Og i 2023-2025 skal vi har renoveret Holstebrovej fra viadukten og ud til lyskrydset ved Fakta.

Også Algade og Torvegade står på listen over gader, der skal renoveres i de kommende år.

Ingen adskillelse

Finn Jessen understreger, at de mange ledningsarbejder i Ringkøbing ikke skyldes, at kommunens "hovedstad" har første prioritet.

- Det hænger sammen med, at det daværende byråd engang i 1980'erne besluttede, at man ikke ville adskille spildevand og regnvand. Hvorfor skal jeg ikke kunne sige. Til sammenligning gik man allerede i 1970'erne i gang med at kloakseparere i Skjerns indre by.

På grund af klimaforandringer og ændringer i nedbørsmønstre er det så blevet nødvendigt at kloakseparere i Ringkøbing, da dele af byen ellers ville risikere oversvømmelse, og borgerne kunne få vand i kældrene i forbindelse med de skybrud, der er blevet hyppigere de senere år.

Så ringkøbingenserne må altså belave sig på, at det ikke er slut endnu, når Nygade Nord til efteråret åbnes for trafik.

Der er flere gadeopbrud i vente de kommende år …

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Pas på vores by: Stor risiko for domino-effekt i Skjerns bymidte

Læserbrev: Som medlem af Gentænk Skjerns ”handelsgruppe” har jeg været med til at vende og dreje mange muligheder for at få ungdommen fra skolebyen ind til centrum for her at skabe liv ved deres tilstedeværelse, samt mange andre ideer for at skabe aktivitet i byen. Det er en svær opgave, og nu vil man med et snuptag fratage centrum over 100 arbejdspladser og cirka 3000 ugentlige besøgende (ifølge Dagbladet lørdag). Om tallet er 3000 eller blot det halve, og om disse handler eller blot bevæger sig rundt i byen, så vil enhver handelsby juble over at have en ”så stor butik” i deres midte. Eksperter fra blandt andet Dansk Erhverv og formanden for Ringkøbing-Skjerns handelsråd fraråder på det kraftigste at flytte en så stor magnet væk fra centrum og forudser endnu mere butiksdød og et mindre attraktivt centrum. Kommunens planlægning frarådede tilladelse af en Rema 1000 udenfor bymidten, politikerne overhørte dette. Jeg er spændt på at høre planlægningens forudsigelser af konsekvensen i Skjern centrum ved en udflytning af ”rådhuset”. Detailbutikkerne alene i byens midte beskæftiger løst anslået over 200 personer, det er dog en anseelig arbejdsplads, mange flex-jobbere, personer i jobtræning og praktikanter har stor glæde af at have mulighed for at arbejde i byens butikker, en årlig besparelse på (måske?) 750.000 kroner kan hurtig blive opslugt af flere ledige og et ødelagt bybillede. Vil byen være attraktiv at bosætte sig i, hvis centrum bliver ødelagt, eller flytter det ”grå guld” til andre byer eller andre kommuner? Politikernes beslutning om at nedlægge vort gamle rådhus kan blive en lang glidebane, flere butikker er ikke medlem af handelsforeningen andre har meldt sig ud for at spare penge, og mister vi flere butikker, vil en sådan udvikling hurtigt betyde, at der ikke er råd til en bychef, julebelysning, open-by-night. Annoncer i ugeaviser bliver måske også sparet væk, så vil det være svært at have økonomi i ugeaviserne osv. osv. Detailhandlere bruger langt mere tid end en almindelig 37 timers arbejdsuge for måske at kunne tjene en gennemsnitlig løn, det er ikke nogen nem opgave, som nogle fejlagtigt tror. Vi vil alle gerne have butikker og et godt udvalg, men detailhandelen har ikke haft megen medgang i de senere år og er følsom over for alt, hvad der fjerner potentielle kunder. En udflytning af det gamle rådhus, eller blot noget af det, giver en meget stor risiko for at udløse en domino-effekt som beskrevet, og alle med forstand på detailhandel og bycentre fraråder det på det kraftigste. Jeg har forståelse for at den almindelige kommunalpolitiker ikke kan være ekspert på alt, og håber derfor, at man beslutter sig ud fra de råd og oplysninger, der er givet, netop fra eksperter. Rådhuset er jo i øvrigt en af byens seværdige bygninger, og det er godt for bymidten at have en offentlig administrationsbygning, så føler vi os stadig som en købstad. Alt ovenstående er ”for egen regning” men ordene er hørt mange gange.

Skjern Håndbold For abonnenter

Skadet Eggert tripper for at komme i kamp – konkurrenten slubrer spilletiden i sig

Annonce