Annonce
Skjern

Godt nyt til lystfiskere: Havørreden får bedre betingelser i Skjern Å

Projektet er lavet i et godt samarbejde mellem alle parter. Fra venstre er det terrænansvarlig i Borris-lejren Ole Pedersen, lodsejer Gunnar Kruchov Iversen, lodsejer Villy Lundsgaard og entreprenør Torben Eriksen. Privatfoto: Per Søby Jensen

BORRIS: For fiskene i Kærbækken nær Borris må det have været som at vinde en rejse i det store lotteri, da kommunen kort før jul afsluttede første etape af et vandløbsprojekt omkring Odderskjær nær Borrislejren.

En ny faunapassage har nemlig åbnet op til mange kilometer vandløb, som hidtil ikke har været tilgængelige. Hidtil er de optrækkende fisk blevet mødt af en mur få kilometer inde i Kærbækken, der gjorde, at de ikke kunne komme videre mod deres gyder og yngelvækstområder.

I flere år har projektet været i støbeskeen, for den spærring har været udpeget i Statens Vandplansområde med krav om, at der skulle gøres noget. Det er så blevet realiseret nu, og kommunens ingeniør på området, Per Søby Jensen, kan konstatere, at særligt havørreden kan få det bedre, da Kærbækken er et fint sidetilløb til Skjern Å.

- Kærbækken vil give et godt bidrag til den samlede havørredproduktion i Skjern Å. Vi håber på, at ørreden får mere fodfæste i å-systemet, forklarer Per Søby Jensen.

Der er nu etableret et cirka 100 meter langt omløb rundt om Odderskjær-søen, så fiskene kan svømme udenom opstemningen. Den er konstrueret på baggrund af de erfaringer, man har med omløb fra andre steder i kommunen.

I gamle dage ville man blot have etableret en fisketrappe, men den løsning er passé nu, da en fisketrappe kun tilgodeser de stærkeste fiskearter. Det nye omløb er lavet, så der både er opstrøms- og nedstrømspassage.

Nu er kommunen klar til næste etape i Kærbækken, og det er okkeren, som i løbet af vinteren skal måles og registreres. Herefter skal der laves okkerrensning i form af bassiner i Borrislejren, som er der, hvor okkeren kommer fra.

- Det er fint at lave fiskepassager, men det nytter ikke, hvis vandkvaliteten er dårlig, forklarer Per Søby Jensen.

Projektet har kostet 300.000 kroner, som staten har betalt, og det er lavet i samarbejde med de berørte lodsejere, Gunnar Kruchov Iversen, der har lagt jord til omløbet, og Villy Lundsgaard, der er ejer af Odderskjær-søen.

Villy Lundsgaard betegner det som et rigtig godt tiltag, som er utrolig flot lavet. Han glæder sig over udsigten til renere vand i sin sø.

- Før havde vi aflejringer i søen, som skulle renses hvert syvende år. Det slipper vi for nu, forklarer Villy Lundsgaard.

Annonce
Omløbet er cirka 100 meter langt, og forbedrer forholdene for fiskene i Kærbækken. Privatfoto: Per Søby Jensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Danmark

Få overblikket: Det kæmper borgmestrene om i slag om milliarder

Annonce